Suchergebnis: Katalogdaten im Herbstsemester 2021
Erdwissenschaften Master ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nummer | Titel | Typ | ECTS | Umfang | Dozierende | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
651-3561-00L | Kryosphäre | W+ | 3 KP | 2V | M. Huss, A. Bauder, D. Farinotti | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurzbeschreibung | Die Vorlesung führt die verschiedenen Komponenten der Kryosphäre - Schnee, Gletscher, Eisschilde, Meer- und See-Eis, und Permafrost - sowie ihre jeweilige Rolle im Klimasystem ein. Für jedes Teilsystem werden dabei wesentliche physikalische Aspekte betont, und ihre Dynamik quantitativ und anhand von Beispielen beschrieben. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lernziel | Die Studierenden können - relevante Prozesse, Rückkoppelungen und Zusammenhänge für die verschiedenen Komponenten der Kryosphäre qualitativ erläutern, - physikalischen Prozesse, welche den Zustand der Kryosphären-Komponenten bestimmen, mit einfachen Berechnungen quantitativ erfassen und interpretieren. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inhalt | Der Kurs gibt eine Einführung in die verschiedenen Komponenten der Kryosphäre: Schnee, Gletscher, Eisschilde, Meer- und See-Eis, Permafrost, sowie ihre Rolle im Klimasystem. Für jedes Teilsystem werden wesentliche physikalische Aspekte betont: z.B. die Materialeigenschaften von Eis, Massenbilanz und Dynamik von Gletschern, oder die Energiebilanz von Meereis. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skript | Unterlagen werden im Semester verteilt | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatur | Benn, D., & Evans, D. J. (2014). Glaciers and glaciation. Routledge. Cuffey, K. M., & Paterson, W. S. B. (2010). The physics of glaciers. Academic Press. Hooke, R. L. (2019). Principles of glacier mechanics. Cambridge University Press. Weitere Literatur wird während der Vorlesung angegeben. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kompetenzen![]() |
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() ![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nummer | Titel | Typ | ECTS | Umfang | Dozierende | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
651-1581-00L | Seminar in Glaciology | W | 3 KP | 2S | A. Bauder | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurzbeschreibung | Studium aktueller und klassischer Arbeiten der glaziologischen Forschung. Teilnehmer sollen sich aktiv beteiligen am Seminar und es stehen Doktoranden der Glaziologie als Mentoren zur Seite. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lernziel | Vertiefte Kenntnisse in ausgewählten Bereichen der glaziologischen Forschung erarbeiten. Kennenlernen von Formen der wissenschaftlicher Präsentation und Verbessern der eigenen Fähigkeit in der Disskussion von wissenschaftlichen Themen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inhalt | Ausgewählte Themen aus der glaziologischen Forschung | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skript | benötigte Unterlagen werden im Verlauf der Veranstaltung abgegeben | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voraussetzungen / Besonderes | Dieser Kurs erfordert ein aktive Teilnahme mit Präsenz an den einzelnen Lehrveranstaltungen und kann deshalb nur für eine begrenzte Anzahl Studierende angeboten werden. Eine der folgenden Lehrveranstaltungen werden als Voraussetzung empfohlen: - 651-3561-00L Kryosphäre - 101-0289-00L Applied Glaciology - 651-4101-00L Physics of Glaciers | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
651-4077-00L | Quantification and Modeling of the Cryosphere: Dynamic Processes (University of Zurich) Der Kurs muss direkt an der UZH als incoming student belegt werden. UZH Modulkürzel: GEO815 Beachten Sie die Einschreibungstermine an der UZH: https://www.uzh.ch/cmsssl/de/studies/application/deadlines.html | W | 3 KP | 1V | Uni-Dozierende | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurzbeschreibung | Übersicht über die wichtigsten formbildenden Prozesse und Landschaftsformen in kalten Regionen der Erde (Gletschergebiete und Gebiete intensiven Bodenfrostes) mit Schwerpunkt Hochgebirge. Diskussion aktueller Forschungsfragen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lernziel | Kenntnis der wichtigsten klimarelevanten geomorphologischen Prozesse und Phänomene im Hochgebirge, Verständnis für aktuelle Forschungsfragen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inhalt | Erosion und Sedimentation durch Gletscher in Abhängigkeit von Klima, Topographie, Eistemperatur, Sedimentbilanz, Gleitbewegung und Schmelzwasserabfluss. Prozesse und Formen im Bereich des jahreszeitlichen und ganzjährigen Bodenfrostes (Frostverwitterung, Felsstürze, Schutthalden, Solifluktion, Permafrostkriechen/Blockgletscher, Murgänge). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skript | Glacial and periglacial geomorphodynamics in high-mountain regions. Ca. 100 Seiten. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatur | references in skript | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voraussetzungen / Besonderes | Grundkenntisse über Geomorphologie und Gletscher und Permafrost aus dem Kursangebot von ETH/UZH oder entsprechenden Vorlesungsskripten | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
651-4101-00L | Physics of Glaciers ![]() | W | 3 KP | 3G | M. Lüthi, F. T. Walter, M. Werder | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurzbeschreibung | Understanding glaciers and ice sheets with simple physical concepts. Topics include the reaction of glaciers to the climate, flow of glacier ice, temperature in glaciers and ice sheets, glacier hydrology, glacier seismology, basal motion and calving glaciers. A special focus is the current development of the ice sheets of Greenland and Antarctica. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lernziel | After the course the students are able understand and interpret measurements of ice flow, subglacial water pressure and ice temperature. They will have an understanding of glaciology-related physical concepts sufficient to understand most of the contemporary literature on the topic. The students will be well equipped to work on glacier-related problems by numerical modeling, remote sensing, and field work. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inhalt | The dynamics of glaciers and polar ice sheets is the key requisite to understand their history and their future evolution. We will take a closer look at ice deformation, basal motion, heat flow and glacier hydraulics. The specific dynamics of tide water and calving glaciers is investigated, as is the reaction of glaciers to changes in mass balance (and therefore climate). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skript | http://people.ee.ethz.ch/~luethim/teaching.html | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatur | A list of relevant literature is available on the class web site. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voraussetzungen / Besonderes | High school mathematics and physics knowledge required. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
101-0289-00L | Applied Glaciology | W | 4 KP | 2G | D. Farinotti, A. Bauder, M. Werder | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kurzbeschreibung | The course transmits fundamental knowledge for treating applied glaciological problems. Topics include climate-glacier interactions, glacier ice flow, glacier hydrology, ice avalanches, and lake ice. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lernziel | The objectives of the courses are to: - learn about fundamental glaciological processes, including glacier mass balance, ice dynamics, and glacier-related hazards; - apply the above knowledge to some case studies inspired by contract-works performed at ETH's Glaciology section; - generate the own computer code to solve the above case studies, and interpret the results; - understand, both in class and in the field, the practical relevance of glaciology, with a focus on the Swiss applications. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inhalt | The course will develop along the following outline: - How glaciology became a scientific discipline - Glaciology and hydropower - Glacier mechanics and ice flow - Gravitational glacier instabilities - Glacier hydrology and glacier lake outbursts - Lake ice and ice bearing capacity - Field excursion to Jungfraujoch - Discussion of the exercises performed during the semester | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skript | Digital lecture handouts will be distributed prior to each class. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Literatur | Links to relevant literature will be provided during the classes. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voraussetzungen / Besonderes | Completed BSc studies. Basic knowledge in computer scripting in any language (e.g. Python, R, Julia, Matlab, IDL, ...) will be advantageous for solving the exercises. The exercises will be performed in groups. A minimal level of fitness is required for the field excursion. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kompetenzen![]() |
|
Seite 1 von 1