Rolf Holderegger: Katalogdaten im Herbstsemester 2017

NameHerr Prof. Dr. Rolf Holderegger
Adresse
WSL
Zürcherstrasse 111
8903 Birmensdorf ZH
SWITZERLAND
Telefon044 739 25 27
E-Mailrolf.holderegger@usys.ethz.ch
DepartementUmweltsystemwissenschaften
BeziehungTitularprofessor

NummerTitelECTSUmfangDozierende
551-0361-00LBiologie der Moose und Farne Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Maximale Teilnehmerzahl: 20

Die Belegung erfolgt nur über das Studiensekretariat D-BIOL.
6 KP7GR. Holderegger, A. L. Bergamini
KurzbeschreibungMoose: Basiswissen zu Morphologie, Ökologie, Biogeographie und Gefährdung; Kennenlernen häufiger Arten; Anleitung zur selbständigen Bestimmungsarbeit; Exkursion.
Farne: Vermittlung grundlegender Kenntnisse zu Generationszyklus, Evolution und Ökologie; Kennenlernen der schweizerischen Farnflora; Exkursionen.
LernzielMoose: Basiswissen zu Morphologie, Ökologie, Biogeographie und Gefährdung von Moosen; Kennenlernen häufiger Arten; Anleitung zur selbständigen Bestimmungsarbeit.
Farne: Vermittlung grundlegender Kenntnisse zu Generationszyklus, Evolution und Ökologie der Farne; Kennenlernen der schweizerischen Farnflora.
InhaltMoose: Systematik und Morphologie der Horn-, Leber- und Laubmoose sowie weiterführende Themen zu Ökologie, Biogeographie, Diversität und Gefährdung; eine ganztägige Exkursion.
Teil Farne: Generationszyklus; evolutionäre Gruppen der Farne, Bärlappe und Schachtelhalme; Fortpflanzungsbiologie; Mikro- und Makroevolution; Ökologie; ganztägige und halbtägige Exkursionen.
SkriptUnterrichtsmaterial wird abgegeben.
LiteraturVanderpoorten A. and Goffinet B. 2009. Introduction to Bryophytes. Cambridge University Press, Cambridge (nicht obligatorisch).
Voraussetzungen / BesonderesTeilnehmende müssen ein Poster zu einem speziellen Thema vorstellen.

Note besteht aus Poster Präsentation und Mitarbeit während des Kurses.

Voraussetzungen: Erst- und Zweitjahres Kurse in Botanik und Evolution.
701-1676-01LLandscape Genetics Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 14.

Prerequisites: good knowledge in population genetics and some experience in using GIS and R is required.
2 KP3GR. Holderegger, J. Bolliger, F. Gugerli
KurzbeschreibungThis six-day winter school aims at teaching advanced Master students, PhD students and postdocs on landscape genetics. It provides both theoretical background as well as hands-on exercises on major topics of contemporary landscape genetics and landscape genomics such as landscape effects on gene flow and adpative genetic variation in a landscape context.
LernzielLandscape genetics is an evolving scientific field of both basic and applied interest. Researchers as well as conservation managers make increasing use of landscape genetic thinking and methods. Landscape genetics builds on concepts and methods from landscape ecology and population genetics. This winter school introduces advanced students to major concepts and methods of landscape genetics and genomics, i.e. (i) the study of landscape effects on dispersal and gene flow and (ii) the study of the interactions between the environment and adaptive genetic variation. The winter school focuses on currently used methods and hands-on exercises. It is specifically aimed at the needs of advanced students (Master, PhD and postdocs).
InhaltThemes:
(1) Genetic data: estimates of gene flow; genetic distances; assignment tests and parentage analysis.
(2) Landscape data: landscape resistance; least cost paths; transects
(3) Landscape genetic analysis of gene flow: partial Mantel tests and causal modeling; multiple regression on distance matrices and mixed effects models.
(4) Networks and graph theory.
(5) Landscape genomics: adaptive genetic variation; outlier detection; environmental association.
(6) Overlays: Bayesian clustering; barrier detection; kriging.
SkriptHand-outs will be distributed.
LiteraturThe course requires 4 hours of preparatory reading of selected papers on landscape genetics. These papers will be distributed by e-mail.
Voraussetzungen / BesonderesGrading will be according to a short written report (6-8 pages) on one of the themes of the course (workload: about 8 hours) and according to student contributions during the course.

Prerequisites: students should have good knowledge in population genetics and some experience in using GIS and R.