Search result: Catalogue data in Autumn Semester 2016

Biology Teaching Diploma Information
The programme "Teaching Diploma, Two Subjects in One-Step Procedure" will not be offered anymore since Autumn Semester 2010. Therefore new matriculations are no longer possible. The courses offered below are valid only for students who have registered before.

Detailed information on the programme at: Link
Biology as First Subject
Professional Training (First Subject)
Important: You can only enrole in the courses of this category if you have not more than 12 CP left for possible additional requirements.
NumberTitleTypeECTSHoursLecturers
551-0968-00LIntroductory Internship Biology Restricted registration - show details
Simultaneous enrolment in Biology Didactics I - course 551-0971-00L - is compulsory.
O3 credits6PP. Faller
AbstractDuring the introductory teaching practice, the students sit in on five lessons given by the teacher responsible for their teaching practice, and teach five lessons themselves. The students are given observation and reflection assignments by the teacher responsible for their teaching practice.
ObjectiveRight at the start of their training, students acquire initial experience with the observation of teaching, the establishment of concepts for teaching and the implementation of teaching. This early confrontation with the complexity of everything that teaching involves helps students decide whether they wish to and, indeed, ought to, continue with the training. It forms a basis for the subsequent pedagogical and subject-didactics training.
ContentDen Studierenden bietet das Einführungspraktikum einen Einblick in den Berufsalltag einer Lehrperson.
Die Praktikumslehrperson legt Beobachtungs- und Reflexionsaufträge und die Themen der zu erteilenden Lektionen fest. Die schriftlich dokumentierten Ergebnisse der Arbeitsaufträge sind Bestandteil des Portfolios des/der Studierenden. Anlässlich der Hospitationen erläutert die Praktikumslehrperson ihre fachlichen, fachdidaktischen und pädagogischen Überlegungen, auf deren Basis sie den Unterricht geplant hat und tauscht sich mit der/dem Studierenden aus. Zu den Lektionen, die der/die Studierende selber hält, führt die Praktikumslehrperson Vor- und Nachbesprechungen durch.
LiteratureWird von der Praktikumslehrperson bestimmt.
551-0966-00LTeaching Internship Biology Restricted registration - show details
Teaching Internship Biology for Teaching Diploma Biology as Major Subject.
O8 credits17PP. Faller
AbstractThe teaching practice takes in 50 lessons: 30 are taught by the students, and the students sit in on 20 lessons. The teaching practice lasts 4-6 weeks. It gives students the opportunity to implement the contents of their specialist-subject, educational science and subject-didactics training in the classroom. Students also conduct work assignments in parallel to their teaching practice.
Objective- Students use their specialist-subject, educational-science and subject-didactics training to draw up concepts for teaching.
- They are able to assess the significance of tuition topics in their subject from different angles (including interdisciplinary angles) and impart these to their pupils.
- They acquire the skills of the teaching trade.
- They practise finding the balance between instruction and openness so that pupils can and, indeed, must make their own cognitive contribution.
- They learn to assess pupils' work.
- Together with the teacher in charge of their teacher training, the students constantly evaluate their own performance.
ContentDie Studierenden sammeln Erfahrungen in der Unterrichtsführung, der Auseinandersetzung mit Lernenden, der Klassenbetreuung und der Leistungsbeurteilung. Zu Beginn des Praktikums plant die Praktikumslehrperson gemeinsam mit dem/der Studierenden das Praktikum und die Arbeitsaufträge. Die schriftlich dokumentierten Ergebnisse der Arbeitsaufträge sind Bestandteil des Portfolios der Studierenden. Anlässlich der Hospitationen erläutert die Praktikumslehrperson ihre fachlichen, fachdidaktischen und pädagogischen Überlegungen, auf deren Basis sie den Unterricht geplant hat und tauscht sich mit dem/der Studierenden aus. Die von dem/der Studierenden gehaltenen Lektionen werden vor- und nachbesprochen. Die Praktikumslehrperson sorgt ausserdem dafür, dass der/die Studierende Einblick in den schulischen Alltag erhält und die vielfältigen Verpflichtungen einer Lehrperson kennen lernt.
LiteratureWird von der Praktikumslehrperson bestimmt.
Prerequisites / NoticeFindet in der Regel am Schluss der Ausbildung, vor Ablegung der Prüfungslektionen statt.
551-0967-00LTeaching Internship Biology II Restricted registration - show details
Teaching Internship for students upgrading TC to Teaching Diploma.
W4 credits9PP. Faller
AbstractThis is a supplement to the Teaching Internship required to obtain in the corresponding subject. It is aimed at enlarging the already acquired teaching experience. Students observe 10 lessons and teach 15 lessons independently.
ObjectiveStudents are able to assess in their subject the importance of teaching topics from different angles. They learn and master the teaching trade. They can structure a given lesson topic for a group of learners technically and didactically correctly and they can transfer it into an appropriate learning environment. They manage to find the balance between instruction and openness, so that the learners have both, the necessary freedom and sufficient orientation to acquire actively and a effectively adaptive (expert) knowledge.
ContentDas Aufbaupraktikum richtet sich an Studierende, die bereits das Didaktik-Zertifikat in ihrem Fach erworben haben und nun eine Aufbauausbildung zum Lehrdiplom absolvieren. In diesem zusätzlichen Praktikum sollen die Studierenden vertiefte unterrichtliche Erfahrungen machen. Auf der Grundlage der zusätzlich erworbenen Kenntnisse und mit Hilfe der ihnen jetzt zu Verfügung stehenden Instrumente analysieren sie verschiedene Aspekte des hospitierten Unterrichts. In dem von ihnen selbst gestalteten Unterricht nutzen sie beim Entwurf, bei der Durchführung und der Beurteilung ihrer Arbeit insbesondere die zusätzlich gewonnen Erkenntnisse aus der allgemeinen und fachdidaktischen Lehr- und Lernforschung.
551-0969-01LExamination Lesson I Biology Restricted registration - show details
Simultaneous enrolment in "Examination Lesson II Biology" (551-0969-02L) is compulsory.
O1 credit2PP. Faller
AbstractIn the context of an examination lesson conducted and graded at a high school, the candidates provide evidence of the subject-matter-based and didactic skills they have acquired in the course of their training.
ObjectiveOn the basis of a specified topic, the candidate shows that they are in a position
- to develop and conduct teaching that is conducive to learning at high school level, substantiating it in terms of the subject-matter and from the didactic angle
- to analyze the tuition they have given with regard to its strengths and weaknesses, and outline improvements.
ContentDie Studierenden erfahren das Lektionsthema in der Regel 10 Tage vor dem Prüfungstermin. Von der zuständigen Lehrperson erhalten sie Informationen über den Wissensstand der zu unterrichtenden Klasse und können sie vor dem Prüfungstermin besuchen.
Sie erstellen eine Vorbereitung gemäss Anleitung und reichen diese 48 Stunden vor dem Prüfungstermin den beiden Prüfungsexperten ein.
Die gehaltene Lektion wird kriteriumsbasiert beurteilt. Die Beurteilung umfasst auch die schriftliche Vorbereitung und eine mündliche Reflexion des Kandidaten/ der Kandidatin über die gehaltene Lektion im Rahmen eines kurzen Kolloquiums.
Lecture notesDokument: Schriftliche Vorbereitung für Prüfungslektionen.
Prerequisites / NoticeNach Abschluss der übrigen Ausbildung.
551-0969-02LExamination Lesson II Biology Restricted registration - show details
Simultaneous enrolment in "Examination Lesson I Biology" (551-0969-01L) is compulsory.
O1 credit2PP. Faller
AbstractIn the context of an examination lesson conducted and graded at a high school, the candidates provide evidence of the subject-matter-based and didactic skills they have acquired in the course of their training.
ObjectiveOn the basis of a specified topic, the candidate shows that they are in a position
- to develop and conduct teaching that is conducive to learning at high school level, substantiating it in terms of the subject-matter and from the didactic angle
- to analyze the tuition they have given with regard to its strengths and weaknesses, and outline improvements.
ContentDie Studierenden erfahren das Lektionsthema in der Regel 10 Tage vor dem Prüfungstermin. Von der zuständigen Lehrperson erhalten sie Informationen über den Wissensstand der zu unterrichtenden Klasse und können sie vor dem Prüfungstermin besuchen.
Sie erstellen eine Vorbereitung gemäss Anleitung und reichen diese 48 Stunden vor dem Prüfungstermin den beiden Prüfungsexperten ein.
Die gehaltene Lektion wird kriteriumsbasiert beurteilt. Die Beurteilung umfasst auch die schriftliche Vorbereitung und eine mündliche Reflexion des Kandidaten/ der Kandidatin über die gehaltene Lektion im Rahmen eines kurzen Kolloquiums.
Lecture notesDokument: Schriftliche Vorbereitung für Prüfungslektionen.
Prerequisites / NoticeNach Abschluss der übrigen Ausbildung.
551-0913-00LProfessional Exercises in Biology Restricted registration - show details O2 credits2UP. Faller
AbstractStudents conduct a series of "classical" biological school experiments and therefore gain practice and experience in this area.
ObjectiveImplementation of Subject Didactics I and II with the focus on conducting biological experiments in schools. This includes finding, testing and further developing suitable protocols for different subject areas of school biology. Working out how to didactically embed the experiments in lessons.
Students can perform, off the cuff, 12 school experiments (which they have tested themselves), from the different subject areas, and conduct these correctly in technical terms. They can incorporate these experiments in their tuition in a didactically meaningful manner.
Comments:
By contrast to the Subject Specialisation 1 and 2 course units, these are "basic tests" and do not involve the implementation of current research topics. The students' compilations are available in a data archive.
Content1. Suchen geeigneter Protokolle für 1-2 Schulexperimente aus versch. Themenbereichen (vorgegebene Liste). Selbständiges Austesten. Anleiten der Mitstudierenden.
2. Die Studierenden führen alle ausgearbeiteten Experimente selber durch.
3. Ausarbeitung des didaktischen Einsatzes. Erstellen einer Experimentieranleitung.
Lecture notesHand out of course material.
Prerequisites / NoticeDer Teil biologische Experimente findet im Rahmen von 7 Halbtagen statt.
  •  Page  1  of  1