The spring semester 2021 will certainly take place online until Easter. Exceptions: Courses that can only be carried out with on-site presence. Please note the information provided by the lecturers.

751-5123-00L  Rhizosphere Ecology

SemesterAutumn Semester 2016
LecturersH. A. Gamper, T. I. McLaren
Periodicityyearly recurring course
Language of instructionEnglish
CommentNumber of participants limited to 18.

Prerequisites: Only students who have passed the courses 751-3401-00L Pflanzenernährung I and 751-3402-00L Pflanzenernährung II - Integriertes Nährstoffmanagement can be admitted to this course.


Performance assessment information (valid until the course unit is held again)
Performance assessment as a semester course
ECTS credits4 credits
ExaminersH. A. Gamper, T. I. McLaren
Typegraded semester performance
Language of examinationEnglish
RepetitionRepetition possible without re-enrolling for the course unit.
Additional information on mode of examinationDie Gesamtnote des Kurses wird aufgrund von Teilnoten zu individuellen und Gruppenarbeiten berechnet, welche zu einem Bericht in der Form eines wissenschaftlichen Artikels (Abgabetermin: 6. Jan. 2017), sowie zu einem Poster führen, welches am letzten Kurstag vorgestellt werden soll:

20% Einleitung schreiben (Rahmen der Arbeit, Wissenslücken, Fragestellungen) ¿ als selbständige Arbeit
10% Material und Methoden schreiben (Versuchsaufbau, Material, analytische Verfahren, Datenanalyse) ¿ als selbständige Arbeit
10% Resultate zusammenfassen (Darstellung der Daten in Grafiken und Tabellen und Text) ¿ als Kleingruppenarbeit
30% Diskussion und Schlussfolgerungen schreiben (Befunde im Kontext der Fragestellungen und bestehender Literatur, sowie Theorien und geltendem Wissen, Interpretation, Aufzeigen der Bedeutung der Befunde, weiterer Forschungsbedarf)
10% Gesamtbeurteilung des Berichts bezüglich Klarheit und Zusammenhalt
10% Posters erstellen (Inhalt, Strukturierung, Darstellung)
10% Poster präsentieren und Daten diskutieren (Beurteilung: 30% durch Studierende, 70% durch Kursleiter)

20% Introduction writing (study context, knowledge gaps, and study questions)
10% Materials and Methods writing (experimental setup, material, analytical procedures, data analysis)
10% Results summary (presentation of data in figures, tables and text)
30% Discussion and Conclusions (results in the context of the addressed study questions and existing literature, theory and common knowledge, interpretation, relevance, and further perspectives)
10% Overall evaluation of the report with respect to clarity and coherence
10% Poster (content, layout, design)
10% Poster presentation and discussion (evaluation 30% from your student peers, 70% from the lecturers)