Kenneth Harttgen: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2021

NameHerr Dr. Kenneth Harttgen
Adresse
Professur für Entwicklungsökonomie
ETH Zürich, CLD B 10.1
Clausiusstrasse 37
8092 Zürich
SWITZERLAND
Telefon+41 44 632 98 25
E-Mailkenneth.harttgen@nadel.ethz.ch
DepartementGeistes-, Sozial- und Staatswissenschaften
BeziehungDozent

NummerTitelECTSUmfangDozierende
751-1500-00LEntwicklungsökonomik3 KP2VI. Günther, K. Harttgen
KurzbeschreibungEinführung in theoretische und empirische Grundlagen wirtschaftlicher Entwicklung. Theorie der Wirtschaftspolitik für Armutsreduktion.
LernzielDas Ziel dieser Vorlesung besteht darin, die Studierenden in grundlegende entwicklungsökonomische und damit verwandte wirtschafts- und entwicklungspolitische Zusammenhänge einzuführen.
InhaltDer Kurs beginnt mit einer theoretischen und empirischen Einführung in die Konzepte der Armutsreduktion und Fragen der Bekämpfung von sozioökonomischer Ungleichheit. Davon ausgehend werden wichtige exogene und interne Triebkräfte erörtert, die wirtschaftliche Entwicklung und Armutsreduktion fördern oder behindern sowie wirtschafts- und entwicklungspolitische Maßnahmen besprochen, um globale Armut zu überwinden. Im Einzelnen wird dabei auf folgende Themen eingegangen:

- Messung von Entwicklung, Armut und Ungleichheit
- Theorien des Wirtschaftswachstums
- Handel und Entwicklung
- Bildung, Gesundheit, Bevölkerung und Entwicklung
- Rolle des Staates und von Institutionen
- Fiskal-, Geld- und Wechselkurspolitk.
SkriptKeines.
LiteraturGünther, Harttgen und Michaelowa (2020): Einführung in die Entwicklungsökonomik.
Voraussetzungen / BesonderesVoraussetzungen:
Grundlagenkenntisse der Mikro- und Makroökonomie.

Besonderes:
Die Veranstaltung besteht aus einem Vorlesungsteil, aus eigener Literatur- und Recherchearbeit sowie der Bearbeitung von Aufgabenblättern.

Die Vorlesung basiert auf: Günther, Harttgen und Michaelowa (2019): Einführung in die Entwicklungsökonomik. Einzelne Kapitel müssen jeweils vor den Veranstaltungen gelesen werden. In den Veranstaltungen wird das Gelesene diskutiert und angewendet. Auch werden offene Fragen der Kapitel und Übungen besprochen.
860-0042-00LStatistics 2 Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Only for Science, Technology and Policy MSc.
4 KP1GK. Harttgen
KurzbeschreibungThis course introduces students to key statistical methods for analyzing social science data with a special emphasis on causal inference and policy evaluation.
LernzielStudents
- have a sound understanding of standard regression techniques
- know strategies to test causal hypotheses using regression analysis and/or experimental methods
- are able to formulate and implement a regression model for a particular policy question and a particular type of data
- are able to critically interpret results of applied statistics, in particular, regarding causal inference
- are able to critically read and assess published studies on policy evaluation
- are able to use the statistical software Stata for data analysis
InhaltThe topics covered in the first part of the course are a revision and linear regression and non-linear regression techniques such as probit and logit regression analysis. The second part of the course focuses on causal inference and introduces methods such as panel data analysis, difference-in-difference methods, instrumental variable estimation, regression discontinuity design, and randomized controlled trials used for policy evaluation. The course shows how the various methods differ in terms of the required identifying assumptions to infer causality as well as the data needs.

Students will apply the methods from the lectures by solving bi-weekly assignments using statistical software and data sets provided by the instructors. These data sets will cover topics at the interface of policy, technology and society. Solving the assignments contributes to the final grade with a weight of 30%.
865-0012-00LGender and Economics
Only for MAS/CAS in Development and Cooperation students, as well as specialists with at least 24 months of practical experience in international cooperation.

ETH doctoral students working on topics related to poverty reduction in low- and middle income countries may also be admitted.

ETH MA/MSc students apply with a letter of motivation to the NADEL administration office.

Registration only through the NADEL administration office.
2 KP3GK. Harttgen
KurzbeschreibungThis course on gender and economics is intended to provide basic- and intermediate-level training to development practitioners and policy and program staff in international development agencies.
LernzielThe overall objective of the course is to strengthen the capacity of technical advisors and program staff on the importance of gender- responsive economic policy. The course conveys basic knowledge about genders aspects in economics. Key elements are:
• Feminist approaches to macroeconomics, microeconomics and international economics
• Critical analysis of global and regional economic trends, including those related to economic crises
• Gender-responsive economic policy for program implementation, policymaking, and advocacy
InhaltEconomic inequalities between men and women persist in many countries. For example, in many countries, men earn more money and are more likely to own land and control productive assets than women. This course on gender and economics is intended to provide basic- and intermediate-level training to development practitioners and policy and program staff in international development agencies. The overall objective of the course is to strengthen the capacity of technical advisors and program staff on the importance of gender- responsive economic policy. The course is taught in cooperation with SDC and UN women.