Daniela Latorre: Katalogdaten im Frühjahrssemester 2024 |
Name | Frau Dr. Daniela Latorre |
Adresse | Institut für Mikrobiologie ETH Zürich, HCI F 401 Vladimir-Prelog-Weg 1-5/10 8093 Zürich SWITZERLAND |
latorred@biol.ethz.ch | |
Departement | Gesundheitswissenschaften und Technologie |
Beziehung | Dozentin |
Nummer | Titel | ECTS | Umfang | Dozierende | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
551-0396-01L | Immunology ![]() Number of participants limited to 50. Prerequisites: Attendance of the concept courses Immunology I (551-0317-00L) and Immunology II (551-0318-00L) The enrolment is done by the D-BIOL study administration. | 6 KP | 7P | A. Oxenius, M. Kopf, D. Latorre, B. Ludewig, N. Pikor, F. Sallusto, M. van den Broek | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurzbeschreibung | Dieser Blockkurs in Immunologie vermittelt einen breiten Einblick und eine Einführung in praktisches Immunologisches Arbeiten sowie theoretische Vertiefungen in ausgewählten Gebieten der Immunologie. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lernziel | Das Ziel des Blockkurses ist das Erlernen verschiedener immunologischer Techniken und umfasst die experimentelle Durchführung als auch Analyse und Interpretation der experimentellen Daten. Begleitet wird der praktische Teil von vertiefenden Vorlesungen in ausgewählten Gebieten der Immunologie, welche auf dem Inhalt des Immunologie-Konzeptkurses basieren. Selbständiges Erarbeiten und Präsentieren von Publikationen durch die Studenten bietet Grundlage für wissenschafltiche Diskussionen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inhalt | Praktische Arbeiten: Zellkultur, Isolation hämatopoietische Stammzellen und Differenzierung von Makrophagen und dendritischen Zellen, Aktivierung und Zytokinproduktion durch Makrophagen und dendritische Zellen, 51Cr release assay, VSV Neutralisationsassay, Durchflusszytometrie, Proliferationsexperimente, SEREX, Intrazelluläres Zytokinstaining, Immunhistologie und Fluoreszenzmikroskopie, MACS, Zytokin-Bioassays, Phagozytose, Proteosomale Prozessierung Vertiefende Vorlesungen: Immune responses to pathogens, Vaccination and B cells, Tolerance & Autoimmunity, Antigen processing & presentation, Pattern recognition, NK cells, Generation of (TCR) tg or ko mice, Antigen screening and definition | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skript | Ein Skript wird vor Kursbeginn online abrufbar sein (link wird im Immunologie-konzeptkurs bekannt gegeben, 551-0318-00L). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voraussetzungen / Besonderes | Voraussetzung für die Anmeldung zum Kurs ist der Besuch der Immunologie-Konzeptvorlesungen 551-0317-00L und 551-0318-00L. Leistungskontrolle erfolgt individuell durch die beteiligten Dozenten. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kompetenzen![]() |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
752-6450-00L | Food, Microbiota and Immunity: Debating the Evidence ![]() | 3 KP | 2G | E. Slack, M. Arnoldini, T. Keys, D. Latorre | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurzbeschreibung | In this course, students will learn the basic skills required to find, analyze and evaluate the scientific evidence behind common health claims linking food, the intestinal microbiota and immune system function (e.g. Increased hygiene and allergic diseases). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lernziel | The overall objective if this course is that students will be able to create a persuasive evidence-based critique of health-claims linking food, the microbiota and immunity. This is broken down into the following learning objectives: [LO1] Find, critically interpret, evaluate and discuss primary literature [LO2] Recognize situations where scientific integrity is compromised, both in scientific practice and scientific communication, and develop a framework for responding. [LO3] Effectively communicate scientific evidence to a lay audience. [LO4] Develop a nuanced and critical understanding of the interaction between diet, the microbiota and the immune system. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inhalt | Semester week 1-4 Lectures and active learning sequences. Students learn the skills required to actively and responsibly participate in scientific debates week 5-14 Two-week programme of topic preparation (week A) and student-led debates (week B). One-on-one tutorials for the presenting students are offered in the week preceding their presentation. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatur | To be provided for each debating topic, 2 weeks prior to the debate | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voraussetzungen / Besonderes | Students should have a knowledge level at least equivalent to completing Immunology I and Microbiology/ "Lebensmittel-Mikrobiologie I". | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kompetenzen![]() |
|