Kristina Hippe: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2016 |
Name | Frau Dr. Kristina Hippe |
Adresse | Labor für Ionenstrahlphysik (LIP) ETH Zürich, HPK G 26 Otto-Stern-Weg 5 8093 Zürich SWITZERLAND |
hippek@ethz.ch | |
Departement | Erdwissenschaften |
Beziehung | Dozentin |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
---|---|---|---|---|---|
651-4002-00L | Stratigraphy and Time | 3 KP | 2G | A. Gilli, P. Brack, H. Bucher, I. Hajdas, K. Hippe, A. M. Hirt, S. Ivy Ochs | |
Kurzbeschreibung | Analytische Methoden und Konzepte zur Konstruktion des geologischen Zeitrahmens, der Prozesse und Raten. | ||||
Lernziel | Im Kurs werden Methoden zur Konstruktion der geologischen Zeitskalen behandelt. Das Ziel besteht auch darin, über die angewandte Zeitmessung hinaus das Verständnis für die Arten und Raten von geologischen Prozessen zu erhöhen, sowie die Ursachen für kontinuierliche und diskontinuierliche stratigraphische Aufzeichnungen und deren zeitliche Einordnung. | ||||
Inhalt | Analytische Methoden und Konzepte zur Konstruktion des geologischen Zeitrahmens: Global Standard Section and Point (GSSP), Biostratigraphische Korrelationen, eustatische Meeresspiegelschwankungen, Datierung mit Radioisotopen, kosmogenen Isotopen, stabile Isotopen- und geochemische Korrelationen, paläomagnetische Stratigraphie und Kohlenstoffdatierung. | ||||
Skript | Vorlesungsbeilagen | ||||
Literatur | Doyle, P. & Bennett, M.R. Editors (1998). Unlocking the stratigraphical record-advances in modern stratigraphy, John Wiley & Sons, 532 p. (brauchbar als Einstieg) Ogg, J.G., Ogg, G., Gradstein, F.M. 2008. The concise geologic time scale. Cambridge University Press. 177 p. (neueste geol. Zeittafel) | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Der Kurs wird von einer Reihe von Spezialisten zu den verschiedenen Themen gelesen. | ||||
651-4902-00L | Quaternary Geology and Geomorphology of the Alps | 3 KP | 2V | S. Ivy Ochs, U. H. Fischer, K. Hippe | |
Kurzbeschreibung | After a brief introduction to the scientific principles of glaciology, we survey the present state of knowledge on Pleistocene glacial periods and post-glacial landscape modification in the Alps. Emphasis is on understanding modes of formation of landscape elements attributable to glacial, glaciofluvial, periglacial, fluvial, hillslope, and mass wasting processes. | ||||
Lernziel | Through a combination of lectures, classroom practical exercises, and field mapping of Quaternary landforms, an intuitive understanding of the formation and evolution of the landscape of the Alps and the forelands will be built up. We focus on development of the following skills: landform recognition on remote imagery and in the field; depositional process identification based on sediment characterization; reconstruction of valley-scale geomorphological evolutionary sequences. | ||||
Inhalt | The following topics will be covered: glacier mass and energy balance; glacier motion; glacier hydrology; glacial erosion; glacial sediment balance; piedmont and valley glacier landsystems; till formation; glaciofluvial sediments; alluvial and debris-flow fan processes; Alpine rock slope failure landform/sediment associations; Alpine Quaternary stratigraphy; long-term uplift and denudation of the Alps. | ||||
Skript | Slides from the lectures will be made available. | ||||
Literatur | Lists of key scientific articles will be given for each topic. Relevant scientific articles will be distributed during the course. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Required attendance at lectures and excurisions (several 1-day excursions during the semester and one 3-day field mapping session during the summer). Grading will be a combination of classroom participation, student presentations, practical exercises, field reports, and field maps from the excursions. |