Search result: Catalogue data in Spring Semester 2019

Computer Science Teaching Diploma Information
More informations at : Link
Professional Training
Important: You can only enrole in the courses of this category if you have not more than 12 CP left for possible additional requirements.
NumberTitleTypeECTSHoursLecturers
272-0202-00LProfessional Exercises Information Restricted registration - show details O2 credits4UG. Serafini, J. Hromkovic
AbstractIn the course Professional Exercises the students achieve additional school-relevant experiences. The students carry out individually specified, practice related projects, in which they support, document or reflect on learning processes.
ObjectiveAchievement of additional school-relevant experiences. The students carry out individually specified, practice related projects, in which they support, document or reflect on learning processes.
ContentThe course Professional Exercises offers the opportunity for additional school-relevant activities related to practice.
The students are supported by the lecturers or by experienced teachers. They assist teachers at school, they create training systems and tests, correct the written homework of pupils and evaluate the progress of a class. The students create explanations and detailed solutions to exercises with respect to the actual knowledge of the pupils. A written assignment states the exact scope of the activity.
272-0203-00LTeaching Internship in Computer Science Restricted registration - show details O8 credits17PJ. Hromkovic, G. Serafini
AbstractThe teaching practice takes in 50 lessons: 30 are taught by the students, and the students sit in on 20 lessons. The teaching practice lasts 4-6 weeks. It gives students the opportunity to implement the contents of their specialist-subject, educational science and subject-didactics training in the classroom. Students also conduct work assignments in parallel to their teaching practice.
Objective- Students use their specialist-subject, educational-science and subject-didactics training to draw up concepts for teaching.
- They are able to assess the significance of tuition topics in their subject from different angles (including interdisciplinary angles) and impart these to their pupils.
- They acquire the skills of the teaching trade.
- They practise finding the balance between instruction and openness so that pupils can and, indeed, must make their own cognitive contribution.
- They learn to assess pupils' work.
- Together with the teacher in charge of their teacher training, the students constantly evaluate their own performance.
ContentDie Studierenden sammeln Erfahrungen in der Unterrichtsführung, der Auseinandersetzung mit Lernenden, der Klassenbetreuung und der Leistungsbeurteilung. Zu Beginn des Praktikums plant die Praktikumslehrperson gemeinsam mit dem/der Studierenden das Praktikum und die Arbeitsaufträge. Die schriftlich dokumentierten Ergebnisse der Arbeitsaufträge sind Bestandteil des Portfolios der Studierenden. Anlässlich der Hospitationen erläutert die Praktikumslehrperson ihre fachlichen, fachdidaktischen und pädagogischen Überlegungen, auf deren Basis sie den Unterricht geplant hat und tauscht sich mit dem/der Studierenden aus. Die von dem/der Studierenden gehaltenen Lektionen werden vor- und nachbesprochen. Die Praktikumslehrperson sorgt ausserdem dafür, dass der/die Studierende Einblick in den schulischen Alltag erhält und die vielfältigen Verpflichtungen einer Lehrperson kennen lernt.
LiteratureWird von der Praktikumslehrperson bestimmt.
Prerequisites / NoticeFindet in der Regel am Schluss der Ausbildung, vor Ablegung der Prüfungslektionen und vor der Lerneinheit „Lernwirksam unterrichten“ statt.
272-0204-00LTeaching Internship in Computer Science II Restricted registration - show details
Teaching Internship for students upgrading TC to Teaching Diploma.
W4 credits9PJ. Hromkovic, G. Serafini
AbstractThis is a supplement to the Teaching Internship required to obtain a Teaching Diploma in the corresponding subject. It is aimed at enlarging the already acquired teaching experience. Students observe 10 lessons and teach 15 lessons independently.
ObjectiveDie Studierenden können die Bedeutung von Unterrichtsthemen in ihrem Fach unter verschiedenen Blickwinkeln einschätzen. Sie kennen und beherrschen das unterrichtliche Handwerk. Sie können ein gegebenes Unterrichtsthema für eine Gruppe von Lernenden fachlich und didaktisch korrekt strukturieren und in eine adäquate Lernumgebung umsetzen. Es gelingt ihnen, die Balance zwischen Anleitung und Offenheit zu finden, sodass die Lernenden sowohl über den nötigen Freiraum wie über ausreichend Orientierung verfügen, um aktiv und effektiv flexibel nutzbares (Fach-)Wissen zu erwerben.
ContentDas Aufbaupraktikum richtet sich an Studierende, die bereits das Didaktik-Zertifikat in ihrem Fach erworben haben und nun eine Aufbauausbildung zum Lehrdiplom für Maturitätsschulen absolvieren. In diesem zusätzlichen Praktikum sollen die Studierenden vertiefte unterrichtliche Erfahrungen machen. Auf der Grundlage der zusätzlich erworbenen Kenntnisse und mit Hilfe der ihnen jetzt zu Verfügung stehenden Instrumente analysieren sie verschiedene Aspekte des hospitierten Unterrichts. In dem von ihnen selbst gestalteten Unterricht nutzen sie beim Entwurf, bei der Durchführung und der Beurteilung ihrer Arbeit insbesondere die zusätzlich gewonnen Erkenntnisse aus der allgemeinen und fachdidaktischen Lehr- und Lernforschung.
LiteratureWird von der Praktikumslehrperson bestimmt.
Prerequisites / NoticeFindet in der Regel am Schluss der Ausbildung, vor Ablegung der Prüfungslektionen und vor der Lerneinheit „Lernwirksam unterrichten“ statt.
272-0205-01LExamination Lesson I in Computer Science Information Restricted registration - show details
Simultaneous enrolment in "Examination Lesson II in Computer Science" (272-0205-02L) is compulsory.
O1 credit2PJ. Hromkovic, G. Serafini
AbstractIn the context of an examination lesson conducted and graded at a high school, the candidates provide evidence of the subject-matter-based and didactic skills they have acquired in the course of their training.
ObjectiveOn the basis of a specified topic, the candidate shows that they are in a position
- to develop and conduct teaching that is conducive to learning at high school level, substantiating it in terms of the subject-matter and from the didactic angle
- to analyze the tuition they have given with regard to its strengths and weaknesses, and outline improvements.
ContentDie Studierenden erfahren das Lektionsthema in der Regel eine Woche vor dem Prüfungstermin. Von der zuständigen Lehrperson erhalten sie Informationen über den Wissensstand der zu unterrichtenden Klasse und können sie vor dem Prüfungstermin besuchen.
Sie erstellen eine Vorbereitung gemäss Anleitung und reichen sie bis am Vortrag um 12 Uhr den beiden Prüfungsexperten ein.
Die gehaltene Lektion wird kriteriumsbasiert beurteilt. Die Beurteilung umfasst auch die schriftliche Vorbereitung und eine mündliche Reflexion des Kandidaten/der Kandidatin über die gehaltene Lektion im Rahmen eines kurzen Kolloquiums.
Lecture notesDokument: Schriftliche Vorbereitung für Prüfungslektionen.
Prerequisites / NoticeNach Abschluss der übrigen Ausbildung, vor der Lerneinheit „Lernwirksam unterrichten“.
272-0205-02LExamination Lesson II in Computer Science Information Restricted registration - show details
Simultaneous enrolment in "Examination Lesson I in Computer Science" (272-0205-01L) is compulsory.
O1 credit2PJ. Hromkovic, G. Serafini
AbstractIn the context of an examination lesson conducted and graded at a high school, the candidates provide evidence of the subject-matter-based and didactic skills they have acquired in the course of their training.
ObjectiveOn the basis of a specified topic, the candidate shows that they are in a position
- to develop and conduct teaching that is conducive to learning at high school level, substantiating it in terms of the subject-matter and from the didactic angle
- to analyze the tuition they have given with regard to its strengths and weaknesses, and outline improvements.
ContentDie Studierenden erfahren das Lektionsthema in der Regel eine Woche vor dem Prüfungstermin. Von der zuständigen Lehrperson erhalten sie Informationen über den Wissensstand der zu unterrichtenden Klasse und können sie vor dem Prüfungstermin besuchen.
Sie erstellen eine Vorbereitung gemäss Anleitung und reichen sie bis am Vortag um 12 Uhr den beiden Prüfungsexperten ein.
Die gehaltene Lektion wird kriteriumsbasiert beurteilt. Die Beurteilung umfasst auch die schriftliche Vorbereitung und eine mündliche Reflexion des Kandidaten/ der Kandidatin über die gehaltene Lektion im Rahmen eines kurzen Kolloquiums.
Lecture notesDokument: Schriftliche Vorbereitung für Prüfungslektionen.
Prerequisites / NoticeNach Abschluss der übrigen Ausbildung, vor der Lerneinheit „Lernwirksam unterrichten“.
  •  Page  1  of  1