Suchergebnis: Katalogdaten im Herbstsemester 2016
Biologie (Allgemeines Angebot) | ||||||
Ergänzendes Lehrangebot | ||||||
Nummer | Titel | Typ | ECTS | Umfang | Dozierende | |
---|---|---|---|---|---|---|
151-0255-00L | Energy Conversion and Transport in Biosystems | Z Dr | 4 KP | 2V + 1U | D. Poulikakos, A. Ferrari | |
Kurzbeschreibung | Theorie und Anwendung von Thermodynamik und Energieerhaltung in biologischen Systemen mit Schwerpunkt auf Zellebene. | |||||
Lernziel | Theorie und Anwendung von Energieerhaltung auf Zellebene. Verständnis für die grundlegenden Stofftransport-Kreisläufe in menschlichen Zellen und die Mechanismen, welche diese Kreisläufe beeinflussen. Parallelen zu anderen Gebieten im Ingenieurswesen erkennen. Wärme- und Massentransport Prozesse in der Zelle, Kraft Entwicklung der Zelle, und die Verbindung zu modernen biomedizinischen Technologien. | |||||
Inhalt | Massentransportmodelle für den Transport von chemischen Spezies in der menschlichen Zelle. Organisation und Funktion der Zellmembran und des Zytoskeletts. Die Rolle molekularer Motoren in der Kraftentwicklung der Zelle und deren Funktion in der Fortbewegung der Zelle. Beschreibung der Funktionsweise dieser Systeme sowie der experimentellen Analyse und Simulationen um sie besser zu verstehen. Einführung in den Zell-Metabolismus, Zell-Energietransport und die Zelluläre Thermodynamik. | |||||
Skript | Kursmaterial wird in Form von Hand-outs verteilt. | |||||
Literatur | Notizen sowie Referenzen aus der Vorlesung. | |||||
376-1791-00L | Introductory Course in Neuroscience I (University of Zurich) Der Kurs muss direkt an der UZH belegt werden. UZH Modulkürzel: SPV0Y005 Beachten Sie die Einschreibungstermine an der UZH: Link | Z Dr | 2 KP | 2V | J.‑M. Fritschy, W. Knecht | |
Kurzbeschreibung | The course gives an introduction to human and comparative neuroanatomy, molecular, cellular and systems neuroscience. | |||||
Lernziel | The course gives an introduction to human and comparative neuroanatomy, molecular, cellular and systems neuroscience. | |||||
Inhalt | 1) Human Neuroanatomy I&II 2) Comparative Neuroanatomy 3) Development I&II 4) Membran and Action Potential 5) Synaptic Transmission & Plasticity I&II 6) Glia and Blodd-Brain-Barrier 7) Somatosensory and Motor System 8) Visual System 9) Auditory System 10) Circuits underlying Emotion 11) Modeling of Neural Circuits | |||||
Voraussetzungen / Besonderes | For doctoral students of the Neuroscience Center Zurich (ZNZ). | |||||
376-1795-00L | Advanced Course in Neurobiology I (Functional Anatomy of the Rodent Brain) (University of Zurich) Der Kurs muss direkt an der UZH belegt werden. UZH Modulkürzel: SPV0Y009 Beachten Sie die Einschreibungstermine an der UZH: Link | Z Dr | 2 KP | 2V | J.‑M. Fritschy, H. U. Zeilhofer | |
Kurzbeschreibung | The goal of this Advanced Course in Neurobiology is to provide students with a broader knowledge in several important areas of neurobiology. The course consists of four parts: Part I deals with various topics in developmental neurobiology. Part II is devoted to aspects of signal transduction. Part III focuses on synaptic transmission. Part IV gives deeper insights into systems neuroscience. | |||||
Lernziel | This credit point course is designed for doctoral students who have successfully completed the Introductory Course in Neuroscience at the Neuroscience Center Zürich. The goal is to provide students with a broader and deeper knowledge in several important areas of neurobiology. | |||||
Voraussetzungen / Besonderes | Für Doktorierende des Zentrums für Neurowissenschaften Zürich. Nicht für Master-Studierende geeignet. | |||||
551-1159-00L | Molecular Systems Biology | Z Dr | 0 KP | 1K | U. Sauer, R. Aebersold | |
Kurzbeschreibung | Seminar series on current research topics in systems biology | |||||
Lernziel | An overview of systesm biology research | |||||
Inhalt | Seminar series on current research topics in systems biology | |||||
Skript | none | |||||
Literatur | none | |||||
701-0265-00L | Ecology and Evolution Information für UZH Studierende: Die Lerneinheit kann nur an der ETH belegt werden. Die Belegung des Moduls BIO608 ist an der UZH nicht möglich. Beachten Sie die Einschreibungstermine an der ETH für UZH Studierende: Link | Z Dr | 1 KP | 2S | E. Postma, J. Jokela | |
Kurzbeschreibung | In diesem Kurs wird relevante Literatur gelesen und diskutiert. Jedes Jahr wird eine Liste von Themen vorgeschlagen. Die Studenten wählen dann ein Thema und bereiten sich auf eine Diskussion mit ihren Komilitonen vor. Dabei werden aktuelle und kontroverse Themen untersucht und diskutiert. | |||||
Lernziel | Das Ziel dieses Kurses ist es zu lernen, wie man wissenschaftliche Publikationen liest, versteht und sie in Kontext setzt. Die Fähigkeit, wissenschaftliche Vorträge zu halten und Erkenntnisse in einen breiteren Kontext zu setzen, wird ebenfalls geübt. Schliesslich wird auch gelernt, wie man sich an wissenschaftlichen Diskussionen beteiligt und der Argumentation anderer zuhört. | |||||
Inhalt | Alle Themen kommen aus dem Bereich Oekologie und Evolution. Inbesondere sind dies Studien zur Anpassung von Organismen, zur evolutionären Geschichte oder zu aktuellen methodologischen Fragen. | |||||
Skript | kein Skript | |||||
Literatur | Die zu diskutierenden Artikel werden jedes Jahr neu festgelegt und den Teilnehmern zugeordnet. | |||||
Voraussetzungen / Besonderes | Findet an der Uni Irchel statt. | |||||
151-0927-00L | Rate-Controlled Separations in Fine Chemistry | Z Dr | 4 KP | 3G | M. Mazzotti | |
Kurzbeschreibung | Die Studenten sollen einen vertieften Einblick in die Grundlagen der Trennverfahren erhalten, die in modernen Life Sciences Prozessen - spez. Feinchemie und Biotechnologie - zur Anwendung kommen. | |||||
Lernziel | Die Studenten sollen einen vertieften Einblick in die Grundlagen der Trennverfahren erhalten, die in modernen Life Sciences Prozessen - spez. Feinchemie und Biotechnologie - zur Anwendung kommen. | |||||
Inhalt | The class covers separation techniques that are central in the purification and downstream processing of chemicals and bio-pharmaceuticals. Examples from both areas illustrate the utility of the methods: 1) Liquid-liquid extraction; 2) Adsorption and chromatography; 3) Membrane processes; 4) Crystallization and precipitation. | |||||
Skript | Beilagen in der Vorlesung | |||||
Literatur | Bücher werden in der Vorlesung besprochen | |||||
Voraussetzungen / Besonderes | Besonderes: Teile der Vorlesung werden in Englisch gehalten. Voraussetzungen: Thermische Verfahrenstechnik I (151-0926-00) und Mathematische Methoden in den Chemieingenieurwissenschaften (151-0940-00) | |||||
401-0649-00L | Applied Statistical Regression | Z Dr | 5 KP | 2V + 1U | M. Dettling | |
Kurzbeschreibung | This course offers a practically oriented introduction into regression modeling methods. The basic concepts and some mathematical background are included, with the emphasis lying in learning "good practice" that can be applied in every student's own projects and daily work life. A special focus will be laid in the use of the statistical software package R for regression analysis. | |||||
Lernziel | The students acquire advanced practical skills in linear regression analysis and are also familiar with its extensions to generalized linear modeling. | |||||
Inhalt | The course starts with the basics of linear modeling, and then proceeds to parameter estimation, tests, confidence intervals, residual analysis, model choice, and prediction. More rarely touched but practically relevant topics that will be covered include variable transformations, multicollinearity problems and model interpretation, as well as general modeling strategies. The last third of the course is dedicated to an introduction to generalized linear models: this includes the generalized additive model, logistic regression for binary response variables, binomial regression for grouped data and poisson regression for count data. | |||||
Skript | A script will be available. | |||||
Literatur | Faraway (2005): Linear Models with R Faraway (2006): Extending the Linear Model with R Draper & Smith (1998): Applied Regression Analysis Fox (2008): Applied Regression Analysis and GLMs Montgomery et al. (2006): Introduction to Linear Regression Analysis | |||||
Voraussetzungen / Besonderes | The exercises, but also the classes will be based on procedures from the freely available, open-source statistical software package R, for which an introduction will be held. In the Mathematics Bachelor and Master programmes, the two course units 401-0649-00L "Applied Statistical Regression" and 401-3622-00L "Regression" are mutually exclusive. Registration for the examination of one of these two course units is only allowed if you have not registered for the examination of the other course unit. | |||||
551-1615-00L | NMR Methods for Studies of Biological Macromolecules Prerequisites: Basic knowledge in biological NMR spectroscopy. | Z Dr | 1 KP | 1S | G. Wider | |
Kurzbeschreibung | Seminar series on technical aspects of high resolution nuclear magnetic resonance (NMR) spectroscopy with biological macromolecules. | |||||
Lernziel | Introduction and discussion of advanced methods for recording and analysis of NMR data with biological macromolecules. | |||||
Inhalt | Seminar series on technical aspects of high-resolution nuclear magnetic resonance (NMR) spectroscopy with biological macromolecules. | |||||
551-1619-00L | Strukturbiologie | Z Dr | 1 KP | 1K | R. Glockshuber, F. Allain, N. Ban, K. Locher, E. Weber-Ban, G. Wider, K. Wüthrich | |
Kurzbeschreibung | Der Kurs besteht aus Forschungs-Seminaren aus dem Gebiet der Strukturbiologie, Biochemie und Biophysik, die von Wissenschaftlern des Nationalen Schwerpunktprogramms (NCCR) Strukturbiologie gehalten werden, als auch von externen Sprechern. Informationen über die einzelnen Vorträge: Link Link | |||||
Lernziel | Ziel des Kurses ist es, Doktorierenden und Postdoktoranden einen breiten Überblick über die jüngsten Entwicklungen auf dem Gebiet der Strukturbiologie, Biochemie und Biophysik zu vermitteln | |||||
851-0180-00L | Research Ethics Particularly suitable for students of D-BIOL, D-CHAB, D-HEST | Z Dr | 2 KP | 2G | G. Achermann | |
Kurzbeschreibung | This course has its focus on the responsible conduct of research (RCR) and the ethical dimensions of the biological and biomedical sciences. | |||||
Lernziel | The main goal of this course is to enhance the student's ability to: - recognize and identify ethical issues and conflicts, - analyze and develop well-reasoned responses to the kinds of ethical problems a scientist is likely to encounter. Additionally, students will become familiar with regulations and ethical guidelines relevant for their research field on the international, governmental, institutional and professional level. To achieve these objectives, teaching methods will include lectures, discussions, case study work (alone and in groups), moral games, paper work and exercises. | |||||
Inhalt | I. Ethics & the Process of Ethical Inquiry --------------------------------------- Introduction in Ethics and Research Ethics - What is ethics? What ethics is not...; - Awareness: what constitutes an ethical question? Distinguishing ethical questions from other kinds of questions; Science & ethics: a comparison; - The ethics movement in the biological and health sciences; - What is research ethics and why is it important? - Values (personal, cultural & ethical) in science & principles for ethical conduct in research; - Professional codes of conduct: functions and limitations Ethical approaches in the conduct of research (Normative Ethics) - Overview over important theories for research ethics: virtue theories, duty-based theories (rights theory, categorical imperative, prima facie duties), consequentialist theories, other theories); - The plurality of ethical theories and its consequences; - The concept of dignity Moral reasoning I: Arguments - Why arguments? What is a good argument? The structure of (moral) arguments; - Deductive and inductive arguments; Validity and soundness; - Assessing moral arguments Moral reasoning II: Decision-making - How (not) to approach ethical issues...; Is there a correct method for answering moral questions? - Models of method in Applied Ethics: a) Top-down approaches; b) the reflective equilibrium; c) a bottom-up approach: casuistry (or reasoning-by-analogy); - Is there a right answer? II. Research Ethics / Responsible Conduct of Research (RCR) ---------------------------------------------------------- Integrity in Research & Research Misconduct - What is "integrity" in scientific research? What is research misconduct (falsification, fabrication, plagiarism - FFP) and questionable research practices (QRP)? - Factors leading to misconduct; Procedure for responding to allegations of research misconduct; - The confidant of ETH Zurich Data Management - Data collection and recordkeeping; Analysis and selection of data; - Ownership of data; retention and sharing of data; - Falsification and fabrication of data Research involving animals - The moral status of animals; Ethical approaches to animal experimentation: Animal welfare (Peter Singer) and Animal rights (Tom Regan); - The 3 R's (replacement, reduction, refinement); - Ethical assessment of conflicting issues in animal experimentation; - The dignity of animals in the Swiss constitution; Research involving human subjects - History & guidelines (Nuremberg Code; Declaration of Helsinki; Belmont Report; International Ethical Guidelines for Biomedical Research Involving Human Subjects (CIOMS Guidelines); Convention on Human Rights and Biomedicine (Oviedo Convention); - Informed consent; confidentiality and anonymity; research risks and benefits; vulnerable subjects; - Clinical trials; - Biobanks - Ethics Committees / Institutional Review Boards (IRB) Authorship & Peer review - Criteria for authorship; - Plagiarism; - Challenges to openness and freedom in scientific publication; - Open access - Peer review Social responsibility - What is social responsibility? Social responsibility: whose obligation? - Public advocacy by researchers | |||||
Skript | Course material (handouts, case studies, exercises, surveys and papers) will be available during the lectures and on the course homepage. | |||||
Literatur | Recommended literature: - Bulger R.E., Heitman E. & Reiser S.J. (2002) "The Ethical Dimensions of the Biological and Health Sciences" 2nd ed., Cambridge University Press - Shamoo A.E. & Resnik D.B. (2003) "Responsible Conduct of Research", New York, Oxford University Press - "On Being a Scientist. Responsible Conduct in Research (2009)" 3rd ed., Link; - "Introduction to the Responsible Conduct of Research" (Link) Detailed literature lists for the different topics of the course will be provided in the script/handout or on the course work space. | |||||
376-1581-00L | Krebs: Grundlagen, Ursachen und Therapie | Z | 2 KP | 2G | H. Nägeli | |
Kurzbeschreibung | Allgemeine Aspekte und Ursache von Krebs. Epidemiologische Grundlagen. Bedeutung von Ernährung, Bewegung, Infektionen und Umwelt. Genetische Prädispositionen. Molekulare Vorgänge bei der Entstehung von Krebs. Konzept der Onko- und Tumorsuppressorgene. Krebsstammzellen. Interaktionen von Chemikalien mit DNA. Testsysteme zur Erkennung mutagener Chemikalien. Alte und neue Therapiestrategien. | |||||
Lernziel | Die Studierenden sind befähigt, ausgewählte chemische, biologische und molekulare Prozesse zu beschreiben, die in Zellen bei der spontanen als auch physikalisch oder chemisch induzierten Tumorgenese ablaufen. Sie können einige typische krebsauslösende Agentien aufzählen und deren Wirkmechanismen erklären. Sie kennen die wichtigsten Risikofaktoren für Krebserkrankungen. Sie haben einen Einblick in die Arbeitsweise von Toxikologen und verstehen die Prinzipien der geläufgsten Therapiestrategien. | |||||
Inhalt | **Allgemeine Aspekte der Kanzerogenese** Grundlagen von Krebs: Historische Aspekte, Krebs als Todesursache, Krebsformen und deren Häufigkeiten, Mortalität und Inzidenz, Umweltfaktoren, Krebsstatistiken, Charakteristika von Krebszellen, Krebsstammzellen **Mechanismen der Kanzerogenese** Prinzipien der experimentellen Krebsforschung, Tumorinitiatoren und –promotoren, reaktive Metaboliten, DNA-Schäden, Genotoxizität, Mutagenität, Nachweissysteme für Mutationen, Aktivierungssystem **Antikanzerogenese** DNA Reparatur, Zellzyklusregulation und Checkpoints, Apoptose, Rolle des Immunsystems **Onkogene** Entdeckung des ras-Onkogens, Funktion von ras, ras-Mutationen, virale und zelluläre Onkogene, Funktion und Lokalisation von Onkogenprodukten **Tumorsuppressorgene** Wirkung von Tumorsuppressorgenen, Retinoblastom, Adenomatöse Polyposis des Colons, p53, Schritte der Tumorsuppressorgen-Inaktivierung, Mehrstufenkonzept der Tumorgenese **Weitere Merkmale von Krebszellen** Telomerase, Angiogenese, Metastasierung, Invasivität, sichtbare karyotypische Veränderungen in Blutkrebszellen, Philadelphia-Chromosom **Genetische Prädisposition, Tiermodelle und molekulare Diagnostik** Syndrome mit genetischer Instabilität (Xeroderma pigmentosum, HNPCC, Li-Fraumeni, Ataxia telangectasia, Brustkrebs) **Alte und neue Strategien zur Therapie von Krebserkrankungen** Radiotherapie, Chemotherapie, Kinaseinhibitoren, Rezeptorantikörper, Angiogenesehemmer, personalisierte Krebstherapie | |||||
Skript | Handouts mit Reproduktionen aller verwendeten Folien werden vor der Vorlesung verschickt. | |||||
Literatur | - Weinberg, Robert: The biology of Cancer. 2014. 876 S.; ISBN 978-0-8153-4220-5, Garland Science, New York, USA Weitere Hinweise während der Vorlesung. | |||||
Voraussetzungen / Besonderes | Die Vorlesung erfordert eine aktive Teilnahme der Studierenden. Alle Studierenden beteiligen sich an Einzel- oder Kleingruppenarbeiten, in denen ausgewählte Themen der Vorlesung vertieft werden. Für die selbständigen Arbeiten steht den Studierenden eine angemessene Zeit während der Lehrveranstaltung zur Verfügung. | |||||
551-0530-00L | Repair, Recombination, Replication | Z | 0 KP | 1K | J. Fernandes de Matos | |
Kurzbeschreibung | Several research groups from University, ETH, Basel, Bern and Konstanz meet once per month and present their work related to DNA-repair, recombination, replication, and cancer. | |||||
Lernziel | Discussion of current topics in DNA-repair, recombination, replication, and cancer. | |||||
Inhalt | Discussion of current topics in DNA-repair, recombination, replication, and cancer. | |||||
Skript | no script | |||||
401-5640-00L | ZüKoSt: Seminar on Applied Statistics | Z Dr | 0 KP | 1K | M. Kalisch, P. L. Bühlmann, R. Furrer, L. Held, T. Hothorn, M. H. Maathuis, M. Mächler, L. Meier, N. Meinshausen, M. Robinson, C. Strobl | |
Kurzbeschreibung | Etwa 5 Vorträge zur angewandten Statistik. | |||||
Lernziel | Kennenlernen von statistischen Methoden in ihrer Anwendung in verschiedenen Anwendungsgebieten. | |||||
Inhalt | In etwa 5 Einzelvorträgen pro Semester werden Methoden der Statistik einzeln oder überblicksartig vorgestellt, oder es werden Probleme und Problemtypen aus einzelnen Anwendungsgebieten besprochen. | |||||
Voraussetzungen / Besonderes | Dies ist keine Vorlesung. Es wird keine Prüfung durchgeführt, und es werden keine Kreditpunkte vergeben. Nach besonderem Programm: Link Lehrsprache ist Englisch oder Deutsch je nach ReferentIn. | |||||
551-1109-00L | Seminars in Microbiology | Z Dr | 0 KP | 2K | M. Aebi, H.‑M. Fischer, W.‑D. Hardt, J. Piel, J. Vorholt-Zambelli | |
Kurzbeschreibung | Seminars by invited speakers covering selected microbiology themes. | |||||
Lernziel | Discussion of selected microbiology themes presented by invited speakers. | |||||
401-0620-00L | Statistischer Beratungsdienst | Z Dr | 0 KP | 0.1K | M. Kalisch, L. Meier | |
Kurzbeschreibung | Der statistische Beratungsdienst steht allen Angehörigen der ETH und in begrenztem Masse auch Aussenstehenden offen. | |||||
Lernziel | Beratung bei der statistischen Auswertung von wissenschaftlichen Daten. | |||||
Inhalt | Studierende und Forschende werden bei der Auswertung wissenschaftlicher Daten individuell beraten, insbesondere auch bei Bachelor-, Master- und Doktorarbeiten. Es ist sehr empfehlenswert, den Beratungsdienst nicht erst kurz vor dem Abschluss einer Arbeit aufzusuchen, sondern bereits bei der Planung einer Studie. | |||||
Voraussetzungen / Besonderes | Dies ist keine Vorlesung sondern ein Beratungsangebot. Es wird keine Prüfung durchgeführt, und es werden keine Kreditpunkte vergeben. Anmeldungen richtet man an Link Tel. 044 632 2223. Siehe auch Link Voraussetzungen: Kenntnis der Grundbegriffe der Statistik ist sehr erwünscht. | |||||
551-0512-00L | Current Topics in Molecular and Cellular Neurobiology Number of participants limited to 8. | Z Dr | 2 KP | 1S | U. Suter | |
Kurzbeschreibung | The course is a literature seminar or "journal club". Each Friday a student, or a member of the Suter Lab in the Institute of Molecular Health Sciences, will present a paper from the recent literature. | |||||
Lernziel | The course introduces you to recent developments in the fields of cellular and molecular neurobiology. It also supports you to develop your skills in critically reading the scientific literature. You should be able to grasp what the authors wanted to learn i.e. their goals, why the authors chose the experimental approach they used, the strengths and weaknesses of the experiments and the data presented, and how the work fits into the wider literature in the field. You will present one paper yourself, which provides you with practice in public speaking. | |||||
Inhalt | You will present one paper yourself. Give an introduction to the field of the paper, then show and comment on the main results (all the papers we present are available online, so you can show original figures with a beamer). Finish with a summary of the main points and a discussion of their significance. You are expected to take part in the discussion and to ask questions. To prepare for this you should read all the papers beforehand (they will be announced a week in advance of the presentation). | |||||
Skript | Presentations will be made available after the seminars. | |||||
Voraussetzungen / Besonderes | You must attend at least 80% of the journal clubs, and give a presentation of your own. At the end of the semester there will be a 30 minute oral exam on the material presented during the semester. The grade will be based on the exam (45%), your presentation (45%), and a contribution based on your active participation in discussion of other presentations (10%). | |||||
551-0737-00L | Experimental Ecology: Evolution and Ecology | Z | 2 KP | 2S | S. Bonhoeffer | |
Kurzbeschreibung | Interaction seminar. Student-mediated presentations, guests and discussions on current themes in ecology, evolutionary and population biology. | |||||
Lernziel | Getting familiar with scientific arguments and discussions. Overview of current research topics. Making contacts with fellow students in other groups. | |||||
Inhalt | Scientific talks and discussions on changing subjects. | |||||
Skript | None | |||||
Literatur | None | |||||
Voraussetzungen / Besonderes | For information and details: Link or contact: Link | |||||
551-0509-00L | Current Immunological Research in Zürich | Z Dr | 0 KP | 1K | R. Spörri, M. Detmar, C. Halin Winter, W.‑D. Hardt, M. Kopf, A. Lanzavecchia, S. R. Leibundgut, A. Oxenius, Uni-Dozierende | |
Kurzbeschreibung | This monthly meeting is a platform for Zurich-based immunology research groups to present and discuss their ongoing research projects. At each meeting three PhD students or Postdocs from the participating research groups present an ongoing research project in a 30 min seminar followed by a plenary discussion. | |||||
Lernziel | The aim of this monthly meeting is to provide further education for master and doctoral students as well as Postdocs in diverse topics of immunology and to give an insight in the related research. Furthermore, this platform fosters the establishment of science- and technology-based interactions between the participating research groups. | |||||
Inhalt | Presentation and discussion of current research projects carried out by various immunology-oriented research groups in Zurich. | |||||
Skript | none | |||||
551-1405-00L | Electron Cryomicroscopy Seminar | Z Dr | 0 KP | 0.5S | M. Pilhofer, weitere Dozierende | |
Kurzbeschreibung | Intergroup seminar for scientists and students interested in electron cryomicroscopy | |||||
Lernziel | The goal of the seminar is to provide an exchange forum for anyone interested in electron cryomicroscopy (tomography and single particle). The first ~10 minutes are used for exchange on instrument status and technical issues, followed by a ~30 min presentation and discussion of a specific project. The seminar can also be used to discuss current literature and report from conferences. | |||||
Voraussetzungen / Besonderes | Presented project data are confidential. Sign-up for seminar announcements by emailing Link. | |||||
551-1106-00L | Progress Reports in Microbiology and Immunology Students must sign up via secr.micro.biol.ethz.ch | Dr | 0 KP | 5S | J. Piel, M. Aebi, H.‑M. Fischer, W.‑D. Hardt, A. Oxenius, J. Vorholt-Zambelli | |
Kurzbeschreibung | Presentation and discussion of current research results in the field of Microbiology and Infection Immunology | |||||
Lernziel | Precise and transparent presentation of research findings in relation to the current literature, critical discussion of experimental data and their interpretation, development and presentation of future research aims | |||||
551-0209-00L | Sustainable Plant Systems (Seminar) | Z Dr | 2 KP | 2S | M. Paschke, weitere Dozierende | |
Kurzbeschreibung | Participants will be able to discuss and understand sustainability in the context of plant science research | |||||
Lernziel | Key objectives for the seminar are that (1) participants will be able to discuss issues of sustainability in the context of plant science research topics, e.g. how a specific research topic is important for understanding and advancing sustainability of plant systems and that (2) participants will be able to phrase their own visions for sustainability in plant sciences, their group work topic and their own MSc or PhD project. Plant science research topics will be on conservation agriculture, agro-ecology, plant breeding for orphan crops and methane emissions from wetland ecosystems. | |||||
551-1121-00L | Progress Reports in Microbial Glycobiology and Fungal Defense Mechanisms Findet dieses Semester nicht statt. Students must sign up via secr.micro.biol.ethz.ch | Dr | 0 KP | 3S | M. Aebi | |
Kurzbeschreibung | Presentation and discussion of current research results in the field of Microbial Glycobiology and Fungal Defense Mechanisms | |||||
Lernziel | Precise and transparent presentation of research findings in relation to the current literature, critical discussion of experimental data and their interpretation, development and presentation of future research aims |