Johan Six: Catalogue data in Spring Semester 2016 |
Name | Prof. Dr. Johan Six |
Field | Sustainable Agroecosystems |
Address | Institut für Agrarwissenschaften ETH Zürich, LFH B 1 Universitätstrasse 2 8092 Zürich SWITZERLAND |
Telephone | +41 44 632 84 83 |
johan.six@usys.ethz.ch | |
Department | Environmental Systems Science |
Relationship | Full Professor |
Number | Title | ECTS | Hours | Lecturers | |
---|---|---|---|---|---|
751-1000-00L | Interdisciplinary Project Work Prerequisite: successful completion of the bachelor programme. | 3 credits | 3U | B. Dorn, E. Frossard, L. Meile, H. Adelmann, N. Buchmann, E. Buff Keller, C. De Moraes, R. Finger, P. A. Fischer, M. C. Härdi-Landerer, G. Kaufmann, M. Kreuzer, U. Merz, S. Peter, M. Schuppler, M. Siegrist, J. Six, S. E. Ulbrich, A. Walter | |
Abstract | Die Studierenden der Agrar- und Lebensmittelwissenschaft erarbeiten in interdisziplinären Teams Lösungen für Probleme, welche ihnen von Projektpartnern entlang der Nahrungsmittelwertschöpfungskette gestellt werden. Die Studierenden präsentieren und diskutieren die Lösungsvorschläge an der Schlussveranstaltung mit den Projektpartnern und verfassen einen schriftlichen Projektbericht. | ||||
Objective | Die Studierenden kennen - die Grundlagen des Zeit- und Projektmanagements und können diese in einem konkreten Beispiel anwenden, - Vorgehensweisen, um Fragen, die ihnen von Projektpartnern gestellt werden, zielorientiert zu lösen, - die Grundregeln der transdisziplinären Zusammenarbeit mit Projektpartnern. Sie begegnen Projektpartnern auf Augenhöhe, legen zusammen mit ihnen die Fragestellung fest und bearbeiten diese in Absprache mit ihnen, - Elemente einer erfolgreichen Teamarbeit, wenden diese in ihrem Projektteam an und reflektieren die Zusam-menarbeit in ihrem Projektteam. | ||||
Content | Die Studierenden der Agrar- und Lebensmittelwissenschaft erarbeiten in interdisziplinären Teams Lösungen für Probleme, welche ihnen von Projektpartnern entlang der Nahrungsmittelwertschöp-fungskette gestellt werden. Die Studierenden präsentieren und diskutieren die Lösungen an der Schlussveranstaltung mit den Projektpartnern und verfassen einen schriftlichen Projektbericht zu handen des Projektpartners. Die Lehrveranstaltung beinhaltet Grundlagen des Zeit- und Projekt-managements, des zielorientierten Lösen von Projekten sowie der Teamarbeit, welche beim Bear-beiten des Projektes angewandt, umgesetzt und reflektiert werden. | ||||
751-5000-00L | Sustainable Agroecosystems I | 2 credits | 3G | J. Six, A. Hofmann, O. Zemek | |
Abstract | This lecture with integrated exercises introduces the biophysical factors, processes and interactions that control the functioning of temperate and tropical agroecosystems. Students will be guided to critically examine agricultural practices and management strategies to increase resource use efficiency, while minimizing negative impacts on the environment and ensuring socio-economic viability. | ||||
Objective | Students critically analyze concepts of sustainable agriculture. | ||||
Literature | Martin, K. und Sauerborn, J. (2013) Agroecology. Springer, 330 S. | ||||
Prerequisites / Notice | The integrated exercises allow students to put their knowledge on agroecosystems into practice in a greenhouse experiment, the "Complex vegetable system challenge". | ||||
751-5102-00L | Biogeochemical Modeling Does not take place this semester. | 2 credits | 2G | J. Six | |
Abstract | This class provides an introduction to biogeochemical modeling in the context of agricultural systems. It covers the general background and principles of modeling agroecosystem biogeochemistry. The topical focus is on soil processes. Plant growth and development is included as a side topic. The course consists of lectures and modeling exercises. | ||||
Objective | The focus during the modeling exercise sessions is on the testing and application of the biochemical model DAYCENT to agroecosystems. This includes model parameterization, sensitivity analysis, validation, and uncertainty analysis. | ||||
Content | - Introduction to biogeochemical cycles - Overview of ecosystem models - Spatial and temporal scales in modeling - Century and DAYCENT model - Controls on biogeochemical processes - Modeling plant growth and development (DAYCENT) - Modeling soil organic matter and nutrient dynamics (DAYCENT) - Model testing and evaluation - Sensitivity analysis - Uncertainty analysis - Bio-economic modeling - Policy and agent-based modeling | ||||
Literature | Smith, J., Smith, P. (2007) Introduction to environmental modelling. Oxford University Press, 180 p. Wallach, D., Makowski, D., Jones, J.W., Brun, F. (2014) Working with dynamic crop models: Methods, tools and examples for agriculture and environment. Academic Press, 2nd ed., 487 p. | ||||
Prerequisites / Notice | Students signing up for this course should have a strong interest in modeling. |