From 2 November 2020, the autumn semester 2020 will take place online. Exceptions: Courses that can only be carried out with on-site presence.
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Johan Six: Catalogue data in Spring Semester 2016

Name Prof. Dr. Johan Six
FieldSustainable Agroecosystems
Address
Institut für Agrarwissenschaften
ETH Zürich, LFH B 1
Universitätstrasse 2
8092 Zürich
SWITZERLAND
Telephone+41 44 632 84 83
E-mailjohan.six@usys.ethz.ch
DepartmentEnvironmental Systems Science
RelationshipFull Professor

NumberTitleECTSHoursLecturers
751-1000-00LInterdisciplinary Project Work Information Restricted registration - show details
Prerequisite: successful completion of the bachelor programme.
3 credits3UB. Dorn, E. Frossard, L. Meile, H. Adelmann, N. Buchmann, E. Buff Keller, C. De Moraes, R. Finger, P. A. Fischer, M. C. Härdi-Landerer, G. Kaufmann, M. Kreuzer, U. Merz, S. Peter, M. Schuppler, M. Siegrist, J. Six, S. E. Ulbrich, A. Walter
AbstractDie Studierenden der Agrar- und Lebensmittelwissenschaft erarbeiten in interdisziplinären Teams Lösungen für Probleme, welche ihnen von Projektpartnern entlang der Nahrungsmittelwertschöpfungskette gestellt werden. Die Studierenden präsentieren und diskutieren die Lösungsvorschläge an der Schlussveranstaltung mit den Projektpartnern und verfassen einen schriftlichen Projektbericht.
ObjectiveDie Studierenden kennen
- die Grundlagen des Zeit- und Projektmanagements und können diese in einem konkreten Beispiel anwenden,
- Vorgehensweisen, um Fragen, die ihnen von Projektpartnern gestellt werden, zielorientiert zu lösen,
- die Grundregeln der transdisziplinären Zusammenarbeit mit Projektpartnern. Sie begegnen Projektpartnern auf Augenhöhe, legen zusammen mit ihnen die Fragestellung fest und bearbeiten diese in Absprache mit ihnen,
- Elemente einer erfolgreichen Teamarbeit, wenden diese in ihrem Projektteam an und reflektieren die Zusam-menarbeit in ihrem Projektteam.
ContentDie Studierenden der Agrar- und Lebensmittelwissenschaft erarbeiten in interdisziplinären Teams Lösungen für Probleme, welche ihnen von Projektpartnern entlang der Nahrungsmittelwertschöp-fungskette gestellt werden. Die Studierenden präsentieren und diskutieren die Lösungen an der Schlussveranstaltung mit den Projektpartnern und verfassen einen schriftlichen Projektbericht zu handen des Projektpartners. Die Lehrveranstaltung beinhaltet Grundlagen des Zeit- und Projekt-managements, des zielorientierten Lösen von Projekten sowie der Teamarbeit, welche beim Bear-beiten des Projektes angewandt, umgesetzt und reflektiert werden.
751-5000-00LSustainable Agroecosystems I Restricted registration - show details 2 credits3GJ. Six, A. Hofmann, O. Zemek
AbstractThis lecture with integrated exercises introduces the biophysical factors, processes and interactions that control the functioning of temperate and tropical agroecosystems. Students will be guided to critically examine agricultural practices and management strategies to increase resource use efficiency, while minimizing negative impacts on the environment and ensuring socio-economic viability.
ObjectiveStudents critically analyze concepts of sustainable agriculture.
LiteratureMartin, K. und Sauerborn, J. (2013) Agroecology. Springer, 330 S.
Prerequisites / NoticeThe integrated exercises allow students to put their knowledge on agroecosystems into practice in a greenhouse experiment, the "Complex vegetable system challenge".
751-5102-00LBiogeochemical Modeling
Does not take place this semester.
2 credits2GJ. Six
AbstractThis class provides an introduction to biogeochemical modeling in the context of agricultural systems. It covers the general background and principles of modeling agroecosystem biogeochemistry. The topical focus is on soil processes. Plant growth and development is included as a side topic. The course consists of lectures and modeling exercises.
ObjectiveThe focus during the modeling exercise sessions is on the testing and application of the biochemical model DAYCENT to agroecosystems. This includes model parameterization, sensitivity analysis, validation, and uncertainty analysis.
Content- Introduction to biogeochemical cycles
- Overview of ecosystem models
- Spatial and temporal scales in modeling
- Century and DAYCENT model
- Controls on biogeochemical processes
- Modeling plant growth and development (DAYCENT)
- Modeling soil organic matter and nutrient dynamics (DAYCENT)
- Model testing and evaluation
- Sensitivity analysis
- Uncertainty analysis
- Bio-economic modeling
- Policy and agent-based modeling
LiteratureSmith, J., Smith, P. (2007) Introduction to environmental modelling. Oxford University Press, 180 p.

Wallach, D., Makowski, D., Jones, J.W., Brun, F. (2014) Working with dynamic crop models: Methods, tools and examples for agriculture and environment. Academic Press, 2nd ed., 487 p.
Prerequisites / NoticeStudents signing up for this course should have a strong interest in modeling.