Suchergebnis: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2021
Bauingenieurwissenschaften Master | ||||||
Master-Studium (Studienreglement 2020) | ||||||
Vertiefungsfächer | ||||||
Vertiefung in Geotechnik | ||||||
Nummer | Titel | Typ | ECTS | Umfang | Dozierende | |
---|---|---|---|---|---|---|
101-0318-01L | Untertagbau II Voraussetzung: Untertagbau I | W+ | 3 KP | 2G | M. Ramoni | |
Kurzbeschreibung | Geotechnische Aspekte maschineller Vortriebe im Lockergestein oder Fels. Tunnelbau im druckhaften Fels. Tunnelbau im quellfähigen Fels. | |||||
Lernziel | Verstehen der geotechnischen Aspekte maschineller Vortriebe im Lockergestein oder Fels. Vertiefung besonderer Gebirgsdruckarten. | |||||
Inhalt | Maschineller Vortrieb im Lockergestein Maschineller Vortrieb im Fels Untertagbau in druckhaftem Gebirge Untertagbau in quellfähigem Gebirge | |||||
Skript | Autographieblätter | |||||
Literatur | Empfehlungen | |||||
101-0558-00L | Sprengtechnik Maximale Teilnehmerzahl: 24 | W | 2 KP | 3G | M. J. Kapp, D. Kohler, U. Streuli, M. A. von Ah | |
Kurzbeschreibung | Vermittlung von vertieften Grundlagen und Kenntnissen der effizienten Sprengtechnik im Tunnel- und Tiefbau unter Berücksichtigung moderner Sprengstoff- und Zündsysteme sowie Arbeits- und Umweltsicherheit. | |||||
Lernziel | Beherrschung der theoretischen und praktischen Grundlagen zur Planung und Ausführungen von Sprengungen unter- sowie übertage. | |||||
Inhalt | - Vertiefte theoretische und praktische Grundlagen der Sprengtechnik - Einsatzgebiete und Wirkungsweise der Sprengstoffe - Einsatzgebiete und Wirkungsweise pyrotechnischer, elektrischer und elektronischer Zündsysteme - Technik des Hochleistungssprengens im Tage- und Untertagebau - Arbeits- und Umweltsicherheit sowie gesetzliche Anforderungen | |||||
Skript | Vorlesungsskript, Übungsunterlagen | |||||
Literatur | Aktuelle Literaturliste ist im Vorlesungsskript enthalten | |||||
Voraussetzungen / Besonderes | Die Teilnehmer müssen die Prüfungen folgender Lehrveranstaltungen bestanden haben: •Geologie und Petrographie (1. Sem. BSc) •Fels- und Untertagbau (6. Sem. BSc) Der erfolgreiche Abschluss dieses Seminars berechtigt zur Teilnahme an der Prüfung zur Erlangung des Sprengausweises C für Kaderaufgaben. WICHTIG: Eine alleinige Einschreibung in mystudies gilt NICHT als verbindliche Kursanmeldung. Sämtliche Anmeldeinformationen sind abrufbar unter Link | |||||
101-0368-00L | Constitutive and Numerical Modelling in Geotechnics The priority is given to the students with Major in Geotechnics. It uses computer room with a limited number of computers and software licenses. | W+ | 6 KP | 4G | A. Puzrin, D. Hauswirth | |
Kurzbeschreibung | This course aims to achieve a basic understanding of conventional continuum mechanics approaches to constitutive and numerical modeling of soils in getechnical problems. We focus on applications of the constitutive models within the available numerical codes. Important issue of derivation of model parameters from the lab tests has also received considerable attention. | |||||
Lernziel | This course targets geotechnical engineers, who face these days more often the necessity of the numerical analysis in their practice. Understanding of the limitations of the built-in constitutive models is crucial for critical assessment of the results of numerical calculations, and, hence, for the conservative and cost efficient design of geotechnical structures. The purpose of this course has been to bridge the gap between the graduate courses in Geomechanics and those in Numerical Modeling. Traditionally, in many geotechnical programs, Geomechanics is not taught within the rigorous context of Continuum Mechanics. There is a good reason for that – the behavior of soils is very complex: it is more advantageous to explain it at a semi-empirical level, instead of scaring the students away with cumbersome mathematical models. However, when it comes to Numerical Modeling courses, these are often taught using commercially available finite elements (e.g. ABAQUS, PLAXIS) or finite differences (e.g. FLAC) software, which utilize constitutive relationships within the Continuous Mechanics framework. Quite often students have to learn the challenging subject of constitutive modeling from a program manual! | |||||
Inhalt | This course is introductory - by no means does it claim any completeness and state of the art in such a dynamically developing field as constitutive and numerical modeling of soils. Our intention is to achieve a basic understanding of conventional continuum mechanics approaches to constitutive and numerical modeling, which can serve as a foundation for exploring more advanced theories. We focus on applications of the constitutive models within the available numerical codes. Important issue of derivation of model parameters from the lab tests has also received considerable attention. | |||||
Skript | Handout notes Example worksheets | |||||
Literatur | - Puzrin, A.M. (2012). Constitutive Modelling in Geomechanics: Introduction. Springer Verlag. Heidelberg, 312 p. | |||||
101-0378-00L | Soil Dynamics | W | 3 KP | 2G | I. Anastasopoulos, A. Marin, T. M. Weber | |
Kurzbeschreibung | Grundlagen bodendynamischer Problemstellungen, Einführung in das geotechnische Erdbebeningenieurwesen, Lösen einfacher Probleme | |||||
Lernziel | Vermittlung der Grundlagen, um bodendynamische Problemstellungen erkennen zu können, einfache Probleme selbständig zu lösen und bei komplexeren Aufgaben Spezialisten effizient beauftragen zu können. | |||||
Inhalt | Grundlagen der Dynamik und der Bodendynamik: Unterschiede und Gemeinsamkeiten Bodenmechanik-Bodendynamik. Repetition der Grundlagen am Beispiel des Einmassenschwingers; Wellenausbreitung im elastischen Halbraum und im realen Boden. Einfluss der geologischen Schichtung, des Grundwassers etc. auf Wellenausbreitung. Dynamische Bodenkennziffern (Deformation und Festigkeit): Konstitutive Modellierung des Bodens, Bodenkennziffern für Sand, Kies, Ton, Fels. Bestimmung der Bodenkennziffern im Labor und Feld. Erschütterungen: Ausbreitungsprognose von Erschütterungen. Beurteilung von Erschütterungen bezüglich Gebäudeschäden und Belästigung des Menschen. Reduktion von Erschütterungen. Geotechnische Erdbebenprobleme: Grundbegriffe. Schäden infolge Erdbeben. Analyse der seismischen Gefährdung, Ermittlung von Bemessungsbeben. Einfluss der lokalen Geologie und Topographie auf die Bodenerschütterung. Grundlagen der Boden-Bauwerksinteraktion. Grundsätze der erdbebengerechten Dimensionierung von Fundationen, Stütz- und Erdbauwerken (Dämme). Bodenverflüssigung. Anwendung der SIA 261/267/269-8. Probleme der Gebrauchstauglichkeit: Bleibende Verformungen aufgrund wiederholter Belastung, Sackungen | |||||
Skript | Buch Studer, J.; Laue, J. & Koller, M.: Bodendynamik, Springer Verlag 2007 Ergänzt durch Aufsätze und Notizen die elektronisch zu Verfügung gestellt werden | |||||
Literatur | Towhata, I. (2008) Geotechnical Earthquake Engineering. Springer Verlag, Berlin Kramer, S. L. (1996) Geotechnical earthquake engineering. Pearson Education India. | |||||
Voraussetzungen / Besonderes | Voraussetzungen: Grundlagenwissen der Mechanik und der Geotechnik | |||||
101-0302-00L | Clays in Geotechnics: Problems and Applications | W | 3 KP | 2G | M. Plötze | |
Kurzbeschreibung | This course gives a comprehensive introduction in clay mineralogy, properties, characterising and testing methods as well as applied aspects and problems of clays and clay minerals in geotechnics. | |||||
Lernziel | Upon successful completion of this course the student is able to: - Describe clay minerals and their fundamental properties - Describe/propose methods for characterisation of clays and clay minerals - Draw conclusion about specific properties of clays with a focus to their potential use, problematics and things to consider in geotechnics and engineering geology. | |||||
Inhalt | - Introduction to clays and clay minerals (importance and application in geosciences, industry and everyday life) - Origin of clays (formation of clays and clay minerals, geological origin) - Clay mineral structure, classification and identification incl. methods for investigation (e.g., XRD) - Properties of clay materials, characterisation and quantification incl. methods for investigation (e.g., cation exchange, rheology, plasticity, shearing, swelling, permeability, retardation and diffusion) - Clay Minerals in geotechnics: Problems and applications (e.g. soil mechanics, barriers, slurry walls, tunnelling) | |||||
Skript | Lecture slides and further documents will be provided. | |||||
101-0388-00L | Planning of Underground Space | W | 3 KP | 2G | A. Cornaro | |
Kurzbeschreibung | Urban underground space is the undiscovered or underutilised asset that can help shape the cities of the future. Planning the urban subsurface calls for multi disciplinary professionals to work together in shaping a new urban tissue beneath our cities. The need to plan the third dimension in the subsurface is critical in making our cities future proof, resilient and sustainable. | |||||
Lernziel | Gain an appreciation and knowledge of what lies beneath our feet and what an asset the underground is for our cities. The need to plan this asset is more complex than on the surface, as it is invisible and in parts impenentrable. We look at methods and tools to gain an understanding of the subsurface and what issues and challenges are involved in planning it. | |||||
Inhalt | weekly lectures on various topics involving cities and the subsurface. -Major aspects of urban development -The Subsurface as the final frontier -Historical approaches to underground space development -Urban sustainability aspects -Modelling and mapping the underground -Policy building and urban planning -Design and architecture -creating a new urban tissue -Future cities -resilient cities -Governance and legal challenges -Investment aspects and value capture -Future proofing our infrastructure -Best practice of underground space use -Excursion to underground facility | |||||
Skript | presentation slides book: Underground Spaces Unveiled: Planning and Creating the Cities of the Future, ICE Publishing, 2018, Admiraal, H., Cornaro, A., ISBN 978-0-7277-6145-3 | |||||
Literatur | various articles and books will be recommended during the course please see also weblinks "learning materials" |
- Seite 1 von 1