Rolf Holderegger: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2021

NameHerr Prof. Dr. Rolf Holderegger
Adresse
WSL
Zürcherstrasse 111
8903 Birmensdorf ZH
SWITZERLAND
Telefon044 739 25 27
E-Mailrolf.holderegger@usys.ethz.ch
DepartementUmweltsystemwissenschaften
BeziehungTitularprofessor

NummerTitelECTSUmfangDozierende
701-0322-00LPraxisseminar Naturschutz2 KP2SR. Holderegger, A. L. Bergamini
KurzbeschreibungIn diesem Seminar treffen sich Studierende mit Fachleuten aus der Naturschutzpraxis und bearbeiten aktuelle Themen. Der Input erfolgt durch Referate der Fachleute und es erfolgt eine vertiefte Auseinandersetzung mit den Konzepten und Problemen der Praxis durch die Studierenden.
LernzielZiel des Seminars ist es, Studierende mit Fachleuten aus der Naturschutzpraxis in Kontakt zu bringen und aktuelle Probleme des Naturschutzes in der Schweiz zu betrachten.
InhaltDas Seminar besteht aus verschiedenen Blöcken, von denen jeder ein anderes Thema des praktischen Naturschutzes behandelt. Jeder Block besteht aus einem Referat und einer Vertiefung mit Gruppenarbeiten und Diskussionen. Die eingeladenen Fachleute aus der Praxis arbeiten in der eidgenössischen Verwaltung, bei Kantonen, Ökobüros, NGOs oder Forschungsanstalten. Zusätzlich findet eine kurze Exkursion statt.
SkriptKein Skript. Es werden verschiedene Materialien zu Verfügung gestellt.
LiteraturKein Lehrbuch.
Voraussetzungen / BesonderesDer zusätzliche Aufwand für die Studentierenden ausserhalb der eigentlichen Unterrichtszeit beträgt ca. 2 Stunden pro Woche.
Die Leistungsbeurteilung anhand von verschiedenen Aktivitäten der Studierenden ist integraler Bestandteil des Seminars.

Unterrichtsform: Dieses Praxisseminar lebt von der aktiven Teilnahme der Studierenden! Es besteht aus Inputreferaten, Gruppenarbeiten, Präsentationen, Diskussionen, Lektüre und einer kurzen Exkursion.
701-1450-00LConservation Genetics3 KP4GR. Holderegger, M. Fischer, F. Gugerli
KurzbeschreibungThe course deals with conservation genetics and its practical applications. It introduces the genetic theories of conservation genetics, such as inbreeding depression, adaptive genetic diversity or fragmentation. The course also shows how genetic methods such as eDNA and metabarcoding are used in conservation management, and it critically discusses the benefits and limits of conservation genetics.
LernzielGenetic and evolutionary argumentation is an important feature of conservation biology. The course equips students with knowledge on conservation genetics and its applications in conservation management. The course introduces the main theories of conservation genetics and shows how genetic methods are used in conservation management. In addition, it critically discusses the benefits and limits of conservation genetics. Practical examples dealing with animals and plants are presented.
InhaltThere are 4 hours of lectures, presentations and group work per week. Students also have to spend about 3 hours per week on preparatory work for the following week. Every week, one subject will be presented by one of three lecturers.

Overview of themes:
Barcoding, eDNA metabarcoding and genetic monitoring; effects of small population size, genetic drift and inbreeding; neutral and adaptive genetic diversity; hybridization; gene flow, fragmentation and connectivity.

Specific topics:
(1) Species and individual identification: barcoding; metabarcoding; eDNA; estimation of census population size; habitat use and genetic monitoring.
(2) Inbreeding and inbreeding depression: small population size; bottlenecks; genetic drift; inbreeding and inbreeding depression; effective population size.
(3) Adaptive genetic diversity: neutral and adaptive genetic variation; importance of adaptive genetic diversity; methods to measure adaptive genetic variation.
(4) Hybridization and monitoring of genetic diversity: gene introgression; gene flow across species boundaries; demographic swamping; monitoring of genetic diversity.
(5) Half day excursion: practical example of conservation genetics on fragmentation.
(6) Discussion and evaluation of excursion; gene flow: historical and contemporary gene flow and dispersal; fragmentation and connectivity.
(7) Oral examination.
SkriptNo script; handouts and material for downloading will be provided.
LiteraturThere is no textbook for this course, but the following books are recommended:
Allendorf F.W., Luikart G.; Aitken S.N. 2013. Conservation and the Genetics of Populations, 2nd edition. Wiley, Oxford.
Frankham R., Ballou J.D., Briscoe D.A. 2010. Introduction to Conservation Genetics, 2nd edition. Cambridge University Press, Cambridge.

The following book and booklets in German are targeted to conservation professionals:
Holderegger R., Segelbacher G. (eds.). 2016. Naturschutzgenetik. Ein Handbuch für die Praxis. Haupt, Bern.
Csencsics D., Gugerli F. 2017. Naturschutzgenetik. WSl Berichte 60: 1-82 (free download: https://www.wsl.ch/de/publikationensuchen/wsl-berichte.html)
Voraussetzungen / BesonderesRequirements:
Students must have a good background in genetics as well as in ecology and evolution. The courses "Population and Quantitative Genetics" or "Evolutionary Genetics" should have been attended.

Examination:
A final oral examination on the content of the course and the excursion are integral parts of the course.

Teaching forms:
The course needs the active participation of students. It consists of lectures, group work, presentations, discussions, reading and a half-day excursion.