402-0909-00L  Physics Didactics II: Motivating Instruction Commensurate with the Level

SemesterSpring Semester 2018
LecturersC. Wagner, A. Vaterlaus
Periodicityyearly recurring course
Language of instructionGerman
CommentPrerequisite: sucessful completion of course 402-0910-00L Physics Didactics: Special Didactics of Physics Teaching (Lecturer: M. Mohr).

Information for UZH students:
Enrolment to this course unit only possible at ETH. No enrolment to module 090Phy2 at UZH.
Please mind the ETH enrolment deadlines for UZH students: Link



Courses

NumberTitleHoursLecturers
402-0909-00 GFachdidaktik Physik II: Motivierender und stufengerechter Unterricht Special students and auditors need a special permission from the lecturers.
Permission from lecturers required for all students.
3 hrs
Mon13:45-16:30HCP E 47.2 »
C. Wagner, A. Vaterlaus

Catalogue data

AbstractUnterrichtssequenzen zu vorgegebenen physikalischen Themen werden unter Berücksichtigung der Interessensforschung und der historischen Entwicklung in einem blended Learning Ansatz erarbeitet.
ObjectiveDie Studierenden kennen verschiedene Möglichkeiten der Unterrichtsgestaltung durch unterschiedliche Lernformen und können diese anwenden. Sie beziehen Resultate der Interessensforschung, das Vorwissen sowie das Wissen um häufige Fehlvorstellungen in ihre Unterrichtsentwicklung mit ein und können den Lernerfolg mit Hilfe verschiedener Beurteilungsinstrumente evaluieren.
ContentZu vorgegebenen Themen der Physik werden Lerngelegenheiten für die Gymnasialstufe entwickelt. Dabei soll der Einführung ins Thema, der Stoffauswahl, der Lernform sowie der Ergebnissicherung besondere Aufmerksamkeit geschenkt werden. Diese Lerngelegenheiten werden in einem blended Learning Ansatz mit Referee- und Vorstellungssequenzen ausgearbeitet. Am Ende des Semesters liegen detailliert ausgearbeitete und evaluierte Unterrichtseinheiten zu einem Themenbereich der Mittelschulphysik vor.
Lecture notesWird durch die Teilnehmer im Kurs erarbeitet.
Literaturezum Beispiel: P. Häussler, W. Bünder, R. Duit, W. Gräber, J. Mayer, "Perspektiven für die Unterrichtspraxis", IPN (1998), ISBN 3-89088-124-6
Prerequisites / NoticeDie Inhalte von Fachdidaktik 1 werden in der Fachdidaktik 2 vorausgesetzt.

Performance assessment

Performance assessment information (valid until the course unit is held again)
Performance assessment as a semester course
ECTS credits4 credits
ExaminersA. Vaterlaus
Typeend-of-semester examination
Language of examinationGerman
RepetitionA repetition date will be offered in the first two weeks of the semester immediately consecutive.

Learning materials

No public learning materials available.
Only public learning materials are listed.

Groups

No information on groups available.

Restrictions

General : Special students and auditors need a special permission from the lecturers
Permission from lecturers required for all students

Offered in

ProgrammeSectionType
Science Education MasterSubject DidacticsWInformation
Physics Teaching DiplomaSubject Didactics in PhysicsOInformation