Roy Wagner: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2017 |
Name | Herr Prof. Dr. Roy Wagner |
Lehrgebiet | Geschichte und Philosophie der Mathematischen Wissenschaften |
Adresse | Geschichte u. Philo. d. Math.Wiss. ETH Zürich, RZ J 6 Clausiusstrasse 59 8092 Zürich SWITZERLAND |
Telefon | +41 44 632 84 34 |
roy.wagner@gess.ethz.ch | |
URL | https://hpm.ethz.ch/people/person-detail.MjI4ODY5.TGlzdC8yNDY4LC0yNDgyNTI2NTg=.html |
Departement | Geistes-, Sozial- und Staatswissenschaften |
Beziehung | Ordentlicher Professor |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
---|---|---|---|---|---|
851-0125-03L | Forschungskolloquium für Mitarbeitende und Doktorierende Für Masterstudierende auf persönliche Einladung. | 0 KP | 1K | L. Wingert, M. Hampe, R. Wagner | |
Kurzbeschreibung | Es werden laufende Forschungsarbeiten von Doktoranden, Habilitanden und von Kollegen vorgestellt und diskutiert. Darüber hinaus werden vielversprechende philosophische Neuerscheinungen (Aufsätze und Monographien) studiert werden. | ||||
Lernziel | Es sollen Ideen und Argumente zu systematischen Problemen insbesondere in der Erkenntnistheorie, in der Ethik, in der politischen Philosophie und in der Philosophie des Geistes geprüft und weiter entwickelt werden. | ||||
851-0125-65L | A Sampler of Histories and Philosophies of Mathematics Besonders geeignet für Studierende D-CHAB, D-INFK, D-ITET, D-MATH, D-PHYS | 3 KP | 2V | R. Wagner | |
Kurzbeschreibung | This course will review several case studies from the history of mathematics (Greek geometry, early modern European notions of infinity and 20th century constructive and axiomatic approaches). The case studies will be analyzed from various philosophical perspectives, while rooting them in their historical and cultural contexts. | ||||
Lernziel | The course aims are: 1. To introduce students to the historicity of mathematics 2. To make sense of mathematical practices that appear unreasonable from a contemporary point of view 3. To develop critical reflection concerning the nature of mathematical objects 4. To introduce realist, dialectical, practical and constructivist approaches to the philosophy and history of mathematics 5. To open the students' horizons to the plurality of mathematical cultures and practices | ||||
851-0125-66L | Perspectives on Mathematical Cognition Maximale Teilnehmerzahl: 45 Besonders geeignet für Studierende D-CHAB, D-INFK, D-ITET, D-MATH, D-PHYS | 3 KP | 2S | R. Wagner | |
Kurzbeschreibung | This course will review some approaches to mathematical cognition. It will range from neuro-cognitive theories about the innateness of mathematical capacities to more abstract treatments of mathematical cognition. The theories will be evaluated with respect to historical case studies and philosophical-conceptual analysis. | ||||
Lernziel | The course aims are: 1. To introduce the most popular neuro-cognitive approaches to mathematical cognition 2. To introduce the idea of embodied/extended cognition 3. To introduce non modular approaches to mathematical cognition 4. To reflect on cognitive theories and methodologies from historical and philosophical perspectives At the end of the course the students will be able to evaluate exiting theories of mathematical cognition and use them in future research. | ||||
862-0075-00L | Master-Kolloquium: Forschungskolloquium für Mitarbeitende und Doktorierende Nur für Geschichte und Philosophie des Wissens MSc. Persönliche Anmeldung bei Prof. L.Wingert | 2 KP | 1K + 4A | L. Wingert, M. Hampe, R. Wagner | |
Kurzbeschreibung | Doktoranden und Mitarbeiter berichten über ihre Forschungsprojekte. | ||||
Lernziel | Es sollen hauptsächliche Fragen von Forschungsarbeiten diskutiert werden und die Teilnehmer sollen mit Argumenten und Ideen zu systematischen Problemen der Philosophie vertraut gemacht werden. |