701-0763-00L  Basic Concepts of Management

SemesterAutumn Semester 2016
LecturersR. Schwarzenbach
Periodicityyearly recurring course
Language of instructionGerman



Courses

NumberTitleHoursLecturers
701-0763-00 VGrundbegriffe des Managements2 hrs
Mon17:15-19:00CHN F 46 »
R. Schwarzenbach

Catalogue data

AbstractThis course deals with fundamental and proven management concepts. The lecturers emphasize the pracitcal applicability of concepts. The course was designed in close cooperation with practitioneers; e.g. will Mr. S. Baldenweg, mechanical engineer ETH, MBA Insead, share his experience in several guest lectures.
ObjectiveStudents:
• will be familiar with basic general management concepts.
• learn about the fundamental concepts of strategy development with practical examples.
• will get to know the basic organisational issues and the essential types of organisations.
• get a rough overview on the concepts of financial management.
• will learn about the strategic positionining of small departments within larger organisations.
• will learn about the fundamental mechanisms for handling change, and will be able to recognise these situations.
• will learn the basic principles of project management and of successful self-management.
• will reflect on customer oriented information representation.
ContentManagement ist ein Massenberuf der durch klare Aufgaben und entsprechenden Werkzuge beschrieben werden kann. Die Positionierung einer Firma, oder eines Bereiches bedingt die Analyse des Umfeldes und die Befassung mit den zukünftigen Herausforderungen. Dazu werden verschiedene Ansätze gezeigt und die grundlegenden Denkmuster vermittelt. Für die Umsetzung einer Strategie muss die Zusammenarbeit von Menschen entsprechend organisiert werden. Dazu werden die wesentlichen Organisationsmodelle und die Dynamik von Organisationen vermittelt.
Die finanzielle Abbildung von Organisationen und Projekten wird übersichtsweise dargestellt und die stufengerechte Darstellung von Informationen anhand von realen Beispielen besprochen.
Die Inhalte werden durchgängig mit Praxisbeispielen illustriert.
Lecture notesSkripten werden elektronisch zur Verfügung gestellt.
Link
LiteratureEmpfohlen werden folgende Titel für die Vertiefung einzelner Themen:

Drucker P. 1964: „Managing for Results”, Harper Collins Publishers“, 240 p.

Malik F. 2005: "Führen, Leisten, Leben. Wirksames Management für eine neue Zeit. ", Heyne, 408p.

Mintzberg H. et al. 2001: “Strategy Safari. The Complete guide through the wilds of strategic management: A Guided Tour Through the Wilds of Strategic Management”, Finanical Times, 416 p.

Osterwalder A., Pigneur Y. 2010: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, wiley, 278 p
Prerequisites / NoticeDeutsch

Performance assessment

Performance assessment information (valid until the course unit is held again)
Performance assessment as a semester course
ECTS credits2 credits
ExaminersR. Schwarzenbach
Typeungraded semester performance
Language of examinationGerman
RepetitionRepetition only possible after re-enrolling for the course unit.
Additional information on mode of examination3 Kurztests à 15 min direkt in der Vorlesung.

Learning materials

No public learning materials available.
Only public learning materials are listed.

Groups

No information on groups available.

Restrictions

There are no additional restrictions for the registration.

Offered in

ProgrammeSectionType
Doctoral Department of Environmental SciencesBasic and Scientific SkillsWInformation
Public Policy BachelorAdditional Elective CoursesWInformation
Environmental Sciences BachelorCore CoursesWInformation