Emmanuel Frossard: Catalogue data in Spring Semester 2017 |
Name | Prof. Dr. Emmanuel Frossard |
Field | Pflanzenernährung |
Address | Institut für Agrarwissenschaften ETH Zürich, FMG C 17.2 Eschikon 33 8315 Lindau SWITZERLAND |
Telephone | +41 52 354 91 40 |
emmanuel.frossard@usys.ethz.ch | |
Department | Environmental Systems Science |
Relationship | Full Professor |
Number | Title | ECTS | Hours | Lecturers | |
---|---|---|---|---|---|
701-1342-00L | Agriculture and Water Quality | 3 credits | 3G | C. H. Stamm, E. Frossard, W. Richner, H. Singer | |
Abstract | Linking scientific basics of different disciplines (agronomy, soil science, aquatic chemistry) with practical questions in the context of real-world problems of diffuse pollution due to agricultural production. | ||||
Objective | This course discusses the application of scientific understanding in the context of real-world situations of diffuse pollution caused by agricultural production. It aims at understanding the relevant processes, analysing diffuse pollution and developing mitigation strategies starting from legal requirements regarding water quality. | ||||
Content | - Diversity of diffuse agrochemical pollution - Agronomic background on the use of agrochemicals - Transport of agrochemicals from soils to water bodies - Development of legal requirements for water quality - Monitoring strategies in water bodies - Mitigation strategies - Exercises including all major topics - 1 field excursion | ||||
Lecture notes | Handouts will be provided including reference list for each topic. | ||||
Prerequisites / Notice | Some exercises require R (http://www.r-project.org/) and a laptop during the class. | ||||
751-1000-00L | Interdisciplinary Project Work Prerequisite: successful completion of the bachelor programme. | 3 credits | 3U | B. Dorn, E. Frossard, L. Meile, H. Adelmann, N. Buchmann, E. Buff Keller, C. De Moraes, R. Finger, P. A. Fischer, M. C. Härdi-Landerer, C. Hartmann, G. Kaufmann, M. Kreuzer, U. Merz, M. Schuppler, M. Siegrist, J. Six, S. E. Ulbrich, A. Walter | |
Abstract | Die Studierenden der Agrar- und Lebensmittelwissenschaft erarbeiten in interdisziplinären Teams Lösungen für Probleme, welche ihnen von Projektpartnern entlang der Nahrungsmittelwertschöpfungskette gestellt werden. Die Studierenden präsentieren und diskutieren die Lösungsvorschläge an der Schlussveranstaltung mit den Projektpartnern und verfassen einen schriftlichen Projektbericht. | ||||
Objective | Die Studierenden kennen - können in Absprache mit den Auftraggebern einen Projektauftrag definieren, darauf abgestimmt eine Projektplanung erstellen und das Projekt im Team nach diesen Vorgaben abwickeln; - kennen Grundlagen der inter- und transdisziplinären Zusammenarbeit sowie der Teamarbeit und können diese in ihrem Projekt erfolgreich anwenden; - präsentieren erfolgreich ihre Arbeit in mündlicher und schriftlicher Form zu handen des Projektpartners; - reflektieren die geleistete Projektarbeit im Team und mit dem Coach an zwei vorgegebenen Zeitpunkten und ziehen darauf Konsequenzen für das Handeln im Projektteam. während des Projektes. | ||||
Content | Die Studierenden der Agrar- und Lebensmittelwissenschaften wenden ihre fachlichen und nicht-fachlichen Kompetenzen an einem konkreten transdisziplinären Projekt entlang der Schweizer Nahrungsmittel-wertschöpfungskette in interdisziplinärer Zusammenarbeit an. Sie erarbeiten innovative und kreative Lösungsvorschläge oder Lösungen für den Projektpartner. Die Studierenden präsentieren und diskutieren die Lösungen an der Schlussveranstaltung mit den Projektpartnern und verfassen einen schriftlichen Projektbericht zu handen des Projektpartners. Während der Projektarbeit sind die Studierenden aufgefordert Ihre Team- und Projektmanagementkompetenzen innerhalb eines interdisziplinär zusammengesetzen Teams zur Analyse einer Transdisziplinären Fragestellung umzusetzen und zu reflektieren. Dabei werden Sie von einem Coach aus der Studienrichtung Agrar- oder Lebensmittelwissenschaften unterstützt. | ||||
751-3402-00L | Plant Nutrition II - Integrated Nutrient Management | 2 credits | 2V | E. Frossard, A. Oberson Dräyer | |
Abstract | Teaching knowledge on nutrient fluxes in agroecosystems so as to maximize nutrient use efficiency by crops and minimize losses to the environment while providing optimal nutrient supply to crops. Methods to establish nutrient budgets are presented. Nutrient input and output variables (e.g. losses by various pathways) are treated and their optimal management presented. | ||||
Objective | At the end of the lecture the students can establish nutrient budgets, can critically evaluate agricultural systems as source of elements for the environment and can propose agricultural practices that limit these losses while maximizing nutrient use efficiency and optimizing nutrient supply to crops. | ||||
Content | This course provides understanding of integrated nutrient management in agro-ecosystems so as to maximize nutrient use efficiency by crops while minimizing nutrient losses to the environment at optimal nutrient supply to the crop. The characteristics of input and output variables will be treated. These variables encompass organic (e.g. animal manure, plant residues, recycled organic wastes) and mineral fertilizers (e.g. minerals and products from recycling), symbiotic nitrogen fixation, nutrient deposition and pathways of nutrient losses. Measures to mitigate nutrient losses to the environment will be presented. Different methods will be taught so as to calculate nutrient budgets at various levels of the agro-ecosystem. Using case studies on nutrient rich and nutrient poor agro-ecosystems, strategies for an optimal nutrient management will be discussed that integrate attributes of soils, plants and fertilizers. In particular the treatment of case studies results in interactive lectures. Exercises done outside the classes help to foster the matter. Finally, they work on a focal topic of their interest. This is either i) the analysis and presentation of a paper, or ii) the analysis of the nutrient status of a farm by the means of nutrient budgeting and the development of integrated fertilization system including a modified scenario of that farm. In either case, they work in groups and present the outcome in an oral presentation (including peer feedback). |