Search result: Catalogue data in Autumn Semester 2018
Mathematics TC Detailed information on the programme at: Link | ||||||
Educational Science General course offerings in the category Educational Science are listed under "Programme: Educational Science for Teaching Diploma and TC". | ||||||
Number | Title | Type | ECTS | Hours | Lecturers | |
---|---|---|---|---|---|---|
851-0240-00L | Human Learning (EW1) This lecture is only apt for students who intend to enrol in the programs "Teaching Diploma" or "Teaching Certificate". It is about learning in childhood and adolescence. | O | 2 credits | 2G | E. Stern | |
Abstract | This course looks into scientific theories and also empirical studies on human learning and relates them to the school. | |||||
Objective | Anyone wishing to be a successful teacher must first of all understand the learning process. Against this background, theories and findings on the way humans process information and on human behaviour are prepared in such a manner that they can be used for planning and conducting lessons. Students additionally gain an understanding of what is going on in learning and behavioural research so that teachers are put in a position where they can further educate themselves in the field of research into teaching and learning. | |||||
Content | Thematische Schwerpunkte: Lernen als Verhaltensänderung und als Informationsverarbeitung; Das menschliche Gedächtnis unter besonderer Berücksichtigung der Verarbeitung symbolischer Information; Lernen als Wissenskonstruktion und Kompetenzerwerb unter besonderer Berücksichtigung des Wissenstransfers; Lernen durch Instruktion und Erklärungen; Die Rolle von Emotion und Motivation beim Lernen; Interindividuelle Unterschiede in der Lernfähigkeit und ihre Ursachen: Intelligenztheorien, Geschlechtsunterschiede beim Lernen Lernformen: Theorien und wissenschaftliche Konstrukte werden zusammen mit ausgewählten wissenschaftlichen Untersuchungen in Form einer Vorlesung präsentiert. Die Studierenden vertiefen nach jeder Stunde die Inhalte durch die Bearbeitung von Aufträgen in einem elektronischen Lerntagebuch. Über die Bedeutung des Gelernten für den Schulalltag soll reflektiert werden. Ausgewählte Tagebucheinträge werden zu Beginn jeder Vorlesung thematisiert. | |||||
Lecture notes | Folien werden zur Verfügung gestellt. | |||||
Literature | 1) Marcus Hasselhorn & Andreas Gold (2006). Pädagogische Psychologie: Erfolgreiches Lernen und Lehren. Stuttgart: Kohlhammer. 2) Jeanne Omrod (2006): Human Learning. Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall. | |||||
Prerequisites / Notice | This lecture is only apt for students who intend to enrol in the programs "Lehrdiplom" or "Didaktisches Zertifikat". It is about learning in childhood and adolescence. | |||||
851-0240-03L | Introduction to Test Theory and Test Construction in Educational Contexts (University of Zürich) Enrolment only possible with Teaching Diploma or DC matriculation. No enrolment to this course at ETH Zurich. Book the corresponding module directly at UZH. UZH Module Code: 200c968 Mind the enrolment deadlines at UZH: Link | W | 4 credits | 2S | University lecturers | |
Abstract | The seminar will provide theoretical and applied knowledge in the construction of psychological questionnaires. The students will construct, translate, and adapt instruments from different areas. Afterwards, data on these instruments will be gathered in an online survey. The survey will be analyzed (under the guidance of the seminar leaders) and presented in a scientific report. | |||||
Objective | The learning outcomes are: - Acquiring theoretical and applied knowledge in the construction, translation, and adaption of psychological instruments - Conducting online surveys and statistical analyses - Becoming more familiar with relevant statistical procedures (e.g., factor analysis, reliability, correlation, and regression analyses) - Estimating and evaluating the psychometric properties of instruments - Scientific description and communication of the results (using APA-style) | |||||
Content | Die Lehrveranstaltung soll Studierenden theoretische und praktische Kenntnisse in der Konstruktion von Fragebogen vermitteln. Es werden Instrumente aus verschiedenen Bereichen durch die Studierenden konstruiert, übersetzt und adaptiert. Danach erfolgt eine Online-Erhebung dieser Instrumente, die anschliessend unter Anleitung ausgewertet und in einem wissenschaftlichen Bericht präsentiert wird. | |||||
Lecture notes | Alle Unterlagen werden im OLAT-Kurs zur Verfügung gestellt Voraussetzung für die Teilnahme ist ein eigener Laptop mit einem Statistikprogramm (z.B. SPSS) und einem Office-Paket. | |||||
Literature | Alle Unterlagen werden zur Verfügung gestellt. | |||||
Prerequisites / Notice | Der Leistungsnachweis besteht aus einem schriftlichen Leistungsnachweis, der benotet wird, ausserdem werden die unten genannten Aspekte von aktiver Teilnahme für das Bestehen des Moduls vorausgesetzt. Der schriftliche Leistungsnachweis besteht aus einem wissenschaftlichen Bericht zur psychometrischen Prüfung einer im Rahmen des Seminars selbst adaptierten, konstruierten oder übersetzten Skala. Die aktive Teilnahme besteht aus Vorbereitung auf die Sitzungen, Rekrutierung von Teilnehmenden für die gemeinsame Datenerhebung, zwei kurzen Präsentationen zur praktischen Aufgabe sowie aktiver Teilnahme am Seminar. Voraussetzung für die Teilnahme ist ein eigener Laptop mit einem Statistikprogramm (z.B. SPSS) und einem Office-Paket. | |||||
851-0240-16L | Colloquium on the Science of Learning and Instruction | W | 1 credit | 1K | E. Stern, P. Greutmann, further lecturers | |
Abstract | In the colloquium we discuss scientific projects concerning the teaching in mathematics, computer science, natural sciences and technology (STEM). The colloquium is conducted by the professorships participating in the Competence Center EducETH (ETH) and in the Institute for Educational Sciences (UZH). | |||||
Objective | Participants are exemplarily introduced to different research methods used in research on learning and instruction and learn to weigh advantages and disadvantages of these approaches. | |||||
851-0240-22L | Coping with Psychosocial Demands of Teaching (EW4 DZ) Number of participants limited to 20. The successful participation in EW1 ("Human Learning") and EW2 ("Designing Learning Environments for School") is recommended, but not a mandatory prerequisite. | W | 2 credits | 3S | A. Deiglmayr, P. Greutmann, U. Markwalder, S. Peteranderl | |
Abstract | In this class, students will learn concepts and skills for coping with psychosocial demands of teaching | |||||
Objective | Students possess theoretical knowledge and practical competences to be able to cope with the psychosocial demands of teaching. (1) They know the basic rules of negotiation and conflict management (e.g., mediation) and can apply them in the school context (e.g., in conversations with parents). (2) They can apply diverse techniques of classroom management (e.g., prevention of disciplinary problems in the classroom) and know relevant authorities for further information (e.g., legal conditions). | |||||
851-0242-06L | Cognitively Activating Instructions in MINT Subjects Enrolment only possible with matriculation in Teaching Diploma or Teaching Certificate (excluding Teaching Diploma Sport). This course unit can only be enrolled after successful participation in, or during enrollment in the course "Human Learning (EW 1)". | W | 2 credits | 2S | R. Schumacher | |
Abstract | This seminar focuses on teaching units in chemistry, physics and mathematics that have been developed at the MINT Learning Center of the ETH Zurich. In the first meeting, the mission of the MINT Learning Center will be communicated. Furthermore, in groups of two, the students will intensively work on, refine and optimize a teaching unit following a goal set in advance. | |||||
Objective | - Get to know cognitively activating instructions in MINT subjects - Get information about recent literature on learning and instruction | |||||
Prerequisites / Notice | Für eine reibungslose Semesterplanung wird um frühe Anmeldung und persönliches Erscheinen zum ersten Lehrveranstaltungstermin ersucht. | |||||
851-0242-07L | Human Intelligence Enrolment only possible with matriculation in Teaching Diploma or Teaching Certificate (excluding Teaching Diploma Sport). Number of participants limited to 30. This course unit can only be enrolled after successful participation in, or during enrollment in the course "Human Learning (EW 1)". | W | 1 credit | 1S | E. Stern | |
Abstract | The focus will be on the book "Intelligenz: Grosse Unterschiede und ihre Folgen" by Stern and Neubauer. Participation at the first meeting is obligatory. It is required that all participants read the complete book. Furthermore, in two meetings of 90 minutes, concept papers developed in small groups (5 - 10 students) will be discussed. | |||||
Objective | - Understanding of research methods used in the empirical human sciences - Getting to know intelligence tests - Understanding findings relevant for education | |||||
851-0242-08L | Research Methods in Educational Science Number of participants limited to 30 This course unit can only be enrolled after successful participation in, or during enrollment in the course "Human Learning (EW 1)". | W | 1 credit | 1S | P. Edelsbrunner, M. Berkowitz Biran, Z. Lue, C. M. Thurn | |
Abstract | Literature from the learning sciences is critically discussed with a focus on research methods. At the first meeting, working groups will be assembled and meetings with those will be set up. In the small groups students will write critical essays about the read literature. At the third meeting, we will discuss the essays and develop research questions in group work. | |||||
Objective | - Understand research methods used in the empirical educational sciences - Understand and critically examine information from scientific journals and media - Understand pedagogically relevant findings from the empirical educational sciences | |||||
Subject Didactics and Professional Training Important: You can only enrol in the courses of this category if you have not more than 12 CP left for possible additional requirements. Enrolment in either Mathematics Didactics I or Mathematics Didactics II (spring semester) is compulsory. | ||||||
Number | Title | Type | ECTS | Hours | Lecturers | |
401-3971-11L | Mathematics Didactics I Enrolment only possible with matriculation in Mathematics Teaching Diploma or Mathematics TC at ETH or in Mathematics Teaching Diploma at UZH. | W | 4 credits | 2G | A. Barth | |
Abstract | Students learn about and learn to use findings from empirical research into mathematical didactics and best practice, as well as theoretical approaches to teaching various topics in mathematics. Methodological suggestions are compared and draft tuition concepts discussed. | |||||
Objective | On the basis of their understanding of mathematics, of the knowledge acquired from research into teaching/learning and subject teaching, and also of best practice, students who have completed this course will be in a position to draft motivating learning arrangements, with cognitive appeal, which trigger and maintain learning processes. The aim here is to implement a corresponding teaching plan, so that the mathematics tuition that is given has a general-education value, on the one hand, and ensures that pupils acquire the fundamental knowledge necessary for studying at university, on the other hand. | |||||
401-9987-00L | Teaching Internship Including Examination Lessons Mathematics Teaching Internship Mathematics for TC and Teaching Diploma Mathematics as Minor Subject. Repetition of the Teaching Internship is excluded even if Examination Lessons are to be repeated. | O | 4 credits | 9P | N. Hungerbühler | |
Abstract | Students apply the insights, abilities and skills they have acquired within the context of an educational institution. They observe 10 lessons and teach 20 lessons independently. Two of them are as assessed as Examination Lessons. | |||||
Objective | - Students use their specialist-subject, educational-science and subject-didactics training to draw up concepts for teaching. - They are able to assess the significance of tuition topics for their subject from different angles (including interdisciplinary angles) and impart these to their pupils. - They learn the skills of the teaching trade. - They practise finding the balance between instruction and openness so that pupils can and, indeed, must make their own cognitive contribution. - They learn to assess pupils' work. - Together with the teacher in charge of their teacher training, the students constantly evaluate their own performance. | |||||
Content | Die Studierenden sammeln Erfahrungen in der Unterrichtsführung, der Auseinandersetzung mit Lernenden, der Klassenbetreuung und der Leistungsbeurteilung. Zu Beginn des Praktikums plant die Praktikumslehrperson gemeinsam mit dem/der Studierenden das Praktikum und die Arbeitsaufträge. Die schriftlich dokumentierten Ergebnisse der Arbeitsaufträge sind Bestandteil des Portfolios der Studierenden. Anlässlich der Hospitationen erläutert die Praktikumslehrperson ihre fachlichen, fachdidaktischen und pädagogischen Überlegungen, auf deren Basis sie den Unterricht geplant hat und tauscht sich mit dem/der Studierenden aus. Die von dem/der Studierenden gehaltenen Lektionen werden vor- und nachbesprochen. Die Themen für die beiden Prüfungslektionen am Schluss des Praktikums erfahren die Studierenden in der Regel eine Woche vor dem Prüfungstermin. Sie erstellen eine Vorbereitung gemäss Anleitung und reichen sie bis am Vortrag um 12 Uhr den beiden Prüfungsexperten (Fachdidaktiker/-in, Departementsvertreter/-in) ein. Die gehaltenen Lektionen werden kriteriumsbasiert beurteilt. Die Beurteilung umfasst auch die schriftliche Vorbereitung und eine mündliche Reflexion des Kandidaten/der Kandidatin über die gehaltenen Lektionen im Rahmen eines kurzen Kolloquiums. | |||||
Lecture notes | Dokument: schriftliche Vorbereitung für Prüfungslektionen. | |||||
Literature | Wird von der Praktikumslehrperson bestimmt. | |||||
401-9983-00L | Mentored Work Subject Didactics Mathematics A Mentored Work Subject Didactics in Mathematics for TC and Teaching Diploma. | O | 2 credits | 4A | M. Akveld, K. Barro, A. Barth, L. Halbeisen, M. Huber, N. Hungerbühler, C. Rüede | |
Abstract | In their mentored work on subject didactics, students put into practice the contents of the subject-didactics lectures and go into these in greater depth. Under supervision, they compile tuition materials that are conducive to learning and/or analyse and reflect on certain topics from a subject-based and pedagogical angle. | |||||
Objective | The objective is for the students: - to be able to familiarise themselves with a tuition topic by consulting different sources, acquiring materials and reflecting on the relevance of the topic and the access they have selected to this topic from a specialist, subject-didactics and pedagogical angle and potentially from a social angle too. - to show that they can independently compile a tuition sequence that is conducive to learning and develop this to the point where it is ready for use. | |||||
Content | Thematische Schwerpunkte Die Gegenstände der mentorierten Arbeit in Fachdidaktik stammen in der Regel aus dem gymnasialen Unterricht. Lernformen Alle Studierenden erhalten ein individuelles Thema und erstellen dazu eine eigenständige Arbeit. Sie werden dabei von ihrer Betreuungsperson begleitet. Gegebenenfalls stellen sie ihre Arbeit oder Aspekte daraus in einem Kurzvortrag vor. Die mentorierte Arbeit ist Teil des Portfolios der Studierenden. | |||||
Lecture notes | Eine kurze Anleitung zur mentorierten Arbeit in Fachdidaktik wird zur Verfügung gestellt. | |||||
Literature | Die Literatur ist themenspezifisch. Die Studierenden beschaffen sie sich in der Regel selber (siehe Lernziele). In besonderen Fällen wird sie vom Betreuer zur Verfügung gestellt. | |||||
Prerequisites / Notice | Die Arbeit sollte vor Beginn des Praktikums abgeschlossen werden. | |||||
Specialized Courses in Respective Subject with Educational Focus | ||||||
Number | Title | Type | ECTS | Hours | Lecturers | |
401-3057-00L | Finite Geometries II | W | 4 credits | 2G | N. Hungerbühler | |
Abstract | Finite geometries I, II: Finite geometries combine aspects of geometry, discrete mathematics and the algebra of finite fields. In particular, we will construct models of axioms of incidence and investigate closing theorems. Applications include test design in statistics, block design, and the construction of orthogonal Latin squares. | |||||
Objective | Finite geometries I, II: Students will be able to construct and analyse models of finite geometries. They are familiar with closing theorems of the axioms of incidence and are able to design statistical tests by using the theory of finite geometries. They are able to construct orthogonal Latin squares and know the basic elements of the theory of block design. | |||||
Content | Finite geometries I, II: finite fields, rings of polynomials, finite affine planes, axioms of incidence, Euler's thirty-six officers problem, design of statistical tests, orthogonal Latin squares, transformation of finite planes, closing theorems of Desargues and Pappus-Pascal, hierarchy of closing theorems, finite coordinate planes, division rings, finite projective planes, duality principle, finite Moebius planes, error correcting codes, block design | |||||
Literature | - Max Jeger, Endliche Geometrien, ETH Skript 1988 - Albrecht Beutelspacher: Einführung in die endliche Geometrie I,II. Bibliographisches Institut 1983 - Margaret Lynn Batten: Combinatorics of Finite Geometries. Cambridge University Press - Dembowski: Finite Geometries. | |||||
401-3059-00L | Combinatorics II Does not take place this semester. | W | 4 credits | 2G | N. Hungerbühler | |
Abstract | The course Combinatorics I and II is an introduction into the field of enumerative combinatorics. | |||||
Objective | Upon completion of the course, students are able to classify combinatorial problems and to apply adequate techniques to solve them. | |||||
Content | Contents of the lectures Combinatorics I and II: congruence transformation of the plane, symmetry groups of geometric figures, Euler's function, Cayley graphs, formal power series, permutation groups, cycles, Bunside's lemma, cycle index, Polya's theorems, applications to graph theory and isomers. | |||||
401-0293-00L | Mathematics III | W | 3 credits | 2V + 1U | A. Caspar, N. Hungerbühler | |
Abstract | Vertiefung der mehrdimensionalen Analysis mit Schwerpunkt in der Anwendung der partiellen Differentialgleichungen, Vertiefung der Linearen Algebra und Einführung in die Systemanalyse und Modellbildung. | |||||
Objective | Die Studierenden - verstehen Mathematik als Sprache zur Modellbildung und als Werkzeug zur Lösung angewandter Probleme in den Naturwissenschaften. - können anspruchsolle Modelle analysieren, Lösungen qualitativ beschreiben oder allenfalls explizit berechnen: diskret/kontinuierlich in Zeit, Ebene und Raum. - können Beispiele und konkrete arithmetische und geometrische Situationen aus Anwendungen mit Methoden der höheren Mathematik interpretieren und bearbeiten. | |||||
Content | Modellbildung - Einführung und Beispiele - Mehrdimensionale Modelle - Pocken-Modell - SIR-Modell Lineare Modelle - Vektorräume - Diagonalisierbarkeit - Normalformen - Exponential einer Matrix - Lösungsraum eines Linearen DGL-Systems Fourier-Reihen - Euklidische Vektorräume - Orthogonale Projektion - Anwendungen Nichtlineare Modelle - Stationäre Lösungen, Qualitative Aussagen - Mehrdimensionale Modelle: Räuber-Beute, Lotka-Volterra Partielle Differentialgleichungen - Einführung, Repetition, Beispiele - Fourier-Methoden: Wärmeleitung, Laplace, Wellengleichung, Filter, Computertomographie Laplace-Transformation - Definition und Notation - Rechenregeln - Anwendungsbeispiele | |||||
Lecture notes | Siehe Lernmaterial > Literatur | |||||
Literature | - Caspar, A. und Hungerbühler, N.: Mathematik III, Vorlesungsskript (siehe Polybox) - Imboden, D. und Koch, S.: Systemanalyse - Einführung in die mathematische Modellierung natürlicher Systeme. Springer (2008) - Blatter, C.: Lineare Algebra für Ingenieure, Chemiker und Naturwissenschafter, Vorlesungsskript (siehe Link) - Hungerbühler, N.: Einführung in partielle Differentialgleichungen: für Ingenieure, Chemiker und Naturwissenschaftler. vdf Hochschulverlag, 2. Auflage (2011) | |||||
Prerequisites / Notice | Vorlesungen Mathematik I/II Die Einschreibung in die Übungsgruppen erfolgt online. Alle unter Link für die Vorlesung eingeschriebenen Studierenden können sich unter Link in eine Übungsgruppe einschreiben. | |||||
401-0293-99L | Mathematics III (Supplement) Simultaneous enrolment in "Mathematics III" (401-0293-00L) is compulsory. | W | 1 credit | 1A | A. Caspar, N. Hungerbühler | |
Abstract | Modellbildung, Vertiefung der mehrdimensionalen Analysis mit Schwerpunkt in der Anwendung der partiellen Differentialgleichungen, Vertiefung der Linearen Algebra und der Theorie der gewöhnlichen Differentialgleichungen, Einführung in die Systemanalyse. Die Studierenden erarbeiten zudem eine Unterrichtssequenz. | |||||
Objective | Die Studierenden kennen die wesentlichen Elemente der mathematischen Modellierung. Sie sind in der Lage, Modelle zu erstellen und mathematisch zu diskutieren. Sie können selbständig Unterrichtssequenzen zur Modellierung entwickeln. | |||||
Content | - Modellbildung - Lineare Modelle: Vektorräume, Normalformen, Lösungsraum eines Linearen DGL-Systems - Qualitative Aussagen, Nichtlineare Modelle: Stabilität für eine DGL 1.Ordnung, für allgemeine DGL-Systeme - Modelle in Raum und Zeit: Partielle DGL, Fourier-Reihe, -Transformation, Laplace-Operator | |||||
Literature | Imboden, D. and S. Koch, Systemanalyse - Einführung in die mathematische Modellierung natürlicher Systeme. Berlin Heidelberg: Springer Verlag (2008). | |||||
Prerequisites / Notice | Grundvorlesungen zur Analysis | |||||
401-9985-00L | Mentored Work Specialised Courses in the Respective Subject with an Educational Focus Mathematics A Mentored Work Specialised Courses in the Respective Subject with an Educational Focus in Mathematics for TC and Teaching Diploma. | O | 2 credits | 4A | M. Akveld, K. Barro, A. Barth, L. Halbeisen, M. Huber, N. Hungerbühler, A. F. Müller, C. Rüede | |
Abstract | In the mentored work on their subject specialisation, students link high-school and university aspects of the subject, thus strengthening their teaching competence with regard to curriculum decisions and the future development of the tuition. They compile texts under supervision that are directly comprehensible to the targeted readers - generally specialist-subject teachers at high-school level. | |||||
Objective | The aim is for the students - to familiarise themselves with a new topic by obtaining material and studying the sources, so that they can selectively extend their specialist competence in this way. - to independently develop a text on the topic, with special focus on its mathematical comprehensibility in respect of the level of knowledge of the targeted readership. - To try out different options for specialist further training in their profession. | |||||
Content | Thematische Schwerpunkte: Die mentorierte Arbeit in FV besteht in der Regel in einer Literaturarbeit über ein Thema, das einen Bezug zum gymnasialem Unterricht oder seiner Weiterentwicklung hat. Die Studierenden setzen darin Erkenntnisse aus den Vorlesungen in FV praktisch um. Lernformen: Alle Studierenden erhalten ein individuelles Thema und erstellen dazu eine eigenständige Arbeit. Sie werden dabei von ihrer Betreuungsperson begleitet. Gegebenenfalls stellen sie ihre Arbeit oder Aspekte daraus in einem Kurzvortrag vor. Die mentorierte Arbeit ist Teil des Portfolios der Studierenden. | |||||
Lecture notes | Eine Anleitung zur mentorierten Arbeit in FV wird zur Verfügung gestellt. | |||||
Literature | Die Literatur ist themenspezifisch. Sie muss je nach Situation selber beschafft werden oder wird zur Verfügung gestellt. | |||||
Prerequisites / Notice | Die Arbeit sollte vor Beginn des Praktikums abgeschlossen werden. | |||||
Colloquia | ||||||
Number | Title | Type | ECTS | Hours | Lecturers | |
401-5960-00L | Colloquium on Mathematics, Computer Science, and Education Subject didactics for mathematics and computer science teachers. | E- | 0 credits | N. Hungerbühler, M. Akveld, J. Hromkovic, H. Klemenz | ||
Abstract | Didactics colloquium | |||||
Objective |
- Page 1 of 1