Achim Walter: Catalogue data in Spring Semester 2016

Name Prof. Dr. Achim Walter
FieldCrop Science
Address
Professur für Kulturpflanzenwiss.
ETH Zürich, LFW C 54.1
Universitätstrasse 2
8092 Zürich
SWITZERLAND
Telephone+41 44 632 32 72
E-mailachim.walter@usys.ethz.ch
URLhttps://kp.ethz.ch/people/person-detail.MTc0NzU0.TGlzdC8xODg0LDExMzQ4NjQxMzg=.html
DepartmentEnvironmental Systems Science
RelationshipFull Professor

NumberTitleECTSHoursLecturers
751-0280-00LBio IV: Crops in the World Food System1 credit2VA. Walter, A. Lüscher, U. Scheidegger
AbstractCrops in the World Food System presents selected crop species in the context of various cropping systems in Switzerland and the tropics and depicts mutual relations. Common principles with respect to cultivation and to importance for the World Food System will be depicted for these showcase species.
ObjectiveThis course will foster comprehension for the origin of our food and for basic principles, possibilities and limits of its production. Selected showcase species will help strengthening the capability of students to analyse cropping systems and to appreciate cropping systems in the context of ecological, economical and political boundary conditions.

Successful participation in this course will enable students to
• analyse cropping systems and relations between them in a global context
• understand the relevance of cropping systems in the context of ecological and economic boundary conditions of the World Food System
• comprehend the effects of the market (domestic and export-oriented) and of ecological and political boundary conditions on the intensity and the procedure of cultivating certain crops
ContentDie Veranstaltung gliedert sich in drei aufeinander folgende Abschnitte von jeweils drei oder vier Doppelstunden.

Im ersten Abschnitt werden zentrale Kulturpflanzen der gemässigten Breiten behandelt. Ein besonderer Schwerpunkt wird dabei auf Weizen gelegt. Ausgehend von diesem Fallbeispiel werden die wichtigsten Aspekte der agrarwissenschaftlichen Forschung an verschiedenen Arten erläutert. Dazu gehören Anbau, Umweltansprüche, Herkunft, Morphologie, Physiologie, Geno- und Phänotypisierung sowie Produktqualität der Kulturpflanzenart. Auch Weiterentwicklungsmöglichkeiten, Chancen und Risiken von Ökolandbau, Züchtungsanstrengungen und transgenen Modifikationen werden angesprochen.

Im zweiten Abschnitt werden die Bedeutung der Wiesen und Weiden als Landnutzungsform und das Leitbild des Schweizerischen Futterbaus vorgestellt. Morphologische Eigenschaften und Ansprüche der wichtigsten Gräser- und Leguminosenarten zur Raufutterproduktion im gemässigten Klima werden dargestellt. Darauf aufbauend wird beispielhaft die Bewirtschaftung intensiv und extensiv genutzter Wiesen behandelt und aufgezeigt wie sich diese unterschiedliche Bewirtschaftung auf die botanische Zusammensetzung und die Leistungen der Wiese auswirkt.

Im dritten Abschnitt werden ausgewählte tropische Nutzpflanzen in für sie typischen Nutzungssystemen dargestellt. So kann der Anbau in einen lokalspezifischen Zusammenhang gestellt werden. Schwerpunkte (je nach Kultur) sind Bedeutung im Food System, Botanik und Oekophysiologie, Anbautechnik, Züchtung, Saat- oder Pflanzgut. Spezifische Fragen des tropischen Pflanzenbaus (Bodenfruchtbarkeit, Mischanbau) werden exemplarisch behandelt.
• Reis - Rückgrat der Ernährungssicherung, Philippinen
• Maniok - Mehrwert für Bäuerinnen, Kamerun
• Kaffee – alles für den Export, Nicaragua, Kolumbien
• Hirse, Sorghum, Erdnuss – Ackerbau in Grenzlagen, Sahel
• Bananen - Selbstversorgung und Export, Zentralamerika
751-1000-00LInterdisciplinary Project Work Information Restricted registration - show details
Prerequisite: successful completion of the bachelor programme.
3 credits3UB. Dorn, E. Frossard, L. Meile, H. Adelmann, N. Buchmann, E. Buff Keller, C. De Moraes, R. Finger, P. A. Fischer, M. C. Härdi-Landerer, G. Kaufmann, M. Kreuzer, U. Merz, S. Peter, M. Schuppler, M. Siegrist, J. Six, S. E. Ulbrich, A. Walter
AbstractDie Studierenden der Agrar- und Lebensmittelwissenschaft erarbeiten in interdisziplinären Teams Lösungen für Probleme, welche ihnen von Projektpartnern entlang der Nahrungsmittelwertschöpfungskette gestellt werden. Die Studierenden präsentieren und diskutieren die Lösungsvorschläge an der Schlussveranstaltung mit den Projektpartnern und verfassen einen schriftlichen Projektbericht.
ObjectiveDie Studierenden kennen
- die Grundlagen des Zeit- und Projektmanagements und können diese in einem konkreten Beispiel anwenden,
- Vorgehensweisen, um Fragen, die ihnen von Projektpartnern gestellt werden, zielorientiert zu lösen,
- die Grundregeln der transdisziplinären Zusammenarbeit mit Projektpartnern. Sie begegnen Projektpartnern auf Augenhöhe, legen zusammen mit ihnen die Fragestellung fest und bearbeiten diese in Absprache mit ihnen,
- Elemente einer erfolgreichen Teamarbeit, wenden diese in ihrem Projektteam an und reflektieren die Zusam-menarbeit in ihrem Projektteam.
ContentDie Studierenden der Agrar- und Lebensmittelwissenschaft erarbeiten in interdisziplinären Teams Lösungen für Probleme, welche ihnen von Projektpartnern entlang der Nahrungsmittelwertschöp-fungskette gestellt werden. Die Studierenden präsentieren und diskutieren die Lösungen an der Schlussveranstaltung mit den Projektpartnern und verfassen einen schriftlichen Projektbericht zu handen des Projektpartners. Die Lehrveranstaltung beinhaltet Grundlagen des Zeit- und Projekt-managements, des zielorientierten Lösen von Projekten sowie der Teamarbeit, welche beim Bear-beiten des Projektes angewandt, umgesetzt und reflektiert werden.
751-3000-00LPlant Production2 credits2VA. Walter
AbstractIn this course causal relationships between morphology, growth, development and yield of crop plants will be explained. Based on this, system-oriented aspects of plant life strategy, of the design of cultivation systems and of monitoring and assessing interactions within the agroecosystem and between crops and their biotic and abiotic environment will be discussed.
ObjectiveDuring this course, students acquire essential knowledge on the production of healthy food and feed of high quality as well as on the production of raw materials from crop plants. Via lectures and ‘hands-on-experience’ they understand better how to use resources such as water, soil and mineral nutrients more sustainably. Moreover, this course provides the basis to deal more intensely with the dedicated improvement of crops via breeding or other plant-related measures.
751-4106-00LCrop Phenotyping4 credits4GA. Walter, A. Hund, J. Leipner, F. Liebisch
AbstractPhenotyping is mostly understood as a non-invasive, quantitative assessment of plant and organ morphology at different wavelengths. In this course, standard and customized phenotyping platforms and approaches are introduced and applied to characterize crop performance in the field and in the lab. The relevance of phenotyping for breeding, field management and precision agriculture is shown.
ObjectiveAt the end of the course you will know a range of different phenotyping methods and how to assess their utility for different issues. You also know the critical stages of individual crops and you can identify promising traits and phenotyping approaches that are appropriate to improve a crop or its management in the field.
ContentBasic knowledge in physiology, breeding and management of our major crops will be combined with concepts of inheritance, experimental design, crop modelling and abiotic stress. By lectures, discussions, and hands-on experiments, you will learn to use image-based phenotyping methods for a performance assessment of genotypes of a breeding population and to assess the efficiency of measures of field management.
Crops are exposed to different abiotic stress factors during their development. Adaptation of crops to extreme environmental conditions likely to be encountered in the course of the year (e.g. cold and heat stress; water-saturated or dry soils) has been achieved by plant breeding to a good extent. In many cases, however, there is enormous potential for optimization.
The most important mechanisms of plant adjustment towards stress will be explained, as well as critical stages identified in which stress affects yield most severely. You will learn methods by which the response of plants to environmental parameters is quantified non-destructively. You learn how to deal with the challenge of spatial variability in the field, when it is necessary to analyze a lot of genotypes. You will get to know different phenotyping methods in the field and under controlled conditions. An important parameter of analysis will be the measurement of the growth of roots and shoots and the response of this parameter to environmental stress. Moreover, you will apply thermography and multispectral image analysis as exemplary remote sensing methods and you will use these methods to calculate parameters such as canopy cover, water status and leaf greenness of individual plants or crop stands. Also, you will learn the use of chlorophyll fluorescence to assess the efficiency of the photosynthetic apparatus.