Das Herbstsemester 2020 findet in einer gemischten Form aus Online- und Präsenzunterricht statt.
Bitte lesen Sie die publizierten Informationen zu den einzelnen Lehrveranstaltungen genau.

Vincenzo Picotti: Katalogdaten im Herbstsemester 2016

NameHerr Dr. Vincenzo Picotti
Adresse
Geologisches Institut
ETH Zürich, NO E 51.2
Sonneggstrasse 5
8092 Zürich
SWITZERLAND
Telefon+41 44 632 81 60
E-Mailvincenzo.picotti@erdw.ethz.ch
DepartementErdwissenschaften
BeziehungDozent

NummerTitelECTSUmfangDozierende
651-4041-00LSedimentology I: Physical Processes and Sedimentary Systems3 KP2GV. Picotti
KurzbeschreibungSediments preserved a record of past landscapes. This courses focuses on understanding the processes that modify sedimentary landscapes with time and how we can read this changes in the sedimentary record.
LernzielThe students learn basic concepts of modern sedimentology and stratigraphy in the context of sequence stratigraphy and sea level change. They discuss the advantages and pitfalls of the method and look beyond. In particular we pay attention to introducing the importance of considering entire sediment routing systems and understanding their functionning.
InhaltDetails on the program will be handed out during the first lecture.

We will attribute the papers for presentation on the 26th, so please be here on that day!
LiteraturThe sedimentary record of sea-level change
Angela Coe, the Open University.
Cambridge University Press
Voraussetzungen / BesonderesThe grading of students is based on in-class exercises and end-semester examination.
651-4043-00LSedimentology II: Biological and Chemical Processes in Lacustrine and Marine Systems
Prerequisite: Successful completion of the MSc-course "Sedimentology I" (651-4041-00L).
3 KP2GV. Picotti, A. Gilli
KurzbeschreibungThe course will focus on biological amd chemical aspects of sedimentation in marine environments. Marine sedimentation will be traced from coast to deep-sea. The use of stable isotopes palaeoceanography will be discussed. Neritic, hemipelagic and pelagic sediments will be used as proxies for environmental change during times of major perturbations of climate and oceanography.
Lernziel-You will understand chemistry and biology of the marine carbonate system
-You will be able to relate carbonate mineralogy with facies and environmental conditions
-You will be familiar with cool-water and warm-water carbonates
-You will see carbonate and organic-carbon rich sediments as part of the global carbon cycle
-You will be able to recognize links between climate and marine carbonate systems (e.g. acidification of oceans and reef growth)
-You will be able to use geological archives as source of information on global change
-You will have an overview of marine sedimentation through time
Inhalt-carbonates,: chemistry, mineralogy, biology
-carbonate sedimentation from the shelf to the deep sea
-carbonate facies
-cool-water and warm-water carbonates
-organic-carbon and black shales
-C-cycle, carbonates, Corg : CO2 sources and sink
-Carbonates: their geochemical proxies for environmental change: stable isotopes, Mg/Ca, Sr
-marine sediments thorugh geological time
-carbonates and evaporites
-lacustrine carbonates
-economic aspects of limestone
Skriptno script. scientific articles will be distributed during the course
LiteraturWe will read and critically discuss scientific articles relevant for "biological and chemical processes in marine and lacustrine systems"
Voraussetzungen / BesonderesThe grading of students is based on in-class exercises and end-semester examination.
651-4113-00LSedimentary Petrography and Microscopy2 KP2GV. Picotti, M. G. Fellin
KurzbeschreibungMikroskopische Untersuchung und Beschreibung von Karbonat (1. Semesterhälfte) und siliziklastischen Gesteinen (2. Hälfte), sowie kieseligen, phosphatischen und evaporitischen Sedimenten.
LernzielBeschreibung von Inhalt (Körner, Zement/Matrix), Gefüge, Klassifikation der wichtigen Sedimentgesteine im Dünnschliff. Diskussion und Interpretation des Sedimtationsmilieus. Diagenetische Prozesse.
InhaltMikroskopie von Karbonat- und siliziklastischen Gesteinen, kieseligen Gesteinen und Phosphatgesteinen, ihren Ursprung und die Klassifikation. Diagenetische Prozesse.
SkriptWird zur Verfügung gestellt.
LiteraturTucker, M. E. (1985): Einführung in die Sedimentpetrologie. Ferdinand Enke Verlag, Stuttgart. 265 p.
Voraussetzungen / BesonderesDer vorhergehende Besuch von anderen MSc Mikroskopiekursen (magmatische oder metamorphe Gesteine) ist keine Voraussetzung, wenn im Bachelorprogramm bereits ein Kurs in Mikroskopie der Gesteine absolviert wurde.
651-4117-00LSediment Analysis3 KP2GM. G. Fellin, A. Gilli, V. Picotti
KurzbeschreibungZweck, Brauchbarkeit und theoretischer Hintergrund von Methoden der Sedimentuntersuchung.
LernzielDer Kurs bietet eine Reihe von grundlegenden Methoden der Sedimentuntersuchung an. Es ist auch möglich, diese Methoden an eigenem Material für die Master-Arbeit oder Dissertation anzuwenden.
InhaltFärben von Dünnschliffen auf Feldspat und Karbonat, Lackabzüge von Karbonatgesteinen, Modalanalyse von Sandsteinen (gleiches Prinzip anwendbar für Mikrofazies von Karbonatgesteinen), Calcimetrie und organischer Kohlenstoff von pelitischen Gesteinen, Schwermineral-Analyse, "kalte" Kathodenlumineszenz von Karbonatgesteinen, einfache Separation von Tonmineralen, Exoskopie von Quarzkörnern.
SkriptEin Skript mit dem wissenschaftlichen Hintergrund der verschiedenen Methoden und den Anleitungen für das Labor wird zu Verfügung gestellt.
LiteraturBOUMA. A.H. (1969): Methods for the study of sedimentary structures. Wiley-Interscience, 458 p.
CARVER, R.E. (Ed.) (1971): Procedures in sedimentary petrology. Wiley-Interscience, 653 p.
TUCKER, M. (Ed.) (1988): Techniques in sedimentology. Blackwell Scientific Publications, Oxford, 394 p.
MANGE, M. A. & MAURER, H. F. (1992): Heavy minerals in colour, Chapman & Hall, 147 p.

and various journal papers
Voraussetzungen / BesonderesWünschenswert, aber nicht Bedingung ist, dass Studierende ihr eigenes Material (Master-Arbeit, PhD-Projekt) für einzelne Methoden der Sedimentuntersuchung mitbringen.