Olivier Bachmann: Katalogdaten im Herbstsemester 2016

NameHerr Prof. Dr. Olivier Bachmann
LehrgebietMagmatische Petrologie
Adresse
Inst. für Geochemie und Petrologie
ETH Zürich, NW E 83.3
Clausiusstrasse 25
8092 Zürich
SWITZERLAND
Telefon+41 44 632 78 16
E-Mailolivier.bachmann@erdw.ethz.ch
URLhttp://n.ethz.ch/~baolivie/
DepartementErdwissenschaften
BeziehungOrdentlicher Professor

NummerTitelECTSUmfangDozierende
651-0251-00LSeminar Petrology0 KP2SM. W. Schmidt, O. Bachmann
Kurzbeschreibung
LernzielEinblick in Forschungstaetigkeit und Methodik. Erarbeitung von Datensets und Entwicklung von unmittelbaren Schlussfolgerungen sowie Einordnen der Ergebnisse in den groesseren Kontext.
651-0254-00LSeminar Geochemistry and Petrology0 KP2SO. Bachmann, M. Schönbächler, C. A. Heinrich, M. W. Schmidt, D. Vance
KurzbeschreibungSeminar series with external and occasional internal speakers addressing current research topics. Changing programs announced via D-ERDW homepage (Veranstaltungskalender)
LernzielPresentations on isotope geochemistry, cosmochemistry, fluid processes, economic geology, petrology, mineralogy and experimental studies. Mostly international speakers provide students, department members and interested guests with insight into current research topics in these fields.
InhaltWöchentliches Seminar mit Fachvorträgen eingeladener oder interner Wissenschafter, vornehmlich zu Themen der Geochemie, Isotogengeologie, Hydrothermalgeochemie, Lagerstättenbildung, Petrologie, Mineralogie und experimentelle Studien.
651-3001-00LDynamische Erde I6 KP4V + 2UG. Bernasconi-Green, E. Kissling, O. Bachmann, T. Kraft, M. Lupker, M. Schönbächler, S. Willett
KurzbeschreibungGrundsätzliche Einführung in die Erdwissenschaften, mit Fokus auf die verschiedenen Gesteinsarten und auf den geologischen Gesteinszyklus, sowie Einführung in die Geophysik und die Theorie der Plattentektonik.
LernzielVerständnis der Grundlagen in den Erdwissenschaften
InhaltÜbersicht über das System Erde, Plattentektonik,und die geologischen Kreisläufe. Der kristalline Zustand: Kristalle und Mineralien. Prozesse des Erdinnern: Magmatische, Metamorphe und Sedimentäre Gesteine. Physik der Erde. Planetotologie. In den Übungen: Praktische Erarbeitung, Vertiefung, und Diskussion des Inhalts der Vorlesung Dynamische Erde I.
Skriptwerden abgegeben.
LiteraturGrotzinger, J., Jordan, T.H., Press, F., Siever, R., 2007, Understanding Earth, W.H. Freeman & Co., New York, 5th Ed.
Press, F. Siever, R., Grotzinger, J. & Jordon, T.H., 2008, Allgemeine Geologie. Spektrum Akademischer Verlag, Heidelberg, 5.Auflage.
Voraussetzungen / BesonderesUebungen und Kurzexkursionen in Kleingruppen (10-15 Studenten), die von Hilfsassistierenden geleitet werden. Anhand von angewandten Fragestellungen und Fallstudien werden konkrete Besipiele erdwissenschaftlicher Themen diskutiert. Beschreibung und Interpretation der wichtigsten Gesteine in Handstücken. Verschiedene Kurzexkursionen in die Region Zürich erlauben das direkte Erfahren erdwissenschaftlicher Prozesse (z. Bsp. Oberflächenprozesse) und das Erkennen von erdwissenschaftlichen Fragestellungen und Lösungen in der heutigen Gesellschaft (z. Bsp. Bausteine, Wasser). Das Arbeiten in Kleingruppen ermöglicht auch die Diskussion und das Erarbeiten aktueller erdwissenhaftlicher Themen.
651-3400-AALFundamentals of Geochemistry
Belegung ist NUR erlaubt für MSc Studierende, die diese Lerneinheit als Auflagenfach verfügt haben.

Alle andere Studierenden (u.a. auch Mobilitätsstudierende, Doktorierende) können diese Lerneinheit NICHT belegen.
6 KP21RT. Driesner, O. Bachmann
Kurzbeschreibung
Lernziel
651-4049-00LConceptual and Quantitative Methods in Geochemistry
Der erfolgreiche Abschluss des Bachelor-Kurses Geochemie (651-3400-00L) ist für diesen Kurs Voraussetzung.
3 KP2GO. Bachmann, M. Schönbächler, D. Vance
KurzbeschreibungThis course will introduce some of the main quantitative methods available for the quantitative treatment of geochemical data, as well as the main modelling tools. Emphasis will both be on conceptual understanding of these methods as well as on their practical application, using key software packages to analyse real geochemical datasets.
LernzielDevelopment of a basic knowledge and understanding of the main tools available for the quantitative analysis of geochemical data.
InhaltThe following approaches will be discussed in detail: major and trace element modelling of magmas, with application to igneous systems; methods and statistics for calculation of isochrons and model ages; reservoir dynamics and one-dimensional modelling of ocean chemistry; modelling speciation in aqueous (hydrothermal, fresh water sea water) fluids.

We will discuss how these methods are applied in a range of Earth Science fields, from cosmochemistry, through mantle and crustal geochemistry, volcanology and igneous petrology, to chemical oceanography.

A special emphasis will be put on dealing with geochemical problems through modeling. Where relevant, software packages will be introduced and applied to real geochemical data.
SkriptSlides of lectures will be available.
Voraussetzungen / BesonderesPre-requisite: Geochemistry (651-3400-00L), Isotope Geochemistry and Geochronology (651-3501-00L).
651-4931-00LHeat and Mass Transfers in Magmatology1 KP1SO. Bachmann, J. Leuthold
KurzbeschreibungHeat and mass transfers in the crust control many aspects of the differentiation of our planet, including (1) type of volcanic eruptions we should expect at the surface of our planet, (2) the volcanic/plutonic ratio in the crust, and (3) how volcanic degassing occurs, with important consequences on the climate response following volcanic eruptions.
LernzielThe goal of this class is to learn about the modern methods and ideas on heat and mass transfers in magmatology through recently published papers and computer softwares. The class will allow students to explore some of the most challenging concepts in this field, and become familiar with state-of-the-art techniques to model these processes.
InhaltThe class will focus mostly on reading recent literature on topics of interests, and will contain some computer exercises to allow students to work by themselves on some well-defined problems.