Yves Barral: Katalogdaten im Herbstsemester 2021 |
Name | Herr Prof. Dr. Yves Barral |
Lehrgebiet | Biochemie |
Adresse | Institut für Biochemie ETH Zürich, HPM D 8.3 Otto-Stern-Weg 3 8093 Zürich SWITZERLAND |
Telefon | +41 44 632 06 78 |
Fax | +41 44 632 15 91 |
yves.barral@bc.biol.ethz.ch | |
Departement | Biologie |
Beziehung | Ordentlicher Professor |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
---|---|---|---|---|---|
551-0103-AAL | Fundamentals of Biology II: Cell Biology Belegung ist NUR erlaubt für MSc Studierende, die diese Lerneinheit als Auflagenfach verfügt haben. Alle anderen Studierenden (u.a. auch Mobilitätsstudierende, Doktorierende) können diese Lerneinheit NICHT belegen. | 5 KP | 11R | U. Kutay, Y. Barral, G. Schertler, U. Suter, S. Werner | |
Kurzbeschreibung | The goal of this course is to provide students with a wide general understanding in cell biology. With this material as a foundation, students have enough of a cell biological basis to begin their specialization not only in cell biology but also in related fields such as biochemistry, microbiology, pharmacological sciences, molecular biology, and others. | ||||
Lernziel | The goal of this course is to provide students with a wide general understanding cell biology. With this material as a foundation, students have enough of a cell biological basis to begin their specialization not only in cell biology but also in related fields such as biochemistry, microbiology, pharmacological sciences, molecular biology, and others. | ||||
Inhalt | The focus is animal cells and the development of multicellular organisms with a clear emphasis on the molecular basis of cellular structures and phenomena. The topics include biological membranes, the cytoskeleton, protein sorting, energy metabolism, cell cycle and division, viruses, extracellular matrix, cell signaling, embryonic development and cancer research. | ||||
Literatur | Alberts et al. 'Molecular Biology of the Cell' 6th edition, 2014, ISBN 9780815344322 (hard cover) and ISBN 9780815345244 (paperback). Topic/Lecturer/Chapter/Pages: Analyzing cells & molecules / Gebhard Schertler/8/ 439-463; Membrane structure / Gebhard Schertler/ 10/ 565-595; Compartments and Sorting/ Ulrike Kutay/12+14+6/641-694/755-758/782-783/315-320/325 -333/Table 6-2/Figure6-20, 6-21, 6-32, 6-34; Intracellular Membrane Traffic/ Ulrike Kutay/13/695-752; The Cytoskeleton/ Ulrike Kutay/ 16/889 - 948 (only the essentials); Membrane Transport of Small Molecules and the Electrical Properties of Membranes /Sabine Werner/11/597 - 633; Mechanisms of Cell Communication / Sabine Werner/15/813-876; Cancer/ Sabine Werner/20/1091-1141; Cell Junctions and Extracellular Matrix/Ueli Suter / 1035-1081; Stem Cells and Tissue Renewal/Ueli Suter /1217-1262; Development of Multicellular organisms/ Ernst Hafen/ 21/ 1145-1179 /1184-1198/1198-1213; Cell Migration/Joao Matos/951-960; Cell Death/Joao Matos/1021-1032; Cell Cycle/chromosome segregation/Cell division/Meiosis/Joao Matos/ 963-1018. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | none | ||||
551-0103-00L | Grundlagen der Biologie II: Zellbiologie Nur für - Biologie BSc (Studienreglement 2013), - Pharmazeutische Wissenschaften BSc (Studienreglement 2013) - Gesundheitswissenschaften und Technologie BSc (Studienreglement 2017) | 5 KP | 5V | S. Werner, Y. Barral, U. Kutay, G. Schertler, U. Suter, I. Zemp | |
Kurzbeschreibung | Ziel dieses Kurses ist ein breites Grundverständnis für die Zellbiologie zu vermitteln. Dieses Basiswissen wird den Studenten ermöglichen, sich in die Zellbiologie sowie in verwandte Gebiete wie Biochemie, Mikrobiologie, Pharmazie, Molekularbiologie und andere zu vertiefen. | ||||
Lernziel | Ziel dieses Kurses ist ein breites Grundverständnis für die Zellbiologie zu vermitteln. Dieses Basiswissen wird den Studenten ermöglichen, sich in die Zellbiologie sowie in verwandte Gebiete wie Biochemie, Mikrobiologie, Pharmazie, Molekularbiologie und andere zu vertiefen. | ||||
Inhalt | Das Hauptaugenmerk liegt auf der Biologie von Säugerzellen und der Entwicklung multizellulärer Organismen mit Schwerpunkt auf molekularen Mechanismen, die zellulären Strukturen und Phänomenen zugrunde liegen. Die behandelten Themen umfassen biologische Membranen, das Zytoskelett, Protein Sorting, Energiemetabolismus, Zellzyklus und Zellteilung, Viren, die extrazelluläre Matrix, Signaltransduktion, Entwicklungsbiologie und Krebsforschung. | ||||
Skript | Die Vorlesungsinhalte werden mithilfe von Powerpoint präsentiert. Die Präsentationen können von ETH Studenten heruntergeladen werden (Moodle). Ausgewählte Vorlesungen können auf dem ETH Netz im live Format (Livestream) angehört werden. | ||||
Literatur | Die Vorlesung folgt Alberts et al. `Molecular Biology of the Cell' 6th Auflage, 2014, ISBN 9780815344322 (gebunden) und ISBN 9780815345244 (Taschenbuchausgabe). | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Einige Vorlesungseinheiten werden in englischer Sprache gehalten. Einzelne Teile des Inhalts des Lehrbuchs müssen im Selbststudium erarbeitet werden. | ||||
551-0309-00L | Concepts in Modern Genetics Information for UZH students: Enrolment to this course unit only possible at ETH. No enrolment to module BIO348 at UZH. Please mind the ETH enrolment deadlines for UZH students: Link | 6 KP | 4V | Y. Barral, D. Bopp, A. Hajnal, O. Voinnet | |
Kurzbeschreibung | Concepts of modern genetics and genomics, including principles of classical genetics; yeast genetics; gene mapping; forward and reverse genetics; structure and function of eukaryotic chromosomes; molecular mechanisms and regulation of transcription, replication, DNA-repair and recombination; analysis of developmental processes; epigenetics and RNA interference. | ||||
Lernziel | This course focuses on the concepts of classical and modern genetics and genomics. | ||||
Inhalt | The topics include principles of classical genetics; yeast genetics; gene mapping; forward and reverse genetics; structure and function of eukaryotic chromosomes; molecular mechanisms and regulation of transcription, replication, DNA-repair and recombination; analysis of developmental processes; epigenetics and RNA interference. | ||||
Skript | Scripts and additional material will be provided during the semester. | ||||
551-0337-00L | Cell Biology of the Nucleus ![]() Number of participants limited to 18. The enrolment is done by the D-BIOL study administration. General safety regulations for all block courses: The COVID certificate is mandatory at ETH Zurich. Only students who have a Covid certificate, i.e. who have been vaccinated, have recovered or have been tested, are entitled to attend courses in attendance. -Whenever possible the distance rules have to be respected -All students have to wear masks throughout the course. Please keep reserve masks ready. Surgical masks (IIR) or medical grade masks (FFP2) without a valve are permitted. Community masks (fabric masks) are not allowed. -The installation and activation of the Swiss Covid-App is highly encouraged -Any additional rules for individual courses have to be respected -Students showing any COVID-19 symptoms are not allowed to enter ETH buildings and have to inform the course responsible. | 6 KP | 7P | R. Kroschewski, Y. Barral, M. Jagannathan, S. Jessberger, K. Weis | |
Kurzbeschreibung | Introduction to the organizational principles of the nucleus using budding yeast, drosophila and vertebrate cells as model systems. | ||||
Lernziel | The aim of our course is to introduce the students to the organizational principles of the nucleus using budding yeast, drosophila and vertebrate cells as model systems. Emphasis is given to: • Establishment of nuclear identity and nuclear-cytoplasmic communication • Reorganization of the nucleus in aging • Animal cells during the generation of cell diversity and neuronal differentiation By the end of the course, based on lectures, literature reading and practical lab work, the students will be able to formulate open questions concerning the function of the nucleus. Thus, the students will know about the mechanisms and consequences of nuclear-cytoplasmic compartmentalization, nuclear positioning, DNA clustering in the nucleus and cytoplasm during cell divisions and aging. | ||||
Inhalt | During this block-course, the students will - learn how organelles establish and maintain identity with a focus on the nucleus - discover the evolutionary and functional plasticity of the nucleus - design, apply, evaluate and compare experimental strategies Students - in groups of 2 or max. 3 - will be integrated into a research project connected to the subject of the course, within one of the participating research groups. Lectures and technical notes will be given and informal discussions held to provide you with the theoretical background. | ||||
Skript | There will be optional papers to be read before the course start. They serve as framework orientation for the practical parts of this block course and will be made accessible to you shortly before the course starts on the relevant Moodle site. | ||||
Literatur | Documentation and recommended literature (review articles) will be provided during the course. | ||||
551-0973-00L | Fachwissenschaftliche Vertiefung in Biologie mit pädagogischem Fokus: Evolution ![]() | 6 KP | 2G + 13A | H. Stocker, Y. Barral, K. Köhler | |
Kurzbeschreibung | Fachwissenschaftliche Aspekte der Biologie mit Schwerpunkt Evolution werden unter dem Gesichtspunkt ihrer Vermittlung, ihrer historischen Entwicklung und ihrer Bedeutung für Fach, Individuum und Gesellschaft behandelt. | ||||
Lernziel | Nach erfolgreicher Teilnahme am Modul sollen die Studierenden in der Lage sein: - vertieftes biologisches Grundwissen mit besonderem Fokus auf die Evolution abzurufen und zu vermitteln - kontroverse Themen zu analysieren und sachlich zu begründen. - sich in einem Forschungsthema zu vertiefen und das Thema als Unterrichtseinheit zu erarbeiten - auf hohem fachlichen Niveau Unterrichtseinheiten mit komplexem Lernstoff adressatengerecht vorzubereiten und lern-fördernd durchzuführen. | ||||
Inhalt | Ausgewählte Themen der Biologie, insbesondere der Evolution, werden unter spezieller Berücksichtigung der Bedürfnisse von Lehrpersonen erarbeitet. Das Modul setzt sich aus Vorlesung, Buchklub und Seminararbeit zusammen. | ||||
Skript | Unterlagen für den Unterricht werden online auf Moodle abgegeben. | ||||
Literatur | Literatur und Literaturhinweise werden online auf Moodle abgegeben. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Die Fachwissenschaftliche Vertiefung in Biologie mit pädagogischem Fokus setzt sich aus zwei Modulen zusammen (je 6 KP). Im Herbst- und im Frühjahrssemester werden je ein Modul angeboten (HS: Evolution, FS: biologische Konzepte). Bei Belegung beider Module kann sowohl im Herbst- wie auch im Frühjahrssemester begonnen werden. Leistungsnachweis während der ganzen Dauer des Moduls. Aktive Mitarbeit an der Lehrveranstaltung wird verlangt. Seminararbeit und Präsentation müssen abgeschlossen sein. Die Fachwissenschaftliche Vertiefung in Biologie mit pädagogischem Fokus (6+6 KP) kann im Rahmen des Master-Studiengangs Biologie in Absprache mit dem zuständigen Fachberater der gewählten Vertiefung als eines der beiden vorgeschriebenen Forschungsprojekte (je 15 KP) angerechnet werden. In diesem Fall sind zusätzliche 3 KP in einer anderen Veranstaltung zu erwerben. Bei Überbelegung geniessen Studierende, die in den Studiengang Lehrdiplom für Maturitätsschulen eingeschrieben sind, Priorität. |