Michael Ristow: Katalogdaten im Herbstsemester 2021 |
Name | Herr Dr. Michael Ristow |
Lehrgebiet | Energiestoffwechsel |
Adresse | Charité - CCM - CC13 - IEED Hessische Str. 3-4 Inst. f. Exp. Endo/Diabetologie 10115 Berlin GERMANY |
Departement | Gesundheitswissenschaften und Technologie |
Beziehung | Ordentlicher Professor |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |
---|---|---|---|---|---|
376-0303-00L | Colloquium in Translational Science (Autumn Semester) | 1 KP | 1K | M. Ristow, A. Alimonti, N. Cesarovic, C. Ewald, V. Falk, J. Goldhahn, K. Maniura, R. M. Rossi, S. Schürle-Finke, G. Shivashankar, E. Vayena, V. Vogel | |
Kurzbeschreibung | Current topics in translational medicine presented by speakers from academia and industry. | ||||
Lernziel | Getting insight into actual areas and problems of translational medicine. | ||||
Inhalt | Timely and concise presentations of postgraduate students, post-docs, senior scientists, professors, as well as external guests from both academics and industry will present topics of their interest related to translational medicine. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | No compulsory prerequisites, but student should have basic knowledge about biomedical research. | ||||
376-1723-00L | Big Data Analysis in Biomedical Research | 4 KP | 2V + 2U | E. Araldi, M. Ristow | |
Kurzbeschreibung | Biomedical datasets are increasing in size and complexity, and discoveries arising from their analysis have important implications in human health and biotechnological advances. While the potential of biomedical dataset analysis is considerable, preclinical researchers often lack the computational tools to analyze them. This course will provide the basis of data analysis of large biomedical data | ||||
Lernziel | This course aims to provide practical tools to analyze large biomedical datasets, and it is tailored towards experimental researchers in the life sciences with minimal prior programming experience, but with a strong interest in exploring big data to solve own research problems. Through theoretical classes, practical demonstrations, in class exercises and homework, the participants will master computational methods to independently manipulate large datasets, effectively visualize big data, and analyze it with appropriate statistical tools and machine learning approaches. For the final assessment, students will conduct an independent data analysis project based on a biomedical problem of their choosing and using publicly available population-based biomedical datasets. | ||||
Inhalt | While learning the programming skills needed to manipulate and visualize the data, participants will learn the statistical and modeling approaches for big data analysis. The course will cover: •Basis of Python programming and UNIX; •High performance computing; •Manipulation and cleaning of large datasets with Pandas; •Visualization tools (Matplotlib, Seaborn); •Machine learning and numerical libraries (SciPy, NumPy, Statsmodels, Scikit-Learn). •Statistical analysis and modeling of big data, and applications to biomedical datasets (statistical learning, distributions, linear and logistic regressions, principal component analysis, clustering, classification, time series analysis, tree-based methods, predictive models). | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Basic understanding of mathematics and statistics, as taught in basic courses at the Bachelor`s level. | ||||
377-0503-01L | Später Lebenszyklus Nur für Humanmedizin BSc | 1 KP | 1V | M. Ristow, J. Goldhahn, R. W. Kressig, M. Martin, weitere Dozierende | |
Kurzbeschreibung | Grundlagen und Bedeutung des Alterungsprozesses, sowie dessen biochemische, physiologische und evolutionäre Grundlagen. Einblicke in dessen individuelle und ökonomische Bedeutung, sowie in Möglichkeiten der interventionellen und pharmakologischen Intervention. | ||||
Lernziel | Nach erfolgreichem Anschluss des Moduls sollen die Studierenden in der Lage sein 1. Die biologischen Grundlagen des Alterungsprozesses zu beschreiben; 2. Physikalische und pharmakologische Interventionsmöglichkeiten hieraus herzuleiten und zu beschreiben; 3. Die soziale und psychologische Bedeutung des Alterns im ambulanten Setting einzuschätzen; 4. Die humanmedizinischen Herausforderungen der Altersmedizin und Geriatrie im stationären Setting zu benennen; 5. Altersspezifische Unterschiede in der diagnostischen und therapeutischen Herangehensweise zu identifizieren. | ||||
Inhalt | Grundlagen und Bedeutung des Alterungsprozesses, sowie dessen biochemische, physiologische und evolutionäre Grundlagen. Einblicke in dessen individuelle und ökonomische Bedeutung, sowie in Möglichkeiten der interventionellen und pharmakologischen Intervention. | ||||
Voraussetzungen / Besonderes | Voraussetzung: LE 377-0105-00L Bewegungsapparat LE 377-0107-00L Nervensystem LE 377-0201-00L Herz-Kreislauf-System LE 377-0203-00L Atmungs-System LE 377-0205-00L Nieren und Homöostase LE 377-0301-01L Blut, Immunsystem LE 377-0301-02L Ernährung und Verdauung LE 377-0301-03L Endokrinologie, Stoffwechsel LE 377-0401-00L Sinnesorgane LE 377-0403-00L Haut und Anhangsorgane | ||||
752-6306-AAL | Physiology and Anatomy II Belegung ist NUR erlaubt für MSc Studierende, die diese Lerneinheit als Auflagenfach verfügt haben. Alle andere Studierenden (u.a. auch Mobilitätsstudierende, Doktorierende) können diese Lerneinheit NICHT belegen. | 3 KP | 6R | D. Burdakov, M. Ristow | |
Kurzbeschreibung | Imparts a basic understanding of physiology and anatomy in man, focusing on the close interrelations between morphology and function of the human organism. This is fostered by discussing all subjects from a functional point of view. A major topic of the lecture is food intake and digestion with its correlated endocrine and metabolic processes. | ||||
Lernziel | After this course the students are able to understand basic principles of systems physiology and the mechanisms of the function of the major organ systems. |