Suchergebnis: Katalogdaten im Herbstsemester 2017

Biologie Bachelor Information
3. Studienjahr, 5. Semester
Blockkurse
Anmeldung zu Blockkursen muss zwingend über die website https://www.uzh.ch/zoolmed/ssl-dir/Blockkurse_UNIETH.php erfolgen. Anmeldung möglich von 24.7.2017 bis 6.8.2017.
Blockkurse im 1. Semesterviertel
Von 19.9.2017 13:00 Uhr bis 11.10.2017 17:00 Uhr
NummerTitelTypECTSUmfangDozierende
551-0333-00LBiodiversität und ökologische Bedeutung der Pilze Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Maximale Teilnehmerzahl: 8

Die Belegung erfolgt nur über das Studiensekretariat D-BIOL.
W6 KP7PA. Leuchtmann, R. Berndt, B. Senn-Irlet
KurzbeschreibungEinführung in die Biologie, Systematik und Ökologie der wichtigsten Pilzgruppen. Die Kursteilnehmer(innen) untersuchen vor allem Material, das auf Exkursionen selbst gesammelt oder im Labor isoliert wurde.
LernzielKennenlernen der Hauptgruppen pilzartiger Organismen, ihrer Merkmale, Lebensweise und ökologischen Bedeutung. Erlernen von Methoden, mit denen Pilze gesammelt, mikroskopisch untersucht und identifiziert werden können.
InhaltDie Studierenden lernen die Merkmale und Besonderheiten der Pilze und pilzartigen Organismen kennen und erhalten einen Überblick über die Systematik der Ascomycota und Basidiomycota, und eventuell weiterer ausgewählter Gruppen. Die Ökologie der Pilze wird anhand von ausgewählten Pilzgemeinschaften (z.B. Holz- und Streueabbauer, Dungbewohner, Endophyten) vorgestellt. Im Rahmen eines kleinen Projekts befassen sich die Teilnehmer/innen mit pflanzenparasitischen Pilzen (vor allem Rost- und Mehltaupilzen) und lernen, wie man diese Pilze findet, mikroskopiert und bestimmt.

Auf mehreren Exkursionenen werden wir die Vielfalt und Ökologie der Pilze am natürlichen Standort studieren. Die Exkursionen dienen auch dem Sammeln von Material, an dem wir im Kurs die Mikroskopie und Präparation der Pilze üben werden.
SkriptÜbersichten und Skriptunterlagen zum Kursstoff werden abgegeben.
LiteraturWebster, J., and Weber, R. W. S. 2007. Introduction to Fungi. Cambridge University Press, Oxford, 3rd edition, 841 S.

Alexopoulos, C. J., Mims, C. W., and Blackwell, M. 1996. Introductory Mycology. John Wiley & Sons, 4th ed., 868 S.

Dix, N. J., Webster, J. 1995. Fungal Ecology. Chapman & Hall, London, 549 S.
551-0347-00LMolecular Mechanisms of Cell Growth and Polarity Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 12.

The enrolment is done by the D-BIOL study administration.
W6 KP7GR. Kroschewski, Y. Barral, S. Jessberger, M. Peter
KurzbeschreibungIntroduction to the principles and molecular mechanisms of cell polarity, using animal cells and fungi as model systems.
LernzielThe students learn to describe the principles and molecular mechanisms of cell polarity, using different model systems as examples:
- Animal cells during epithelial and neuronal differentiation
- Fungi during morphogenesis and aging.
Based on lectures, literature reading, discussions, presentations and practical lab work the students will be able to compare experimental strategies in different model systems, and to develop open questions in the field of cell polarity. Students will also know about the mechanisms and consequences of asymmetric cell division such as those performed by stem cells and asymmetric protein functions during morphogenesis and aging.
InhaltDuring this Block-Course, the students will learn to
(1) describe and compare the principles and molecular mechanisms of cell polarity in fungi and animal cells,
(2) apply, evaluate and compare experimental strategies in the different model systems, and
(3) select the best model system to answer a particular question.

Students - in groups of 2 or max 3- will be integrated into a research project connected to the subject of the course, within one of the participating research groups.

Lectures and technical notes will be given and informal discussions held to provide you with the theoretical background.
SkriptThere will be optional papers to be read before the course start. They serve as framework orientation for the practical parts of this block course and will be made accessible to you shortly before the course starts on the relevant Moodle site.
LiteraturDocumentation and recommended literature (review articles) will be provided during the course.
551-1129-00LUnderstanding and Engineering Microbial Metabolism Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 6.

The enrolment is done by the D-BIOL study administration.
W6 KP7PJ. Vorholt-Zambelli
KurzbeschreibungThis laboratory course has a focus on current research topics in our laboratory related to metabolic engineering, the general understanding of metabolism, and is focused particularly on C1-metabolism. Projects will be conducted in small groups.
LernzielThe course aims at introducing key principles of metabolic engineering and techniques applied in metabolism related research. The main focus of this block course is on practical work and will familiarize participants with complementary approaches, in particular genetic, biochemical and analytical techniques. Results will be presented by students in scientific presentations.
InhaltThe course and will include topics such as pathway elucidation & engineering and related ongoing research projects in the lab. Experimental work applied during the course will comprise methods such as cloning work & transformation, growth determination, enzyme activity assays, liquid-chromatography mass-spectrometry and dynamic labeling experiments.
SkriptNone
LiteraturWill be provided at the beginning of the course.
551-1711-00LTranslational Medicine and Bio-Entrepreneurship Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 30
The block course will only take place with a minimum of 10 participants.

The enrolment is done by the D-BIOL study administration.
W6 KP7GU. K. Genick, E. Hafen, M. Jenni
KurzbeschreibungThe course gives students a look at the entire drug development process from bench to bedside. ETH and UZH alumni from the pharma, biotech, medtech, digital health and venture capital industry will discuss how intellectual property, regulatory and financial aspects shape this process. Student teams will develop their own business idea and pitch it to a group of entrepreneurs and investors.
LernzielStudents know the basis of the drug development process, the basis of patenting and what is required to the start a life science company. The can develop a business idea and a rough financial plan and they can it to a panel of experts.
551-1119-00LMicrobial Community Genomics and Transcriptomics Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 5.

The enrolment is done by the D-BIOL study administration.
W6 KP7GS. Sunagawa
KurzbeschreibungIntroduction to current research methods in the analysis of microbial communities using Next Generation Sequencing approaches - metagenomics and metatranscriptomics. Practical experience of work in a computational laboratory and an introduction to scientific programming.
LernzielGain skills in data analysis and presentation for oral and written reports. Lectures introducing state-of-the-art in respective research areas and community microbiology, which is the target of ongoing research. Start to assess current literature.
Blockkurse im 2. Semesterviertel
Von 12.10.2017 08:00 Uhr bis 3.11.2017 17:00 Uhr
NummerTitelTypECTSUmfangDozierende
551-0345-00LMechanisms of Bacterial Pathogenesis Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 9.

The enrolment is done by the D-BIOL study administration.
W6 KP7PW.‑D. Hardt, M. Diard, B. Nguyen
KurzbeschreibungForschungslaborpraktikum. In Kleingruppen werden Forschungsprojekte zu aktuellen Fragestellungen der Infektionsbiologie bearbeitet.
LernzielEinarbeitung in ein aktuelles Thema der zellulären Mikrobiologie bzw. der Molekularbiologie eines Infektionserregers. Experimentelles Arbeiten im Forschungslabor und Erlernen der infektionsbiologischen Arbeitsmethodik. Umgang mit der aktuellen Forschungsliteratur. Erstellung eines aussagekräftigen Versuchsprotokolls.
Erfolgskontrolle: mündliche Präsentation der Forschungsresultate und Bewertung des Forschungsberichts.
InhaltForschungsprojekte zum Modell-Pathogen Salmonella.
Skriptkeines.
LiteraturLiteratur wird jeweils aktuell zu jedem Projekt angegeben.
551-0421-00LBiologie und Ökologie der Pilze im Wald Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Maximale Teilnehmerzahl: 10

Die Belegung erfolgt nur über das Studiensekretariat Biologie.
W6 KP7GI. L. Brunner, S. H. Egli, D. H. Rigling
KurzbeschreibungEinführung in die biologischen und ökologischen Grundlagen der Pilze im Wald. Behandlung der Mykorrhizapilze, der saproben Pilze und der pathogenen Pilze und ihrer funktioneller Bedeutung im Wald. Vorstellung aktueller methodischer Forschungsansätze anhand ausgewählter Beispiele mit praktischen Arbeiten im Wald und im Labor, sowie mit Exkursionen und Vorlesungen.
LernzielKenntnis der Pilze im Wald und ihrer ökologischen Bedeutung. Kennenlernen von aktuellen methodischen Foschungsansätzen. Selbständige und vertiefte Beschäftigung mit ausgewählten Aspekten der Pilze im Wald.
InhaltEinführung in die Pilze im Wald, Übersicht über die Systematik der Waldpilze, Bestimmung der Pilze und Herstellung von Reinkulturen aus Fruchtkörpern. Kennenlernen der verschiedenden Ernährungsweisen und Substratgruppen, Ansetzen der Pilzkulturen zu Versuchen zum Ligninabbau. Kenntnis der Giftpilze und Pilzgifte sowie weiterer Sekundärmetaboliten.

Bedeutende pathogene Pilze von Waldbäumen. Feld- und Laborversuche zur Identifizierung und Quantifizierung von pathogenen Bodenpilzen am Beispiel des Hallimaschs. Vegetative Inkompatibilitäts-Systeme bei Pilzen. Viren und cytoplasmatische genetische Elemente in Pilzen und deren Anwendung für die biologische Bekämpfung von Pilzkrankheiten.

Vertieftes Kennenlernen der Morphologie, Wirtspezifität und Ökologie der Mykorrhiza. Erlernen von methodischen Ansätzen zur Erfassung der Pilzdiversität. Messen des Mykorrhizainfektionspotentials eines Bodens. Vermittlung der Grundlagen des Pilzschutzes und dessen Umsetzung. Exkursion ins Pilzreservat La Chanéaz, FR.
SkriptUnterlagen zum Kurs werden abgegeben.
LiteraturBreitenbach J, Kränzlin F. 1980-2005. Pilze der Schweiz, Bände 1-6.
Flammer R, Horak E. 2003. Giftpilze-Pilzgifte. Schwabe, Basel.
Flück M. 2006. Pilzführer Schweiz. Haupt, Bern.
Smith S.E, Read D.J. 1997. Mycorrhizal Symbiosis. Academic Press, 2nd ed.
Voraussetzungen / BesonderesDer Blockkurs findet an der Eidg. Forschungsanstalt WSL in Birmensdorf statt. Der Wald vor der Haustüre des Institutes macht diesen Kurs besonders praxisnah.

Erreichbarkeit mit Tram 14 bis Triemli, danach PTT-Bus 220 oder 350 bis Birmensdorf Sternen/WSL, oder mit S9 bis Birmensdorf SBB und mit PTT-Bus eine Station in Richtung Zürich bis Birmensdorf Sternen/WSL.
551-0359-00LPlant Biochemistry Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 15.

The enrolment is done by the D-BIOL study administration.
W6 KP7GS. C. Zeeman, B. Pfister
KurzbeschreibungIn diesem Blockkurs nehmen Studierende an aktuellen Forschungsprojekten zum Pflanzenmetabolismus unter der individuellen Betreuung durch (Post)Doktorierende teil. In einer begleitenden Serie von Vorlesungen werden der theoretische Hintergrund und die Verknüpfung der Projekte vorgestellt. In einer abschliessenden Posterpräsentation diskutieren die Studierenden ihre Projekte und Ergebnisse.
LernzielIn diesem Blockkurs nehmen Studierende an Forschungsprojekten zum Pflanzenmetabolismus unter der individuellen Betreuung durch (Post-)Doktorierende teil.
InhaltDie Teilnahme an einem Projekt aus folgender Liste ist möglich: Photosynthese Stoffwechsel; Wie wird photo-assimilierter Kohlenstoff in den Pflanzen verteilt um das Pflanzenwachstum aufrecht zu erhalten? Biologie der Chloroplasten; Wie wird die Funktion der Chloroplasten in die der gesamten Zelle integriert? Stärkebiosynthese und -abbau; Wie werden komplexe, semi-kristalline Stärkekörner aus Einfachzuckern hergestellt und wie werden die so gespeicherten Kohlenhydrate beim Abbau der Stärkekörner freigesetzt? Stoffwechsel Regulation durch Protein-Protein Interaktion; Wie und warum interagieren Proteine miteinander die im Stärke Stoffwechsel involviert sind um Enzyme mit mehreren Untereinheiten und Enzymkomplexe zu bilden? Zucker Sensoren; Wie wissen Pflanzen wie viel Zucker vorhanden ist und wie beeinflusst dies die Entwicklung?
SkriptKein Sript
LiteraturBeschreibungen der möglichen Projekte inklusive Literatur zum Einlesen werden vorab ausgeteilt.
551-1513-00LCancer Cell Signaling: Mechanisms, Targets and Therapeutic Approaches Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 10.

The enrolment is done by the D-BIOL study administration.
W6 KP7GW. Krek, W. Kovacs
KurzbeschreibungThis course will consider the pathogenetic landscape of cancer, explore how abnormalities of cellular informationmanagement cause cancer and demonstrate how the integrated application of modern omics technologies, mouse cancer models and human pathology provides a foundation for developing individualized cancer therapeutics. The course combines practical work with discussions and presentations.
LernzielInsights into and overview about the genetic alterations that underlie different cancer types, the complex cancer cell circuitries governing tumor development, modern approaches used in contemporary basic and translational cancer research and sophisticated strategies to control individual cancers and combat drug resistance.
551-1147-00LBioactive Natural Products from Bacteria Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 8.

The enrolment is done by the D-BIOL study administration.
W6 KP7GJ. Piel
KurzbeschreibungLab course. In small groups projects of relevance to current research questions in the field of bacterial natural product biosynthesis are addressed.
LernzielIntroduction to relevant subjects of the secondary metabolism of bacteria. Training in practical work in a research laboratory. Scientific writing in form of a research report.
InhaltResearch project on bacteria that produce bioactive natural products (e.g., Streptomycetes, Cyanobacteria, uncultivated bacteria). The techniques used will depend on the project, e.g. PCR, cloning, natural product analysis, precursor feeding studies, enzyme expression and analysis.
Skriptnone.
LiteraturWill be provided for each of the projects at the beginning of the course.
551-0351-00LMembrane Biology Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 21.

The enrolment is done by the D-BIOL study administration.
W6 KP7GV. Korkhov, Y. Barral, B. Kornmann, U. Kutay, A. Rodriguez-Villalon, G. Schertler
KurzbeschreibungThe course will introduce the students to the key concepts in membrane biology and will allow them to be involved in laboratory projects related to that broad field. The course will consist of lectures, literature discussions, and practical laboratory work in small groups. Results of the practical projects will be presented during the poster session at the end of the course.
LernzielThe aim of the course is to expose the students to a wide range of modern research areas encompassed by the field of membrane biology.
InhaltStudents will be engaged in research projects aimed at understanding the biological membranes at the molecular, organellar and cellular levels. Students will design and perform experiments, evaluate experimental results, analyze the current scientific literature and understand the relevance of their work in the context of the current state of the membrane biology field.
SkriptNo script
LiteraturThe recommended literature, including reviews and primary research articles, will be provided during the course
Voraussetzungen / BesonderesThe course will be taught in English. All general lectures will be held at ETH Hoenggerberg; special lectures will be organized by individual participating groups. Students will be divided into small groups to carry out experiments at ETH or at the Paul Scherrer Institute. Travel to the Paul Scherrer Insitute will be organized by car rental or public transportation.
551-1201-00LComputational Methods in Genome and Sequence Analysis Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 5.

The enrolment is done by the D-BIOL study administration.
W6 KP7GA. Wutz
KurzbeschreibungThis course aims to provide students with a comprehensive overview of computational methods for sequence analysis and assist with developing skills for application of computational approaches by experimental scientists in the life sciences.
LernzielMethods for analyzing animal genomes are increasingly becoming important for applications in human health and biotechnology suggesting that the experience will be useful to develop relevant expertise for a broad range of functions. Students will have the opportunity to advance their knowledge in programming by focusing on algorithms for genome and gene sequence analysis. A major goal of the course will be to lead the student to an independent and empowered attitude towards computational problems. For reaching this goal the students will work on an implementation of a solution for a set real-world problem in genome and sequence analysis under guided supervision.
Inhalt•Understanding the information in biological sequences and quantifying similarity
•Introduction to algorithms for sequence comparison and searches
•Implementation of sequence comparisons and searches in Python
•Accessing data formats associated with genome sequence analysis tasks
•Understanding the anatomy of a real world sequence analysis project
•Applying tools for sequence alignment and estimating error rates
•Ability to implement a solution to a problem in sequence analysis using Python
•Accessing genome annotation and retrieving relevant information in Pandas
•Application of Genomic intervals and arrays for sequence analysis with HTSeq

The course will consist of a series of lectures, assignments for implementing elementary tasks in Python, project development and discussion workshops, and 3 and a half week of practical work implementing a Pythons script as a solution to a real world problem associated with sequence analysis. At the end of the course students will explain their solutions and demonstrate the functionality of their implementations, which will then be discussed and commented on by the group. It is expected that students will be able to apply the knowledge to improve on concrete problems.
Voraussetzungen / Besonderes- It is recommended to bring your own computer with a Python installation to the course
- simple computers can be provided
- Programming basics with Python
Blockkurse im 3. Semesterviertel
Von 7.11.2017 13:00 Uhr bis 29.11.2017 17:00 Uhr
NummerTitelTypECTSUmfangDozierende
551-0355-00LPhytopathology Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 12.

The enrolment is done by the D-BIOL study administration.
W6 KP7GM. Maurhofer Bringolf, B. McDonald
KurzbeschreibungTheoretische und praktische Grundkenntnisse der Phytopathologie (Interaktion von Pflanzen und pathogenen Mikroorganismen, Morphologie und Lebensweise von pflanzenpathogenen Pilzen, Evolution von pflanzenpathogenen Pilzen, biologische Bekämpfung von Pflanzenkrankheiten)
LernzielGrundkenntnisse der Phytopathologie (Interaktionen zwischen Pflanzen und pflanzenpathogenen Mikroorganismen, Morphologie und Lebensweise von pflanzenpathogenen Pilzen, Evolution von pflanzenpathogenen Pilzenpflanzenpathogenen Pilzen, biologische Bekämpfung von Pflanzenkrankheiten)

Einblick in aktuelle Forschungsprojekte in Theorie und Praxis
InhaltPraktischer Unterricht:

Durchführung von Versuchen im Rahmen von aktuellen Forschungsprojekten in der Phytopathologie
Makro- und mikroskopische Diagnostik von Pflanzenkrankheiten

Theoretischer Unterricht:

Einführung in die Phytopathologie. Schwerpunkte: Interaktionen zwischen Pflanzen und pflanzenpathogenen Mikroorganismen, Morphologie und Lebensweise von pflanzenpathogenen Pilzen, Evolution von pflanzenpathogenen Pilzen, biologische Bekämpfung von Pflanzenkrankheiten.

Unterrichtssprache ist Englisch und Deutsch
Skriptwird am Anfang des Blockkurses verteilt
529-0739-01LBiological Chemistry B: New Enzymes from Directed Evolution Experiments Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 12.
W6 KP7GP. A. Kast
KurzbeschreibungDuring the block course in the fall semester, we will carry out biological-chemical enzyme evolution experiments using molecular genetic mutation technologies and in vivo selection in recombinant bacterial strains. The class with its very dense program consists of the practical course itself and an integrated series of seminar/lecture sessions.
LernzielAll technologies used for the experiments will be explained to the students in theory and in practice with the goal that they will be able to independently apply them for the course project and in future research endeavors. After the course, an individual report about the results obtained has to be prepared.
InhaltThe class deals with a specifically designed and genuine research project. We intend to carry out biological-chemical enzyme evolution experiments using molecular genetic mutation technologies and in vivo selection in recombinant bacterial strains. By working in parallel, teams of 2 participants each will generate a variety of different variants of a chorismate mutase. Individual enzyme catalysts will be purified and subsequently characterized using several different spectroscopic methods. The detailed chemical-physical analyses include determination of the enzymes' kinetic parameters, their molecular mass, and the integrity of the protein structure. The results obtained from the individual evolution experiments will be compared and discussed at the end of the class in a final seminar. We expect that during this lab course we will not only generate novel enzymes, but also gain new mechanistic insights into the investigated catalyst.
SkriptA script will be distributed to the participants on the first day of the course.
LiteraturGeneral literature to "Directed Evolution" and chorismate mutases, e.g.:

– Taylor, S. V., P. Kast & D. Hilvert. 2001. Investigating and engineering enzymes by genetic selection. Angew. Chem. Int. Ed. 40: 3310-3335.

– Jäckel, C., P. Kast & D. Hilvert. 2008. Protein design by directed evolution. Annu. Rev. Biophys. 37: 153-173.

– Roderer, K. & P. Kast. 2009. Evolutionary cycles for pericyclic reactions – Or why we keep mutating mutases. Chimia 63: 313-317.

Further literature will be indicated in the distributed script.
Voraussetzungen / BesonderesThis laboratory course will involve experiments that require a tight schedule and, particularly in the second half, very long (!) working days. The maximum number of participants for the laboratory class is limited, but surplus applicants may contact P. Kast directly to have their names added to a waiting list. A valid registration is considered a commitment for attendance of the entire course, as involved material orders and experimental preparations are necessary and, once the class has started, the flow of the experiments must not be interrupted by individual absences. In case of an emergency, please immediately notify P. Kast. For more information see http://www.kast.ethz.ch/teaching.html, from where you can also download a flyer.
551-0336-00LMethods in Cellular Biochemistry Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 18.

The enrolment is done by the D-BIOL study administration.
W6 KP7GP. Picotti, J. Fernandes de Matos, U. Kutay, M. Peter, K. Weis
KurzbeschreibungStudents will learn about biochemical approaches to analyze cellular functions. The course consists of practical projects in small groups, lectures and literature discussions. The course concludes with the presentation of results at a poster session.
LernzielStudents will learn to design, carry out and assess experiments using current biochemical and cell biological strategies to analyze cellular functions in a wide range of model systems. In particular they will learn novel imaging techniques along with biochemical approaches to understand fundamental cellular pathways. Furthermore, they will learn to assess strengths and limitations of the different approaches and be able to discuss their validity for the analysis of cellular functions.
LiteraturDocumentation and recommended literature (review articles and selected primary literature) will be provided during the course.
Voraussetzungen / BesonderesThis course will be taught in English.
551-1515-00LInsulin Signaling Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to 12.

The enrolment is done by the D-BIOL study administration.
W6 KP7GM. Stoffel
KurzbeschreibungIntroduction to the physiological and biochemical action of insulin signaling and its role in the fasted/feeding response and in obesity and diabetes.
LernzielThe students will obtain an overview about the current topics of research in insulin signaling and how it impacts on growth, metabolism and cell differentiation. They will learn to design experiments and use techniques necessary to analyze different aspects of insulin signaling,including physiological actions in whole animals as well as in tissue culture. Through lectures and literature seminars, they will learn about the open questions of insulin signaling research and discuss approaches to address these questions experimentally.

In practical lab projects the students will perform physiological in vivo studies as well as biochemical experiments. Finally, they will learn how to present and discuss their data. Student assessment is a graded semester performance based on individual performance in the laboratory, a written exam and the lab data presentation.
752-4020-00LExpt. Lebensmittelmikrobiologie für Biologen Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Maximale Teilnehmerzahl: 20

Voraussetzung: Als Vorbereitung für das Praktikum, wird der Besuch der LE Lebensmittel-Mikrobiologie (752-4005-00L) dringend empfohlen.
W6 KP7GM. Schuppler, M. Loessner, M. Schmelcher
KurzbeschreibungVermittlung des praktischen Basiswissens zur Diagnostik von Mikroorganismen in Lebensmitteln. Die vielfältigen Laborexperimente werden durch theoretische Einführungen ergänzt. Der Schwerpunkt liegt auf modernen Methoden der molekularen Diagnostik und dem Schnellnachweis von Krankheitserregern in Lebensmitteln in Anlehnung an aktuelle Forschungsthemen des Labors für Lebensmittelmikrobiologie.
LernzielEinführung in Methodik und Techniken der Lebensmittelmikrobiologie
InhaltVermittlung des praktischen Basiswissens zur mikrobiologischen Untersuchung von Lebensmitteln anhand der Durchführung sowohl klassischer Nachweisverfahren als auch moderner Methoden zur molekularen Diagnostik und zum Schnellnachweis von Krankheitserregern in Lebensmitteln.
SkriptSkripte werden zu Beginn des Praktikums ausgegeben
Literatur- Krämer: "Lebensmittel-Mikrobiologie" (Ulmer; UTB)
- Süssmuth et al.: "Mikrobiologisch-Biochemisches Praktikum" (Thieme)
Voraussetzungen / BesonderesWichtiger Hinweis!
Im Praktikum wird unter anderem mit dem Krankheitserreger Listeria monocytogenes gearbeitet, welcher eine erhebliche Gefährdung für Schwangere darstellt. Aus Gründen der Biosicherheit ist daher eine Teilnahme am Praktikum bei bestehender Schwangerschaft nicht möglich!
551-0363-00LComplex Carbohydrates - Biosynthesis, Structure & Function Information Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Number of participants limited to minimum 2 and maximum 8.

The enrolment is done by the D-BIOL study administration.
W6 KP7GM. Aebi, T. Keys
KurzbeschreibungIn vitro & in vivo Experimente führen in die aktuelle Forschung über Biosynthese, Struktur & Funktion von protein-gebundenen Glykanen in verschiedenen pro- und eukaryotischen Mikroorganismen ein.
LernzielDie Teilnehmer sind vertraut mit der Biosynthese, Struktur und Funktion von N-Glykanen in Mikroorganismen und den Methoden zur Untersuchung derselben.
Inhalt* Themen: Biosynthese von Asparagin-gebundenen Glykanen in Pro- und Eukaryoten; Struktur der Glykane in verschiedenen Organismen; Methoden zur Analyse der Glykanstruktur; Funktion von Glykanen in der Proteinqualitätskontrolle
* Einführende Vorlesungen in die behandelten Themen
* Seminar mit Präsentation und Besprechung aktueller Veröffentlichungen
* Experimente, die Themen aus der aktuellen Forschung der Arbeitsgruppe beispielhaft darstellen
551-0117-00LPlant Volatiles in Plant Insect Interactions Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Findet dieses Semester nicht statt.
Number of participants limited to 16.

The enrolment is done by the D-BIOL study administration.
W6 KP7GC. De Moraes
KurzbeschreibungDuring the course students will become familiar with methods for the collection and analysis of plant-derived volatile organic compounds and explore the role of these compounds in mediating plant-insect interactions.
LernzielThe course will cover six main topics that will be connected throughout the experimental phase:
1) Plant volatile biosynthesis and classification
2) Insect olfactory physiology
3) Volatile-mediated plant-herbivore interactions
4) Volatile-mediated multitrophic interactions
5) Manipulation of plant volatile emission by vector- borne disease agents
6) Methods for volatile collection and analysis
The lab practical will be performed in a system consisting of the cabbage butterfly Pieris brasicae, its host plant Brassica oleracea (Brussels sprouts), and the parasitoid wasp Cotesia glomerata (natural enemy of P. brasicae).
Students will collect volatiles from herbivore-damaged and undamaged plants and learn how to identify and quantify these compounds through gas chromatography coupled with mass spectrometry and flame ionization detection (GG-MS-FID). Afterwards, they will be able to compare volatile emissions from herbivore-damaged and undamaged plants and identify important volatile compounds associated with herbivory. Finally, students will evaluate the effect of herbivore-induced volatile compounds on the behavior of the herbivore (P. brassicae) and its natural enemy (C. glomerata), using different behavioral assays, inculding Y-tube olfactometers and wind tunnels.
SkriptNo script
LiteraturThe recommended literature, including reviews and primary research articles, will be provided during the course.
Blockkurse im 4. Semesterviertel
Von 30.11.2017 08:00 Uhr bis 22.12.2017 17:00 Uhr
NummerTitelTypECTSUmfangDozierende
551-0361-00LBiologie der Moose und Farne Belegung eingeschränkt - Details anzeigen
Maximale Teilnehmerzahl: 20

Die Belegung erfolgt nur über das Studiensekretariat D-BIOL.
W6 KP7GR. Holderegger, A. L. Bergamini
KurzbeschreibungMoose: Basiswissen zu Morphologie, Ökologie, Biogeographie und Gefährdung; Kennenlernen häufiger Arten; Anleitung zur selbständigen Bestimmungsarbeit; Exkursion.
Farne: Vermittlung grundlegender Kenntnisse zu Generationszyklus, Evolution und Ökologie; Kennenlernen der schweizerischen Farnflora; Exkursionen.
LernzielMoose: Basiswissen zu Morphologie, Ökologie, Biogeographie und Gefährdung von Moosen; Kennenlernen häufiger Arten; Anleitung zur selbständigen Bestimmungsarbeit.
Farne: Vermittlung grundlegender Kenntnisse zu Generationszyklus, Evolution und Ökologie der Farne; Kennenlernen der schweizerischen Farnflora.
InhaltMoose: Systematik und Morphologie der Horn-, Leber- und Laubmoose sowie weiterführende Themen zu Ökologie, Biogeographie, Diversität und Gefährdung; eine ganztägige Exkursion.
Teil Farne: Generationszyklus; evolutionäre Gruppen der Farne, Bärlappe und Schachtelhalme; Fortpflanzungsbiologie; Mikro- und Makroevolution; Ökologie; ganztägige und halbtägige Exkursionen.
SkriptUnterrichtsmaterial wird abgegeben.
LiteraturVanderpoorten A. and Goffinet B. 2009. Introduction to Bryophytes. Cambridge University Press, Cambridge (nicht obligatorisch).
Voraussetzungen / BesonderesTeilnehmende müssen ein Poster zu einem speziellen Thema vorstellen.

Note besteht aus Poster Präsentation und Mitarbeit während des Kurses.

Voraussetzungen: Erst- und Zweitjahres Kurse in Botanik und Evolution.
  •  Seite  1  von  2 Nächste Seite Letzte Seite     Alle