Statistik I (für Biologie/Biochemie – Chem. Biologie/Pharmazeutische Wiss./HST/Humanmedizin)
Groups are selected in myStudies. Di 12-13 oder Di 13-14 für Studiengang Gesundheitswissenschaften und Technologie. Di 14-15 oder Di 15-16 für Studiengang Biochemie – Chemische Biologie. Mi 10-11 für Studiengang Humanmedizin. Mi 15-16 (oder Mi 14-15) für Studiengänge Biologie bzw. Pharmazeutische Wissenschaften.
Introduction to basic methods and fundamental concepts of statistics and probability theory for non-mathematicians. The concepts are presented on the basis of some descriptive examples.
Learning objective
Grundverständnis für die Gesetze des Zufalls und des Denkens in Wahrscheinlichkeiten. Kenntnis von Methoden zur Darstellung von Daten und zu ihrer quantitativen Interpretation unter Berücksichtigung der statistischen Unsicherheit.
Content
Modelle und Statistik für Zähldaten: Diskrete Wahrscheinlichkeitsmodelle, Binomial-Verteilung, Tests und Vertrauensintervalle für eine Wahrscheinlichkeit, Poisson-Verteilung und deren Statistik, weitere Verteilungen. Modelle und Statistik für Messdaten: Beschreibende Statistik, Zufallsvariablen mit Dichten, t-Test und Wilcoxon-Test und zugehörige Vertrauensintervalle. Regression: Das Modell der linearen Regression, Tests und Vertrauensintervalle, Residuenanalyse.
Lecture notes
Es steht ein kurzes Skript zur Verfügung.
Literature
- W. A. Stahel, Statistische Datenanalyse: Eine Einführung für Naturwissenschaftler, 5. Aufl., Vieweg, Braunschweig/Wiesbaden, 2007
Prerequisites / Notice
Voraussetzungen: Grundlegende Mathematik-Kenntnisse wie sie im ersten Semester erworben werden.
Competencies
Subject-specific Competencies
Concepts and Theories
assessed
Techniques and Technologies
assessed
Method-specific Competencies
Analytical Competencies
assessed
Decision-making
fostered
Media and Digital Technologies
fostered
Problem-solving
assessed
Personal Competencies
Critical Thinking
fostered
Self-direction and Self-management
fostered
Performance assessment
Performance assessment information (valid until the course unit is held again)
Performance assessment as a semester course
In examination block for
Bachelor's Degree Programme in Biochemistry - Chemical Biology 2020; Version 28.11.2022 (Examination Block) Bachelor's Degree Programme in Biology 2013; Version 10.03.2020 (Examination Block) Bachelor's Degree Programme in Biology 2020; Version 07.11.2024 (First Year Examination Block 2) Bachelor's Degree Programme in Health Sciences and Technology 2013; Version 23.05.2017 (First Year Examinations) Bachelor's Degree Programme in Health Sciences and Technology 2017; Version 07.10.2021 (First Year Examinations) Bachelor's Degree Programme in Health Sciences and Technology 2020; Version 07.11.2024 (First Year Examination Block 2) Bachelor's Degree Programme in Human Medicine 2018; Version 24.02.2022 (First Year Examination Block 2) Bachelor's Degree Programme in Human Medicine 2022 (First Year Examination Block 2) Bachelor's Degree Programme in Pharmaceutical Sciences 2013; Version 30.06.2020 (Examination Block) Bachelor's Degree Programme in Pharmaceutical Sciences 2020; Version 07.11.2024 (First Year Examination Block 2)
The performance assessment is offered every session. Repetition possible without re-enrolling for the course unit.
Mode of examination
written 120 minutes
Written aids
10 A4 Seiten (= 5 Blätter; beliebig gefüllt) und ein Wörterbuch. Taschenrechner ohne Kommunikationsmöglichkeit. Keine Kommunikationsmittel (Natel, WLAN, etc.).
If the course unit is part of an examination block, the credits are allocated for the successful completion of the whole block. This information can be updated until the beginning of the semester; information on the examination timetable is binding.