Kay W. Axhausen: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2016 |
Name | Herr Prof. em. Dr. Kay W. Axhausen |
Lehrgebiet | Verkehrsplanung |
Adresse | I. f. Verkehrspl./Transportsysteme ETH Zürich, HIL F 31.3 Stefano-Franscini-Platz 5 8093 Zürich SWITZERLAND |
Telefon | +41 44 633 39 43 |
axhausen@ivt.baug.ethz.ch | |
Departement | Bau, Umwelt und Geomatik |
Beziehung | Professor emeritus |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
---|---|---|---|---|---|
101-0414-AAL | Transport Planning (Transportation I) Belegung ist NUR erlaubt für MSc Studierende, die diese Lerneinheit als Auflagenfach verfügt haben. Alle anderen Studierenden (u.a. auch Mobilitätsstudierende, Doktorierende) können diese Lerneinheit NICHT belegen. | 3 KP | 2R | K. W. Axhausen | |
Kurzbeschreibung | Die Vorlesung stellt die wesentlichen Konzepte der Verkehrsplanung vor und erläutert in Theorie und Praxis deren wesentliche Ansätze und Verfahren. | ||||
Lernziel | Die Vorlesung gibt den Studenten die grundlegenden Werkzeuge und Theorien der Verkehrsplanung an die Hand. | ||||
Inhalt | Grundlegende Zusammenhänge zwischen Verkehr, Raum und Wirtschaftsentwicklung; Grundbegriffe; Messung und Beobachtung des Verkehrsverhaltens; die Methoden des Vier-Stufen-Ansatzes; Kosten-Nutzen-Analyse. | ||||
Literatur | Ortuzar, J. de D. and L. Willumsen (2011) Modelling Transport, Wiley, Chichester. | ||||
101-0414-00L | Verkehrsplanung (Verkehr I) | 3 KP | 2G | K. W. Axhausen | |
Kurzbeschreibung | Die Vorlesung stellt die wesentlichen Konzepte der Verkehrsplanung vor und erläutert in Theorie und Praxis deren wesentliche Ansätze und Verfahren. | ||||
Lernziel | Die Vorlesung gibt den Studenten die grundlegenden Werkzeuge und Theorien der Verkehrsplanung an die Hand. | ||||
Inhalt | Grundlegende Zusammenhänge zwischen Verkehr, Raum und Wirtschaftsentwicklung; Grundbegriffe; Messung und Beobachtung des Verkehrsverhaltens; die Methoden des Vier-Stufen-Ansatzes; Kosten-Nutzen-Analyse. | ||||
Literatur | Ortuzar, J. de D. and L. Willumsen (2011) Modelling Transport, Wiley, Chichester. | ||||
101-0478-00L | Measurement and Modelling of Travel Behaviour | 6 KP | 4G | K. W. Axhausen | |
Kurzbeschreibung | Comprehensive introduction to survey methods in transport planning and modeling of travel behavior, using advanced discrete choice models. | ||||
Lernziel | Enabling the student to understand and apply the various measurement approaches and models of modelling travel behaviour. | ||||
Inhalt | Behavioral model and measurement; travel diary, design process, hypothetical markets, discrete choice model, parameter estimation, pattern of travel behaviour, market segments, simulation, advanced discrete choice models | ||||
Skript | Various papers and notes are distributed during the course. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Requirement: Transport I | ||||
101-0481-00L | Readings in Transport Policy | 3 KP | 2G | K. W. Axhausen | |
Kurzbeschreibung | This course will explore the issues and constraints of transport policy through the joint readings of a set of relevant papers. The class will meet every three weeks to discuss the texts. | ||||
Lernziel | Familiarize the students with issues of transport policy making and the conflicts arising. Train the ability to read critically and to summarize his/her understanding for him/herself and others through a review paper, paper abstracts and a paper review. | ||||
103-0488-00L | Seminar in Raumentwicklung und Infrastruktursysteme | 9 KP | 18S | B. Scholl, B. T. Adey, K. W. Axhausen, A. Grêt-Regamey, M. Menendez, U. A. Weidmann | |
Kurzbeschreibung | In diesem Seminar erhalten die Studierenden die Gelegenheit, ein Thema Ihrer Wahl vertiefend als Seminararbeit zu bearbeiten und vorzustellen. Das Thema kann nach Rücksprache mit dem betreuenden Dozenten frei gewählt werden. Es stehen auch Themenvorschläge von den Lehrstühlen zur Verfügung. | ||||
Lernziel | Übung des selbstständigen wissenschaftlichen Arbeitens an einem relevanten Thema aus dem Arbeitsbereich des Master-Studiengangs. | ||||
Inhalt | Thema freier Wahl aus dem Arbeitsbereich des Master-Studiengangs. | ||||
115-0506-00L | Präsenzwoche 06: Verkehrssysteme Nur für MAS, DAS und CAS in Raumplanung. | 2 KP | 1G | K. W. Axhausen, U. A. Weidmann | |
Kurzbeschreibung | Wechselwirkungen zwischen Netzen, Angeboten und Raum; Nachfrage und Nachfragemodelle; Bewertung von Infrastrukturveränderungen; Verkehrssysteme: Bahninfrastrukturanlagen, Personenverkehrsangebote; Fallstudie. | ||||
Lernziel | Verständnis für die Lebenszykluskosten und Wirkungen der Infrastruktur auf den Raum als erreichbarkeitsproduzierende und/oder lebensnotwendige Netzwerkindustrien; Verstehen der Netz-, Angebots- und Produktionsplanungsprozesse sowie der Herausforderungen des Netzbetriebs. | ||||
364-1058-00L | Risk Center Seminar Series Maximale Teilnehmerzahl: 50 | 0 KP | 2S | B. Stojadinovic, K. W. Axhausen, D. Basin, A. Bommier, L.‑E. Cederman, P. Embrechts, H. Gersbach, H. R. Heinimann, D. Helbing, H. J. Herrmann, W. Mimra, G. Sansavini, F. Schweitzer, D. Sornette, B. Sudret, U. A. Weidmann | |
Kurzbeschreibung | This course is a mixture between a seminar primarily for PhD and postdoc students and a colloquium involving invited speakers. It consists of presentations and subsequent discussions in the area of modeling and governing complex socio-economic systems, and managing risks and crises. Students and other guests are welcome. | ||||
Lernziel | Participants should learn to get an overview of the state of the art in the field, to present it in a well understandable way to an interdisciplinary scientific audience, to develop novel mathematical models and approaches for open problems, to analyze them with computers or other means, and to defend their results in response to critical questions. In essence, participants should improve their scientific skills and learn to work scientifically on an internationally competitive level. | ||||
Inhalt | This course is a mixture between a seminar primarily for PhD and postdoc students and a colloquium involving invited speakers. It consists of presentations and subsequent discussions in the area of modeling complex socio-economic systems and crises. For details of the program see the webpage of the seminar. Students and other guests are welcome. | ||||
Skript | There is no script, but the sessions will be recorded and be made available. Transparencies of the presentations may be put on the course webpage. | ||||
Literatur | Literature will be provided by the speakers in their respective presentations. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Participants should have relatively good scientific, in particular mathematical skills and some experience of how scientific work is performed. |