Isabel Günther: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2017 |
Name | Frau Prof. Dr. Isabel Günther |
Lehrgebiet | Entwicklungsökonomie |
Adresse | Professur für Entwicklungsökonomie ETH Zürich, CLD B 9 Clausiusstrasse 37 8092 Zürich SWITZERLAND |
Telefon | +41 44 632 87 50 |
isabel.guenther@nadel.ethz.ch | |
Departement | Geistes-, Sozial- und Staatswissenschaften |
Beziehung | Ausserordentliche Professorin |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
---|---|---|---|---|---|
701-0729-01L | Applied Empirical Research Maximale Teilnehmerzahl: 30 für beide Lerneinheiten (LE) zusammen 701-0729-01L und LE 860-0019-00L. Studierende des Studiengangs Umweltnaturwissenschaften und des Studiengangs Science, Technologies and Policy haben Vorrang. Es ist möglich die LE bis 06.02.2017 zu belegen. Nach diesem Datum werden die Studierenden informiert, ob sie ein Platz bekommen haben. Studierende des Studiengangs Umweltnaturwissenschaften können nur die LE 701-0729-01L belegen, nicht die LE 860-0019-00L. | 2 KP | 2G | I. Günther, L. Metzger | |
Kurzbeschreibung | The course provides an overview of the various methodological approaches in empirical social research and covers the different stages of the research process. Acquired skills are applied in a research project on the topic of "environmental behavior" or "development policy". | ||||
Lernziel | Upon completion of the course, students should be familiar with: (1) The basic principles behind different empirical social-research methods and the conditions under which their use is appropriate (2) The steps involved in an empirical study (3) The application of empirical research methods to a research project | ||||
Inhalt | Empirical social research employs a wide variety of research methods, such as surveys or laboratory and non-reactive field experiments. The course will begin with an overview of the various methodological approaches, including their advantages and disadvantages and the conditions under which their use is appropriate. It will continue with a discussion of the different stages of the research process, including hypothesis generation, formulating a research plan, measurement, sampling, data collection and data analysis. This knowledge will be applied to conducting a research project on a suitable topic. | ||||
Literatur | Bryman, A. (2008). Social Research Methods (3rd ed.). Oxford: University Press. Diekmann, A. (2007). Empirische Sozialforschung (18. Aufl.). Reinbek bei Hamburg: Rowohlt. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Basic knowledge in applied statistics. Students enrolling in this course should be able to conduct descriptive statistics and simple linear regressions with R, STATA or a similar program. | ||||
751-1500-00L | Entwicklungsökonomie Maximale Teilnehmerzahl: 50 | 2 KP | 2V | I. Günther | |
Kurzbeschreibung | Einführung in theoretische und empirische Grundlagen wirtschaftlicher Entwicklung. Präskriptive Theorie der Wirtschaftspolitik für Wirtschaftswachstum und Armutsreduktion. | ||||
Lernziel | Der Kurs befähigt Studierende, sich differenziert mit ökomischen Zusammenhängen im Kontext von Entwicklungsländern auseinandersetzen und ökonomische Politikempfehlungen kritisch zu hinterfragen. | ||||
Inhalt | - Messung von Entwicklung, Armut und Ungleichheit - Wachstumstheorien - Handel und Entwicklung - Bildung, Gesundheit, Bevölkerung und Entwicklung - Rolle des Staates und von Institutionen - Wirtschaftspolitik für Wirtschaftswachstum und Armut - Fiskal-, Geld- und Wechselkurspolitk. - Ökonomie der Entwicklungshilfe | ||||
Skript | Keines. | ||||
Literatur | D. Perkins, S. Radelet, D. Lindauer, S. Block (2012): Economics of Development. 7th Edition, W. W. Norton, New York and London. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Voraussetzungen: Grundlagenkenntisse der Mikro- und Makroökonomie. | ||||
851-0624-00L | Seminar for PhD Students: Research for Development (R4D) Number of participants limited to 14. | 1 KP | 1K | I. Günther, B. Becker | |
Kurzbeschreibung | Doctoral candidates from all ETH departments, whose research is related to development issues, are invited to give a presentation about their on-going work and discuss their doctoral project with a multidisciplinary audience. | ||||
Lernziel | Doctoral students are able to present their doctoral project to an interdisciplinary audience and to respond to questions within a wider development context. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Blockseminar an zwei Tagen im Frühjahrsemester. | ||||
860-0019-00L | Empirical Social Research Methods (with Paper) ONLY for Science, Technologies and Policy MSc. Number of participants is limited to 30 for both courses 701-0729-01L and 860-0019-00L. Priority is given to students of the study programmes Environmental Sciences and Science, Technologies and Policy. Enrollment is possible until February 6th, 2017. The registration will only be effective once confirmed. Science, Technologies and Policy MSc students can ONLY enroll for 860-0019-00L. | 3 KP | 2G + 1A | I. Günther, L. Metzger | |
Kurzbeschreibung | The course provides an overview of the various methodological approaches in empirical social research and covers the different stages of the research process. Acquired skills are applied in a research project on the topic of "environmental behavior" or "development policy". | ||||
Lernziel | Upon completion of the course, students should be familiar with: (1) The basic principles behind different empirical social-research methods and the conditions under which their use is appropriate (2) The steps involved in an empirical study (3) The application of empirical research methods to a research project | ||||
Inhalt | Empirical social research employs a wide variety of research methods, such as surveys or laboratory and non-reactive field experiments. The course will begin with an overview of the various methodological approaches, including their advantages and disadvantages and the conditions under which their use is appropriate. It will continue with a discussion of the different stages of the research process, including hypothesis generation, formulating a research plan, measurement, sampling, data collection and data analysis. This knowledge will be applied to conducting a research project on a suitable topic. | ||||
Literatur | Bryman, A. (2008). Social Research Methods (3rd ed.). Oxford: University Press. Diekmann, A. (2007). Empirische Sozialforschung (18. Aufl.). Reinbek bei Hamburg: Rowohlt. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Basic knowledge in applied statistics. Students enrolling in this course should be able to conduct descriptive statistics and simple linear regressions with R, STATA or a similar program. This course is linked to the course Empirical Social Research Methods 701-0729-01L. | ||||
865-0000-03L | Aktuelle strategische Debatten der IZA Nur für Studierende des MAS bzw. CAS in Entwicklung und Zusammenarbeit sowie Fachkräfte mit mind. 24 Monaten Berufserfahrung in der internationalen Zusammenarbeit. Doktoranden, die sich mit empirischer Forschung im EZA-Bereich befassen, können "sur Dossier" zugelassen werden. Einschreibung nur über das NADEL-Sekretariat. | 1.2 KP | 2G | K. Harttgen, I. Günther | |
Kurzbeschreibung | Der Kurs vermittelt Kenntnisse über strategische Denkströmungen, die in der aktuellen Theoriediskussion und Praxis der Entwicklungszusammenarbeit eine wichtige Rolle spielen. | ||||
Lernziel | Der Kurs vermittelt Kenntnisse über strategische Denkströmungen, die in der aktuellen Theoriediskussion und Praxis der Entwicklungszusammenarbeit eine wichtige Rolle spielen. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Der Besuch der Lehrveranstaltung ist an Voraussetzungen gebunden, die der Homepage des NADEL zu entnehmen sind. Elektronische Einschreibung darf erst nach Einschreibung am NADEL-Sekretariat erfolgen. | ||||
865-0042-00L | Finanzmanagement und Wirtschaftlichkeit von Entwicklungsprojekten Nur für Studierende des MAS bzw. CAS in Entwicklung und Zusammenarbeit sowie Fachkräfte mit mind. 24 Monaten Berufserfahrung in der internationalen Zusammenarbeit. Doktoranden, die sich mit empirischer Forschung im EZA-Bereich befassen, können "sur Dossier" zugelassen werden. Einschreibung nur über das NADEL-Sekretariat. | 2 KP | 3G | I. Günther, M. Störmer | |
Kurzbeschreibung | Der Kurs vermittelt Grundkenntnisse über Methoden und Instrumente des Finanzmanagements und der Wirtschaftlichkjeitsanalyse von Entwicklungsprojekten. Anhand praxisbezogener Beispiele und Übungen werden die Studierenden mit Instrumenten und Methoden des Finanzmanagements vertraut gemacht. | ||||
Lernziel | Der Kurs vermittelt Grundkenntnisse über Methoden und Instrumente des Finanzmanagements und der Wirtschaftlichkjeitsanalyse von Entwicklungsprojekten. Anhand praxisbezogener Beispiele und Übungen werden die Studierenden mit Instrumenten und Methoden des Finanzmanagements vertraut gemacht. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Der Besuch der Lehrveranstaltung ist an Voraussetzungen gebunden, die der Homepage des NADEL zu entnehmen sind. |