Name | Prof. em. Dr. Juraj Hromkovic |
Field | Computer Science (Information Technology and Education) |
Address | Inform.technologie und Ausbildung ETH Zürich, CAB F 16 Universitätstrasse 6 8092 Zürich SWITZERLAND |
Telephone | +41 44 632 44 08 |
juraj.hromkovic@inf.ethz.ch | |
Department | Computer Science |
Relationship | Professor emeritus |
Number | Title | ECTS | Hours | Lecturers | |
---|---|---|---|---|---|
252-0934-00L | Algorithms and Complexity (FS) | 1 credit | 1S | P. Widmayer, J. Hromkovic | |
Abstract | This seminar treats selected problems of current interest in the area of algorithms and complexity. | ||||
Learning objective | Develop an understanding of selected problems of current interest in the area of algorithms and complexity. | ||||
Content | This seminar treats selected problems of current interest in the area of algorithms and complexity. | ||||
Lecture notes | None. | ||||
Literature | Research papers, to be chosen in the seminar. | ||||
Prerequisites / Notice | Prerequisites: Basic understanding of algorithms and complexity. | ||||
271-0102-00L | Teaching Internship Including Examination Lessons in Computer Science Teaching Internship Computer Science for TC and Teaching Diploma Computer Science as Minor Subject. Repetition of the Teaching Internship is excluded even if Examination Lessons are to be repeated. | 4 credits | 9P | J. Hromkovic, G. Serafini | |
Abstract | Students apply the insights, abilities and skills they have acquired within the context of an educational institution. They observe 10 lessons and teach 20 lessons independently. Two of them are as assessed as Examination Lessons. | ||||
Learning objective | - Students use their specialist-subject, educational-science and subject-didactics training to draw up concepts for teaching. - They are able to assess the significance of tuition topics for their subject from different angles (including interdisciplinary angles) and impart these to their pupils. - They learn the skills of the teaching trade. - They practise finding the balance between instruction and openness so that pupils can and, indeed, must make their own cognitive contribution. - They learn to assess pupils' work. - Together with the teacher in charge of their teacher training, the students constantly evaluate their own performance. | ||||
Content | Die Studierenden sammeln Erfahrungen in der Unterrichtsführung, der Auseinandersetzung mit Lernenden, der Klassenbetreuung und der Leistungsbeurteilung. Zu Beginn des Praktikums plant die Praktikumslehrperson gemeinsam mit dem/der Studierenden das Praktikum und die Arbeitsaufträge. Die schriftlich dokumentierten Ergebnisse der Arbeitsaufträge sind Bestandteil des Portfolios der Studierenden. Anlässlich der Hospitationen erläutert die Praktikumslehrperson ihre fachlichen, fachdidaktischen und pädagogischen Überlegungen, auf deren Basis sie den Unterricht geplant hat und tauscht sich mit dem/der Studierenden aus. Die von dem/der Studierenden gehaltenen Lektionen werden vor- und nachbesprochen. Die Themen für die beiden Prüfungslektionen am Schluss des Praktikums erfahren die Studierenden in der Regel eine Woche vor dem Prüfungstermin. Sie erstellen eine Vorbereitung gemäss Anleitung und reichen sie bis am Vortrag um 12 Uhr den beiden Prüfungsexperten (Fachdidaktiker/-in, Departementsvertreter/-in) ein. Die gehaltenen Lektionen werden kriteriumsbasiert beurteilt. Die Beurteilung umfasst auch die schriftliche Vorbereitung und eine mündliche Reflexion des Kandidaten/der Kandidatin über die gehaltenen Lektionen im Rahmen eines kurzen Kolloquiums. | ||||
Lecture notes | Dokument: schriftliche Vorbereitung für Prüfungslektionen. | ||||
Literature | Wird von der Praktikumslehrperson bestimmt. | ||||
272-0102-00L | Subject Didactics of Computer Science II Prerequisite: Subject Didactics of Computer Science I | 4 credits | 3G | J. Hromkovic, G. Serafini | |
Abstract | This course deals primarily with didactic aspects of computer science and its key contributions to general education nurturing the youths' development of a unique and indispensable way of thinking while at the same time leading to their understanding of our world and to higher education entrance qualifications. | ||||
Learning objective | This course deals primarily with didactic aspects of computer science and its key contributions to general education nurturing the youths' development of a unique and indispensable way of thinking while at the same time leading to their understanding of our world and to higher education entrance qualifications. Subject Didactics in Computer Science II deals with the adequate choice of educational content for computer science, taking in account its comprehensibility for different age groups and the didactic methods suitable for a succesful knowledge transfer. Within the scope of a semester exercise the students develop and document an adaptive teaching unit for computer science. They improve their practical knowledge of the teaching methods and techniques introduced in Subject Didactics in Computer Science I. The aim of the course is to combine the mathematical and algorithmic way of thinking with the approaches adopted by engineering disciplines. The students understand the basic concepts of computer science in the context of a broad and deep knowledge. Through this understanding, they manage to prepare teaching materials for a successful knowledge transfer and to pass their passion for the subject on to their pupils. The students know various teaching methods including their advantages and disadvantages. They can handle unequal levels of the learners' prior knowledge. Besides of holding classes the students do care about the individual pupil support. They encourage the autonomy of the learners. They manage to work with diverse target groups and to establish a positive climate for learning. The students are able to express themselves using a comprehensible and refined professional language, both spoken and written, and they master the basic terms of computer science. Besides of the English terminology they are familiar with the german expressions. The students are able to produce detailed, matured, linguistically correct and design-wise appealing teaching materials. | ||||
Content | The main themes of Subject Didactics of Computer Science II are Cryptology and Computability. The unit focuses on the content of computer science that conveys general educational values. this aims at the understanding of basic concepts of the science, such as - Algorithm - Complexity - Determinism - Nondeterminism - Probability - Computation | ||||
Lecture notes | Unterlagen und Folien werden zur Verfügung gestellt. | ||||
Literature | J.Hromkovic: Berechenbarkeit: Logik, Argumentation, Rechner und Assembler, Unendlichkeit, Grenzen der Automatisierbarkeit. Vieweg+Teubner; Auflage: 1 (13. Januar 2011). Freiermuth, Karin, Hromkovic, Juraj, Keller Lucia und Steffen Bjoern: Einfuehrung in die Kryptologie. Vieweg +Teubner, Wiesbaden 2010. Hromkovic, Juraj: Sieben Wunder der Informatik: Eine Reise an die Grenze des Machbaren, mit Aufgaben und Lösungen. 2. Auflage. Vieweg + Teubner Verlag, Wiesbaden 2009. | ||||
Prerequisites / Notice | Zu ausgewählten Kapiteln der Lehrveranstaltung wird umfangreiches Begleitmaterial abgegeben, das Teil des Prüfungsstoffs bildet. | ||||
272-0103-00L | Mentored Work Subject Didactics Computer Science A Mentored Work Subject Didactics in Computer Science for TC, Teaching Diploma and Teaching Diploma Computer Science as Minor Subject | 2 credits | 4A | J. Hromkovic, G. Serafini | |
Abstract | In their mentored work on subject didactics, students put into practice the contents of the subject-didactics lectures and go into these in greater depth. Under supervision, they compile tuition materials that are conducive to learning and/or analyse and reflect on certain topics from a subject-based and pedagogical angle. | ||||
Learning objective | The objective is for the students: - to be able to familiarise themselves with a tuition topic by consulting different sources, acquiring materials and reflecting on the relevance of the topic and the access they have selected to this topic from a specialist, subject-didactics and pedagogical angle and potentially from a social angle too. - to show that they can independently compile a tuition sequence that is conducive to learning and develop this to the point where it is ready for use. | ||||
Content | Thematische Schwerpunkte Die Gegenstände der mentorierten Arbeit in Fachdidaktik stammen in der Regel aus dem gymnasialen Unterricht. Lernformen Alle Studierenden erhalten ein individuelles Thema und erstellen dazu eine eigenständige Arbeit. Sie werden dabei von ihrer Betreuungsperson begleitet. Gegebenenfalls stellen sie ihre Arbeit oder Aspekte daraus in einem Kurzvortrag vor. Die mentorierte Arbeit ist Teil des Portfolios der Studierenden. | ||||
Lecture notes | Eine kurze Anleitung zur mentorierten Arbeit in Fachdidaktik wird zur Verfügung gestellt. | ||||
Literature | Die Literatur ist themenspezifisch. Die Studierenden beschaffen sie sich in der Regel selber (siehe Lernziele). In besonderen Fällen wird sie vom Betreuer zur Verfügung gestellt. | ||||
Prerequisites / Notice | Die Arbeit sollte vor Beginn des Praktikums abgeschlossen werden. | ||||
272-0104-00L | Mentored Work Subject Didactics Computer Science B Mentored Work Subject Didactics in Computer Science for Teaching Diploma and for students upgrading TC to Teaching Diploma. | 2 credits | 4A | J. Hromkovic, G. Serafini | |
Abstract | In their mentored work on subject didactics, students put into practice the contents of the subject-didactics lectures and go into these in greater depth. Under supervision, they compile tuition materials that are conducive to learning and/or analyse and reflect on certain topics from a subject-based and pedagogical angle. | ||||
Learning objective | The objective is for the students: - to be able to familiarise themselves with a tuition topic by consulting different sources, acquiring materials and reflecting on the relevance of the topic and the access they have selected to this topic from a specialist, subject-didactics and pedagogical angle and potentially from a social angle too. - to show that they can independently compile a tuition sequence that is conducive to learning and develop this to the point where it is ready for use. | ||||
Content | Thematische Schwerpunkte Die Gegenstände der mentorierten Arbeit in Fachdidaktik stammen in der Regel aus dem gymnasialen Unterricht. Lernformen Alle Studierenden erhalten ein individuelles Thema und erstellen dazu eine eigenständige Arbeit. Sie werden dabei von ihrer Betreuungsperson begleitet. Gegebenenfalls stellen sie ihre Arbeit oder Aspekte daraus in einem Kurzvortrag vor. Die mentorierte Arbeit ist Teil des Portfolios der Studierenden. | ||||
Lecture notes | Eine kurze Anleitung zur mentorierten Arbeit in Fachdidaktik wird zur Verfügung gestellt. | ||||
Literature | Die Literatur ist themenspezifisch. Die Studierenden beschaffen sie sich in der Regel selber (siehe Lernziele). In besonderen Fällen wird sie vom Betreuer zur Verfügung gestellt. | ||||
Prerequisites / Notice | Die Arbeit sollte vor Beginn des Praktikums abgeschlossen werden. | ||||
272-0202-00L | Professional Exercises | 2 credits | 4U | G. Serafini, J. Hromkovic | |
Abstract | In the course Professional Exercises the students achieve additional school-relevant experiences. The students carry out individually specified, practice related projects, in which they support, document or reflect on learning processes. | ||||
Learning objective | |||||
Content | The course Professional Exercises offers the opportunity for additional school-relevant activities related to practice. The students are supported by the lecturers or by experienced teachers. They assist teachers at school, they create training systems and tests, correct the written homework of pupils and evaluate the progress of a class. The students create explanations and detailed solutions to exercises with respect to the actual knowledge of the pupils. A written assignment states the exact scope of the activity. | ||||
272-0203-00L | Teaching Internship in Computer Science Teaching Internship Computer Science for Teaching Diploma Computer Science as Major Subject | 8 credits | 17P | J. Hromkovic, G. Serafini | |
Abstract | The teaching practice takes in 50 lessons: 30 are taught by the students, and the students sit in on 20 lessons. The teaching practice lasts 4-6 weeks. It gives students the opportunity to implement the contents of their specialist-subject, educational science and subject-didactics training in the classroom. Students also conduct work assignments in parallel to their teaching practice. | ||||
Learning objective | - Students use their specialist-subject, educational-science and subject-didactics training to draw up concepts for teaching. - They are able to assess the significance of tuition topics in their subject from different angles (including interdisciplinary angles) and impart these to their pupils. - They acquire the skills of the teaching trade. - They practise finding the balance between instruction and openness so that pupils can and, indeed, must make their own cognitive contribution. - They learn to assess pupils' work. - Together with the teacher in charge of their teacher training, the students constantly evaluate their own performance. | ||||
Content | Die Studierenden sammeln Erfahrungen in der Unterrichtsführung, der Auseinandersetzung mit Lernenden, der Klassenbetreuung und der Leistungsbeurteilung. Zu Beginn des Praktikums plant die Praktikumslehrperson gemeinsam mit dem/der Studierenden das Praktikum und die Arbeitsaufträge. Die schriftlich dokumentierten Ergebnisse der Arbeitsaufträge sind Bestandteil des Portfolios der Studierenden. Anlässlich der Hospitationen erläutert die Praktikumslehrperson ihre fachlichen, fachdidaktischen und pädagogischen Überlegungen, auf deren Basis sie den Unterricht geplant hat und tauscht sich mit dem/der Studierenden aus. Die von dem/der Studierenden gehaltenen Lektionen werden vor- und nachbesprochen. Die Praktikumslehrperson sorgt ausserdem dafür, dass der/die Studierende Einblick in den schulischen Alltag erhält und die vielfältigen Verpflichtungen einer Lehrperson kennen lernt. | ||||
Literature | Wird von der Praktikumslehrperson bestimmt. | ||||
Prerequisites / Notice | Findet in der Regel am Schluss der Ausbildung, vor Ablegung der Prüfungslektionen statt. | ||||
272-0204-00L | Teaching Internship in Computer Science II Teaching Internship for students upgrading TC to Teaching Diploma. | 4 credits | 9P | J. Hromkovic, G. Serafini | |
Abstract | This is a supplement to the Teaching Internship required to obtain a Master of Advanced Studies in Secondary and Higher Education in the corresponding subject. It is aimed at enlarging the already acquired teaching experience. Students observe 10 lessons and teach 15 lessons independently. | ||||
Learning objective | Die Studierenden können die Bedeutung von Unterrichtsthemen in ihrem Fach unter verschiedenen Blickwinkeln einschätzen. Sie kennen und beherrschen das unterrichtliche Handwerk. Sie können ein gegebenes Unterrichtsthema für eine Gruppe von Lernenden fachlich und didaktisch korrekt strukturieren und in eine adäquate Lernumgebung umsetzen. Es gelingt ihnen, die Balance zwischen Anleitung und Offenheit zu finden, sodass die Lernenden sowohl über den nötigen Freiraum wie über ausreichend Orientierung verfügen, um aktiv und effektiv flexibel nutzbares (Fach-)Wissen zu erwerben. | ||||
Content | Das Aufbaupraktikum richtet sich an Studierende, die bereits das Didaktik-Zertifikat in ihrem Fach erworben haben und nun eine Aufbauausbildung zum Master of Advanced Studies in Secondary and Higher Education absolvieren. In diesem zusätzlichen Praktikum sollen die Studierenden vertiefte unterrichtliche Erfahrungen machen. Auf der Grundlage der zusätzlich erworbenen Kenntnisse und mit Hilfe der ihnen jetzt zu Verfügung stehenden Instrumente analysieren sie verschiedene Aspekte des hospitierten Unterrichts. In dem von ihnen selbst gestalteten Unterricht nutzen sie beim Entwurf, bei der Durchführung und der Beurteilung ihrer Arbeit insbesondere die zusätzlich gewonnen Erkenntnisse aus der allgemeinen und fachdidaktischen Lehr- und Lernforschung. | ||||
272-0205-01L | Examination Lesson I in Computer Science Simultaneous enrolment in "Examination Lesson II in Computer Science" (272-0205-02L) is compulsory. | 1 credit | 2P | J. Hromkovic, G. Serafini | |
Abstract | In the context of an examination lesson conducted and graded at a high school, the candidates provide evidence of the subject-matter-based and didactic skills they have acquired in the course of their training. | ||||
Learning objective | On the basis of a specified topic, the candidate shows that they are in a position - to develop and conduct teaching that is conducive to learning at high school level, substantiating it in terms of the subject-matter and from the didactic angle - to analyze the tuition they have given with regard to its strengths and weaknesses, and outline improvements. | ||||
Content | Die Studierenden erfahren das Lektionsthema in der Regel eine Woche vor dem Prüfungstermin. Von der zuständigen Lehrperson erhalten sie Informationen über den Wissensstand der zu unterrichtenden Klasse und können sie vor dem Prüfungstermin besuchen. Sie erstellen eine Vorbereitung gemäss Anleitung und reichen sie bis am Vortrag um 12 Uhr den beiden Prüfungsexperten ein. Die gehaltene Lektion wird kriteriumsbasiert beurteilt. Die Beurteilung umfasst auch die schriftliche Vorbereitung und eine mündliche Reflexion des Kandidaten/der Kandidatin über die gehaltene Lektion im Rahmen eines kurzen Kolloquiums. | ||||
Lecture notes | Dokument: Schriftliche Vorbereitung für Prüfungslektionen. | ||||
Prerequisites / Notice | Nach Abschluss der übrigen Ausbildung. | ||||
272-0205-02L | Examination Lesson II in Computer Science Simultaneous enrolment in "Examination Lesson I in Computer Science" (272-0205-01L) is compulsory. | 1 credit | 2P | J. Hromkovic, G. Serafini | |
Abstract | In the context of an examination lesson conducted and graded at a high school, the candidates provide evidence of the subject-matter-based and didactic skills they have acquired in the course of their training. | ||||
Learning objective | On the basis of a specified topic, the candidate shows that they are in a position - to develop and conduct teaching that is conducive to learning at high school level, substantiating it in terms of the subject-matter and from the didactic angle - to analyze the tuition they have given with regard to its strengths and weaknesses, and outline improvements. | ||||
Content | Die Studierenden erfahren das Lektionsthema in der Regel eine Woche vor dem Prüfungstermin. Von der zuständigen Lehrperson erhalten sie Informationen über den Wissensstand der zu unterrichtenden Klasse und können sie vor dem Prüfungstermin besuchen. Sie erstellen eine Vorbereitung gemäss Anleitung und reichen sie bis am Vortag um 12 Uhr den beiden Prüfungsexperten ein. Die gehaltene Lektion wird kriteriumsbasiert beurteilt. Die Beurteilung umfasst auch die schriftliche Vorbereitung und eine mündliche Reflexion des Kandidaten/ der Kandidatin über die gehaltene Lektion im Rahmen eines kurzen Kolloquiums. | ||||
Lecture notes | Dokument: Schriftliche Vorbereitung für Prüfungslektionen. | ||||
Prerequisites / Notice | Nach Abschluss der übrigen Ausbildung. | ||||
272-0300-00L | Algorithmics for Hard Problems Does not take place this semester. This course d o e s n o t include the Mentored Work Specialised Courses with an Educational Focus in Computer Science A. | 4 credits | 2V + 1U | J. Hromkovic | |
Abstract | This course unit looks into algorithmic approaches to the solving of hard problems. The seminar is accompanied by a comprehensive reflection upon the significance of the approaches presented for computer science tuition at high schools. | ||||
Learning objective | To systematically acquire an overview of the methods for solving hard problems. | ||||
Content | First, the concept of hardness of computation is introduced (repeated for the computer science students). Then some methods for solving hard problems are treated in a systematic way. For each algorithm design method, it is discussed what guarantees it can give and how we pay for the improved efficiency. | ||||
Lecture notes | Unterlagen und Folien werden zur Verfügung gestellt. | ||||
Literature | J. Hromkovic: Algorithmics for Hard Problems, Springer 2004. R. Niedermeier: Invitation to Fixed-Parameter Algorithms, 2006. F. Fomin, D. Kratsch: Exact Exponential Algorithms, 2010. | ||||
272-0301-00L | Methods for Design of Random Systems This course d o e s n o t include the Mentored Work Specialised Courses with an Educational Focus in Computer Science B. | 4 credits | 2V + 1U | J. Hromkovic, H.‑J. Böckenhauer, R. Kralovic | |
Abstract | The students should get a deep understanding of the notion of randomness and its usefulness. Using basic elements probability theory and number theory the students will discover randomness as a source of efficiency in algorithmic. The goal is to teach the paradigms of design of randomized algorithms. | ||||
Learning objective | To understand the computational power of randomness and to learn the basic methods for designing randomized algorithms | ||||
Lecture notes | J. Hromkovic: Randomisierte Algorithmen, Teubner 2004. J.Hromkovic: Design and Analysis of Randomized Algorithms. Springer 2006. J.Hromkovic: Algorithmics for Hard Problems, Springer 2004. | ||||
Literature | J. Hromkovic: Randomisierte Algorithmen, Teubner 2004. J.Hromkovic: Design and Analysis of Randomized Algorithms. Springer 2006. J.Hromkovic: Algorithmics for Hard Problems, Springer 2004. | ||||
272-0400-00L | Mentored Work Specialised Courses in the Respective Subject with Educational Focus Computer Sc A | 2 credits | 4A | J. Hromkovic, G. Serafini | |
Abstract | In the mentored work on their subject specialisation, students link high-school and university aspects of the subject, thus strengthening their teaching competence with regard to curriculum decisions and the future development of the tuition. They compile texts under supervision that are directly comprehensible to the targeted readers - generally specialist-subject teachers at high-school level. | ||||
Learning objective | The aim is for the students - to familiarise themselves with a new topic by obtaining material and studying the sources, so that they can selectively extend their specialist competence in this way. - to independently develop a text on the topic, with special focus on its mathematical comprehensibility in respect of the level of knowledge of the targeted readership. - To try out different options for specialist further training in their profession. | ||||
Content | Thematische Schwerpunkte: Die mentorierte Arbeit in FV besteht in der Regel in einer Literaturarbeit über ein Thema, das einen Bezug zum gymnasialem Unterricht oder seiner Weiterentwicklung hat. Die Studierenden setzen darin Erkenntnisse aus den Vorlesungen in FV praktisch um. Lernformen: Alle Studierenden erhalten ein individuelles Thema und erstellen dazu eine eigenständige Arbeit. Sie werden dabei von ihrer Betreuungsperson begleitet. Gegebenenfalls stellen sie ihre Arbeit oder Aspekte daraus in einem Kurzvortrag vor. Die mentorierte Arbeit ist Teil des Portfolios der Studierenden. | ||||
Lecture notes | Eine Anleitung zur mentorierten Arbeit in FV wird zur Verfügung gestellt. | ||||
Literature | Die Literatur ist themenspezifisch. Sie muss je nach Situation selber beschafft werden oder wird zur Verfügung gestellt. | ||||
Prerequisites / Notice | Die Arbeit sollte vor Beginn des Praktikums abgeschlossen werden. | ||||
272-0401-00L | Mentored Work Specialised Courses in the Respective Subject with Educational Focus Computer Sc B | 2 credits | 4A | J. Hromkovic, G. Serafini | |
Abstract | In the mentored work on their subject specialisation, students link high-school and university aspects of the subject, thus strengthening their teaching competence with regard to curriculum decisions and the future development of the tuition. They compile texts under supervision that are directly comprehensible to the targeted readers - generally specialist-subject teachers at high-school level. | ||||
Learning objective | The aim is for the students - to familiarise themselves with a new topic by obtaining material and studying the sources, so that they can selectively extend their specialist competence in this way. - to independently develop a text on the topic, with special focus on its mathematical comprehensibility in respect of the level of knowledge of the targeted readership. - To try out different options for specialist further training in their profession. | ||||
Content | Thematische Schwerpunkte: Die mentorierte Arbeit in FV besteht in der Regel in einer Literaturarbeit über ein Thema, das einen Bezug zum gymnasialem Unterricht oder seiner Weiterentwicklung hat. Die Studierenden setzen darin Erkenntnisse aus den Vorlesungen in FV praktisch um. Lernformen: Alle Studierenden erhalten ein individuelles Thema und erstellen dazu eine eigenständige Arbeit. Sie werden dabei von ihrer Betreuungsperson begleitet. Gegebenenfalls stellen sie ihre Arbeit oder Aspekte daraus in einem Kurzvortrag vor. Die mentorierte Arbeit ist Teil des Portfolios der Studierenden. | ||||
Lecture notes | Eine Anleitung zur mentorierten Arbeit in FV wird zur Verfügung gestellt. | ||||
Literature | Die Literatur ist themenspezifisch. Sie muss je nach Situation selber beschafft werden oder wird zur Verfügung gestellt. | ||||
Prerequisites / Notice | Die Arbeit sollte vor Beginn des Praktikums abgeschlossen werden. | ||||
401-9901-00L | Mentored Work Subject Didactics Computational Science and Engineering Only for students who enrolled before HS 2011 into TC. | 2 credits | 4A | J. Hromkovic, G. Serafini | |
Abstract | In their mentored work on subject didactics, students put into practice the contents of the subject-didactics lectures and go into these in greater depth. Under supervision, they compile tuition materials that are conducive to learning and/or analyse and reflect on certain topics from a subject-based and pedagogical angle. | ||||
Learning objective | The objective is for the students: - to be able to familiarise themselves with a tuition topic by consulting different sources, acquiring materials and reflecting on the relevance of the topic and the access they have selected to this topic from a specialist, subject-didactics and pedagogical angle and potentially from a social angle too. - to show that they can independently compile a tuition sequence that is conducive to learning and develop this to the point where it is ready for use. | ||||
Content | Thematische Schwerpunkte Die Gegenstände der mentorierten Arbeit in Fachdidaktik stammen in der Regel aus dem gymnasialen Unterricht. Lernformen Alle Studierenden erhalten ein individuelles Thema und erstellen dazu eine eigenständige Arbeit. Sie werden dabei von ihrer Betreuungsperson begleitet. Gegebenenfalls stellen sie ihre Arbeit oder Aspekte daraus in einem Kurzvortrag vor. Die mentorierte Arbeit ist Teil des Portfolios der Studierenden. | ||||
Lecture notes | Eine kurze Anleitung zur mentorierten Arbeit in Fachdidaktik wird zur Verfügung gestellt. | ||||
Literature | Die Literatur ist themenspezifisch. Die Studierenden beschaffen sie sich in der Regel selber (siehe Lernziele). In besonderen Fällen wird sie vom Betreuer zur Verfügung gestellt. | ||||
Prerequisites / Notice | Die Arbeit sollte vor Beginn des Praktikums abgeschlossen werden. | ||||
401-9902-00L | Mentored Work Specialised Courses in the Respective Subject with an Educational Focus CSE | 2 credits | 4A | J. Hromkovic, G. Serafini | |
Abstract | In the mentored work on their subject specialisation, students link high-school and university aspects of the subject, thus strengthening their teaching competence with regard to curriculum decisions and the future development of the tuition. They compile texts under supervision that are directly comprehensible to the targeted readers - generally specialist-subject teachers at high-school level. | ||||
Learning objective | The aim is for the students - to familiarise themselves with a new topic by obtaining material and studying the sources, so that they can selectively extend their specialist competence in this way. - to independently develop a text on the topic, with special focus on its mathematical comprehensibility in respect of the level of knowledge of the targeted readership. - To try out different options for specialist further training in their profession. | ||||
Content | Thematische Schwerpunkte: Die mentorierte Arbeit in FV besteht in der Regel in einer Literaturarbeit über ein Thema, das einen Bezug zum gymnasialem Unterricht oder seiner Weiterentwicklung hat. Die Studierenden setzen darin Erkenntnisse aus den Vorlesungen in FV praktisch um. Lernformen: Alle Studierenden erhalten ein individuelles Thema und erstellen dazu eine eigenständige Arbeit. Sie werden dabei von ihrer Betreuungsperson begleitet. Gegebenenfalls stellen sie ihre Arbeit oder Aspekte daraus in einem Kurzvortrag vor. Die mentorierte Arbeit ist Teil des Portfolios der Studierenden. | ||||
Lecture notes | Eine Anleitung zur mentorierten Arbeit in FV wird zur Verfügung gestellt. | ||||
Literature | Die Literatur ist themenspezifisch. Sie muss je nach Situation selber beschafft werden oder wird zur Verfügung gestellt. | ||||
Prerequisites / Notice | Die Arbeit sollte vor Beginn des Praktikums abgeschlossen werden. | ||||
401-9907-00L | Teaching Internship Including Examination Lessons Computational Science and Engineering Teaching Internship Computational Science and Engineering for TC. Only for students who enrolled before HS 2011 into TC. The teaching internship can only be visited if all other courses of TC have been completed. Repetition of the teaching internship is no possible, also if the examination lessons have to be repeated. | 4 credits | 9P | J. Hromkovic, G. Serafini | |
Abstract | Students apply the insights, abilities and skills they have acquired within the context of an educational institution. They observe 10 lessons and teach 20 lessons independently. Two of them are as assessed as Examination Lessons. | ||||
Learning objective | - Students use their specialist-subject, educational-science and subject-didactics training to draw up concepts for teaching. - They are able to assess the significance of tuition topics for their subject from different angles (including interdisciplinary angles) and impart these to their pupils. - They learn the skills of the teaching trade. - They practise finding the balance between instruction and openness so that pupils can and, indeed, must make their own cognitive contribution. - They learn to assess pupils' work. - Together with the teacher in charge of their teacher training, the students constantly evaluate their own performance. | ||||
Content | Die Studierenden sammeln Erfahrungen in der Unterrichtsführung, der Auseinandersetzung mit Lernenden, der Klassenbetreuung und der Leistungsbeurteilung. Zu Beginn des Praktikums plant die Praktikumslehrperson gemeinsam mit dem/der Studierenden das Praktikum und die Arbeitsaufträge. Die schriftlich dokumentierten Ergebnisse der Arbeitsaufträge sind Bestandteil des Portfolios der Studierenden. Anlässlich der Hospitationen erläutert die Praktikumslehrperson ihre fachlichen, fachdidaktischen und pädagogischen Überlegungen, auf deren Basis sie den Unterricht geplant hat und tauscht sich mit dem/der Studierenden aus. Die von dem/der Studierenden gehaltenen Lektionen werden vor- und nachbesprochen. Die Themen für die beiden Prüfungslektionen am Schluss des Praktikums erfahren die Studierenden in der Regel eine Woche vor dem Prüfungstermin. Sie erstellen eine Vorbereitung gemäss Anleitung und reichen sie bis am Vortrag um 12 Uhr den beiden Prüfungsexperten (Fachdidaktiker/-in, Departementsvertreter/-in) ein. Die gehaltenen Lektionen werden kriteriumsbasiert beurteilt. Die Beurteilung umfasst auch die schriftliche Vorbereitung und eine mündliche Reflexion des Kandidaten/der Kandidatin über die gehaltenen Lektionen im Rahmen eines kurzen Kolloquiums. | ||||
Lecture notes | Dokument: schriftliche Vorbereitung für Prüfungslektionen. | ||||
Literature | Wird von der Praktikumslehrperson bestimmt. | ||||
401-9908-00L | Teaching Internship Including Examination Lessons Computational Science and Engineering Teaching Internship Computational Science and Engineering for TC. Only for students who enrolled from HS 2011 on into TC. The teaching internship can just be visited if all other courses of TC are completed. Repetition of the teaching internship is excluded even if the examination lessons are to be repeated. | 6 credits | 13P | J. Hromkovic, G. Serafini | |
Abstract | Students apply the insights, abilities and skills they have acquired within the context of an educational institution. They observe 10 lessons and teach 20 lessons independently. Two of them are as assessed as Examination Lessons. | ||||
Learning objective | - Students use their specialist-subject, educational-science and subject-didactics training to draw up concepts for teaching. - They are able to assess the significance of tuition topics for their subject from different angles (including interdisciplinary angles) and impart these to their pupils. - They learn the skills of the teaching trade. - They practise finding the balance between instruction and openness so that pupils can and, indeed, must make their own cognitive contribution. - They learn to assess pupils' work. - Together with the teacher in charge of their teacher training, the students constantly evaluate their own performance. | ||||
Content | Die Studierenden sammeln Erfahrungen in der Unterrichtsführung, der Auseinandersetzung mit Lernenden, der Klassenbetreuung und der Leistungsbeurteilung. Zu Beginn des Praktikums plant die Praktikumslehrperson gemeinsam mit dem/der Studierenden das Praktikum und die Arbeitsaufträge. Die schriftlich dokumentierten Ergebnisse der Arbeitsaufträge sind Bestandteil des Portfolios der Studierenden. Anlässlich der Hospitationen erläutert die Praktikumslehrperson ihre fachlichen, fachdidaktischen und pädagogischen Überlegungen, auf deren Basis sie den Unterricht geplant hat und tauscht sich mit dem/der Studierenden aus. Die von dem/der Studierenden gehaltenen Lektionen werden vor- und nachbesprochen. Die Themen für die beiden Prüfungslektionen am Schluss des Praktikums erfahren die Studierenden in der Regel eine Woche vor dem Prüfungstermin. Sie erstellen eine Vorbereitung gemäss Anleitung und reichen sie bis am Vortrag um 12 Uhr den beiden Prüfungsexperten (Fachdidaktiker/-in, Departementsvertreter/-in) ein. Die gehaltenen Lektionen werden kriteriumsbasiert beurteilt. Die Beurteilung umfasst auch die schriftliche Vorbereitung und eine mündliche Reflexion des Kandidaten/der Kandidatin über die gehaltenen Lektionen im Rahmen eines kurzen Kolloquiums. | ||||
Lecture notes | Dokument: schriftliche Vorbereitung für Prüfungslektionen. | ||||
Literature | Wird von der Praktikumslehrperson bestimmt. | ||||
851-0240-16L | Current Research on MINT Learning | 1 credit | 1K | E. Stern, E. Hafen, J. Hromkovic, N. Hungerbühler, A. Togni, A. Vaterlaus | |
Abstract | This colloquium focusses on the presentation of research projects conducted by the professorships participating in the competence center EducETH which concern learning in the STEM subjects. STEM stands for science, technology, engineering, and mathematics. Doctoral students and postdoctoral researchers will present their current projects and theoretical and methodological aspects will be discussed | ||||
Learning objective | Participants are exemplarily introduced to different research methods used in research on learning and instruction and learn to weigh advantages and disadvantages of these approaches. |