The spring semester 2021 will certainly take place online until Easter. Exceptions: Courses that can only be carried out with on-site presence. Please note the information provided by the lecturers.

Stephan Peter Kaufmann: Catalogue data in Spring Semester 2017

Name Dr. Stephan Peter Kaufmann
Address
Institut für Mechanische Systeme
ETH Zürich, CLA J 21.1
Tannenstrasse 3
8092 Zürich
SWITZERLAND
Award: The Golden Owl
E-mailkaufmann@imes.mavt.ethz.ch
URLhttp://www.zfm.ethz.ch/~kaufmann/
DepartmentMechanical and Process Engineering
RelationshipLecturer

NumberTitleECTSHoursLecturers
151-0040-01LEngineering Tool I: Computer-Based Mathematics Information Restricted registration - show details
The Engineering Tool course is for MAVT-Bachelor students only.
0.4 credits1KS. P. Kaufmann, J. Dual
AbstractIntroduction to computer-based mathematics using Mathematica
ObjectiveBasics of computer-based mathematics with Mathematica.
Content- Basics of computer-based symbolic calculation using Mathematica;
- using the front end: online help, entering mathematical expressions, numerical calculations;
- symbolic calculations: polynomials, equations, calculus, graphics, animations, lists, programming graphics;
- how does Mathematica work;
- basic programming techniques, literature.
Lecture notesSee "Lerning materials"
LiteratureStephan Kaufmann: "A Crash Course in Mathematica", Birkhäuser Verlag, Basel, 1999 (ISBN 3-7643-6127-1)
Prerequisites / NoticeBlock course in the first week of the semester.
151-0510-00LEngineering Mechanics Information 6 credits4GS. P. Kaufmann
AbstractIntroduction to engineering mechanics: statics and elementary dynamics
ObjectiveIntroduction to kinematics, statics and dynamics of rigid bodies and systems.
ContentBasic notions: velocity, rigid body, force, couple, power; kinematics of rigid bodies.
Statics: static equivalence, force-couple system, center of forces, centroid, principle of virtual power, equilibrium, constraints, statics, friction.
Dynamics: acceleration, inertial force, d’Alembert’s Principle, Newton's Second Law, equations of motion of rigid bodies, principles of linear and angular momentum.
Lecture noteslecture notes
LiteratureKeine vorausgesetzt. Empfohlen für die Weiterbildung:
M.B. Sayir, J. Dual, S. Kaufmann, E. Mazza: "Ingenieurmechanik 1, Grundlagen und Statik". Springer Vieweg, Wiesbaden, 2015.
M.B. Sayir, S. Kaufmann: "Ingenieurmechanik 3, Dynamik". Springer Vieweg, Wiesbaden, 2014.
151-1060-00LSubject Didactics II for D-MAVT and D-ITET Information Restricted registration - show details 4 credits3GS. P. Kaufmann, J. Dual, M. Thaler
AbstractApplication of didactical methods to topics in engineering.
ObjectiveThe students
- Using a detailed didactic analysis learn to acquaint themselves with an extensive study area, such that they access various sources, procure materials and reflect on the relevance of the topic and the approach they have adopted with regard to training, professionalism, subject didactics and possibly also social aspects.
- Can apply demanding teaching methods in the context of various teaching-learning strategies in a reflective and knowledge-based manner.
- Can organize the basic requirements of teaching in a manner that is oriented towards the target audience.
Content- Analyse der Ausgangslage und des Unterrichtsgegenstandes
- Unterrichtsmethoden
- Selbststudium
- ICT-Einsatz im Unterricht
- Qualifikationsverfahren planen und durchführen
Literature[1] Gross, D., W. Hauger, J. Schröder, and W. Wall, Technische Mechanik 1 - Statik, Berlin: Springer, 2006.
[2] Hasselhorn, M., and A. Gold, Pädagogische Psychologie. Erfolgreiches Lernen und Lehren, Stuttgart: Kohlhammer, 2006.
[3] Reichardt, J., Lehrbuch Digitaltechnik: eine Einführung mit VHDL, München: Oldenbourg, 2009.
Prerequisites / NoticeVoraussetzung: Erziehungswissenschaftliche Lehrveranstaltung schon absolviert oder gleichzeitig.
Fachdidaktik I absolviert.
151-1072-00LMentored Work in Didactics of Mechanical and Process Engineering Restricted registration - show details 2 credits4AS. P. Kaufmann, J. Dual
AbstractIn their mentored work, the students combine and extend their knowledge of didactics of engineering to develop a syllabus.
ObjectiveThe students are able to develop a syllabus.
Based on didactical literature, they combine different teaching techniques and methods.
They reflect different forms of assessments and are able to use them appropriately.
ContentDie Studierenden lesen sich zuerst in Literatur zur Unterrichtsplanung ein. Dann kombinieren Sie dieses Wissen mit demjenigen aus den Fachdidaktiken und den Erziehungswissenschaften, um einen Semesterplan grob zu entwickeln. Die fachlichen und zeitlichen Randbedingungen sind durch den Beschrieb eines Fachhochschul-Moduls gegeben. Das Ziel ist möglichst lerneffektiver Unterricht.
Lecture notesEine kurze Anleitung steht zur Verfügung.
LiteratureDer Einsatz von geeigneter Literatur ist Teil des Leistungsauftrages.
Prerequisites / NoticeVoraussetzung: Beide Fachdidaktik-Lehrveranstaltungen absolviert.

Die Arbeit sollte vor Beginn des Praktikums abgeschlossen werden.
151-1079-00LTeaching Internship including Examination Lessons Mechanical and Process Engineering Restricted registration - show details
Only for students who enrolled into TC from HS 2011 on

The teaching internship can just be visited if all other courses of TC have been completed.
Repetition of the teaching internship is not possible, also if the examination lessons have to be repeated.
6 credits13PS. P. Kaufmann, J. Dual
AbstractStudents apply the insights, abilities and skills they have acquired within the context of an educational institution. They observe 10 lessons and teach 20 lessons independently. Two of them are as assessed as Examination Lessons.
Objective- Students use their specialist-subject, educational-science and subject-didactics training to draw up concepts for teaching.
- They are able to assess the significance of tuition topics for their subject from different angles (including interdisciplinary angles) and impart these to their pupils.
- They learn the skills of the teaching trade.
- They practise finding the balance between instruction and openness so that pupils can and, indeed, must make their own cognitive contribution.
- They learn to assess pupils' work.
- Together with the teacher in charge of their teacher training, the students constantly evaluate their own performance.
ContentDie Studierenden sammeln Erfahrungen in der Unterrichtsführung, der Auseinandersetzung mit Lernenden, der Klassenbetreuung und der Leistungsbeurteilung. Zu Beginn des Praktikums plant die Praktikumslehrperson gemeinsam mit dem/der Studierenden das Praktikum und die Arbeitsaufträge. Die schriftlich dokumentierten Ergebnisse der Arbeitsaufträge sind Bestandteil des Portfolios der Studierenden. Anlässlich der Hospitationen erläutert die Praktikumslehrperson ihre fachlichen, fachdidaktischen und pädagogischen Überlegungen, auf deren Basis sie den Unterricht geplant hat und tauscht sich mit dem/der Studierenden aus. Die von dem/der Studierenden gehaltenen Lektionen werden vor- und nachbesprochen.
Die Themen für die beiden Prüfungslektionen am Schluss des Praktikums erfahren die Studierenden in der Regel eine Woche vor dem Prüfungstermin. Sie erstellen eine Vorbereitung gemäss Anleitung und reichen sie bis am Vortrag um 12 Uhr den beiden Prüfungsexperten (Fachdidaktiker/-in, Departementsvertreter/-in) ein. Die gehaltenen Lektionen werden kriteriumsbasiert beurteilt. Die Beurteilung umfasst auch die schriftliche Vorbereitung und eine mündliche Reflexion des Kandidaten/der Kandidatin über die gehaltenen Lektionen im Rahmen eines kurzen Kolloquiums.
Lecture notesDokument: schriftliche Vorbereitung für Prüfungslektionen.
LiteratureWird von der Praktikumslehrperson bestimmt.
Prerequisites / NoticeDieses Unterrichtspraktikum ist für Studierende, die sich ab dem HS 2011 ins DZ eingeschrieben haben.
Alle anderen Lehrveranstaltungen des DZ sind erfolgreich abgeschlossen.
Findet verbindlich am Schluss der Ausbildung, vor Ablegung der Prüfungslektion statt!