Isabel Günther: Katalogdaten im Herbstsemester 2016 |
Name | Frau Prof. Dr. Isabel Günther |
Lehrgebiet | Entwicklungsökonomie |
Adresse | Professur für Entwicklungsökonomie ETH Zürich, CLD B 9 Clausiusstrasse 37 8092 Zürich SWITZERLAND |
Telefon | +41 44 632 87 50 |
isabel.guenther@nadel.ethz.ch | |
Departement | Geistes-, Sozial- und Staatswissenschaften |
Beziehung | Ausserordentliche Professorin |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
---|---|---|---|---|---|
851-0626-01L | International Aid and Development Findet dieses Semester nicht statt. Voraussetzung: Verständnis der Grundlagen der Volkswirtschaftslehre. | 2 KP | 2V | I. Günther | |
Kurzbeschreibung | Die Veranstaltung vermittelt grundlegende ökonomische und empirische Kenntnisse um die Möglichkeiten und Grenzen internationaler Entwicklungszusammenarbeit zu verstehen und zu analysieren. | ||||
Lernziel | Ziel der Veranstaltung ist es, den Teilnehmenden ein wissenschaftlich fundiertes Verständnis von den Möglichkeiten und Grenzen internationaler Entwicklungszusammenarbeit zu vermitteln. Die Teilnehmer sollen aktuelle Instrumente der Entwicklungszusammenarbeit verstehen und kritisch diskutieren können. | ||||
Inhalt | Einführung: Ursachen von Unterentwicklung; Geschichte der Entwicklungszusammenarbeit (EZ); Zusammenhang EZ und Entwicklung: theoretische und empirische Perspektiven; Politische Ökonomie der EZ; Auswirkungen von EZ; Aktuelle Instrumente der EZ: z.B. Mikro-Finanzierung, Budget-Hilfe, Fair-Trade. | ||||
Literatur | Artikel und Auszüge aus Büchern, die elektronisch zur Verfügung gestellt werden. | ||||
851-0626-02L | PhD Colloquium in Development Economics | 2 KP | 1K | I. Günther | |
Kurzbeschreibung | PhD students interested in empirical development economics will present their ongoing work, with a particular focus on the methods (to be) used and challenges faced. Participants are expected to read the drafts/papers/presentations beforehand and give constructive feedback to the PhD student presenting. | ||||
Lernziel | PhD students learn how to present and discuss their own research questions, methods, results and problems. PhD students get familiar with the challenges of empirical research in developing countries. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | The colloquium will take place about 8 times per semester. The schedule will be arranged together with the PhD students at the beginning of the semester. | ||||
860-0006-00L | Applied Statistics and Policy Evaluation Number of participants limited to 20. Science, Technology, and Policy MSc and MAS in Development and Cooperation have priority. | 3 KP | 3G | I. Günther, K. Harttgen | |
Kurzbeschreibung | This course introduces students to key statistical methods for analyzing social science data with a special emphasis on causal inference and policy evaluation. Students learn to choose appropriate analysis strategies for particular research questions and to perform statistical analyses with the statistical Software Stata. | ||||
Lernziel | Students - have a sound understanding of linear and logit regression - know strategies to test causal hypotheses using regression analysis and/or experimental methods - are able to formulate and implement a regression model for a particular policy question and a particular type of data - are able to critically interpret results of applied statistics, in particular, regarding causal inference - are able to critically read and assess published studies on policy evaluation - are able to use the statistical software STATA for data Analysis | ||||
Inhalt | The topics covered in the first part of the course are a revision of basic statistics and linear and logit regression analysis. The second part of the course focuses on causal inference and introduces methods such as panel data analysis, difference-in-difference methods, instrumental variable estimation, and randomized controlled trials mostly used for policy evaluation. The course shows how the various methods differ in terms of the required identifying assumptions to infer causality as well as the data needs. Students will apply the methods from the lectures by solving weekly assignments using statistical software and data sets provided by the instructors. These data sets will cover topics at the interface of policy, technology and society. Solving the assignments contributes to the final grade with a weight of 30%. Students are assisted in solving the assignments during the exercises session. | ||||
865-0003-00L | Entwicklungsökonomie Nur für MAS in Entwicklung und Zusammenarbeit. | 3 KP | 4G | I. Günther, K. Harttgen | |
Kurzbeschreibung | Dieser Kurs ist eine Einführung in theoretische und empirische Grundlagen wirtschaftlicher Entwicklung, mit einem Fokus auf die Herausforderungen von Entwicklungsländern über die letzten 50 Jahre. Der Kurs gibt Antworten auf folgende Fragen: Wie kann und sollte Entwicklung gemessen werden? Welche Faktoren können Wirtschaftswachstum beeinflussen und zur Armutsreduktion beitragen? | ||||
Lernziel | Der Kurs befähigt Studierende, sich differenziert mit ökomischen Zusammenhängen im Kontext von Entwicklungsländern auseinandersetzen und ökonomische Politikempfehlungen kritisch zu hinterfragen. | ||||
Inhalt | - Messung von Entwicklung, Armut und Ungleichheit - Wachstumstheorien - Handel und Entwicklung - Bildung, Gesundheit, Bevölkerung und Entwicklung - Rolle des Staates und von Institutionen - Wirtschaftspolitik für Wirtschaftswachstum und Armut - Ökonomie der Entwicklungshilfe |